Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til småbarns familie på 5

Startet av kaptfrø, søndag 05. desember 2021, klokken 21:01

« forrige - neste »

kaptfrø

Hei. Dette temaet vet jeg finnes fra før, men kanskje ikke helt nyansert min vei.
Vi er en familie på 5 med to voksne og tre barn (5, 3 og 0). For en stund tilbake så hadde vi en Tesla Model S som vi var godt fornøyd med med unntak av at den var vanskelig å komme inn og ut av (rygg og muskelatur problem på meg). Det å feste ungene i en slik lav bil var heller ikke alltid lett selv hevet til topp i fjæringen.
Så den ble byttet ut til en VW Touran ICE bil, da også med tanke på tredjemann som var på vei siden det er 3 isofix fester i bilen bak.

Nå har vi flyttet og drivstoff regningen starter å bli såpass høy at en omtrent kan kjøpe en bil til milionen i el og havne på samme beløp som Touranen med lån og drivstoff..

Så, derfor har vi kikket på Tesla Model Y siden X er for dyr for oss. Over 1m ny og er jo også rådyr brukt. Kan heller ikke like disse dørene og derfor havner mot Y. Jeg har dog en preferanse å holde litt mot premium biler og er litt sensetiv for støy og for sportslig oppsatt bil. Vil helst flyte over veien som i en Mercedes bare til en billigere penge. Da jeg kjører endel nå, også alene så orker jeg ikke standard lydanlegg i bilen og Model Y passer meg godt der siden lydanlegget i Model S'en absolutt fungerte.

Model Y får litt kritikk for å være litt hard og endel veistøy (om det er dekk eller ei er jeg ikke så interesert i). Jeg skal avgårde å prøve Y'en til uka, men hva er egentlig alternativene der ute i dagens marked som kan leve opp til følgende:

  • Plass til tre barn bak i alder spesifisert (5, 3 og 0) (åpen for å kjøre seter som er smale for å passe)
  • Komfortabel over sportslighet
  • Premium lydanlegg på Model S nivå eller bedre
  • Må ikke være de laveste ratet mil pr min i ladehastighet. 40+mil og grei ladehastighet
  • AWD
  • Være ish innenfor budsjett på 650k - 700k(maks hvis det gir mye tilbake)
  • God plass til bagasje

Pga mye jobb med familie så strekker ikke tiden til å løpe rundt å prøve alle forskjellige for å se hva som passer. Derfor er tanken med denne posten å kanskje snevre inn til 2-3 andre i tillegg til Model Y som kan være aktuelle kandidater. Levering er ikke fult så nøye, men før sommer 2022 hadde vært fint, men ikke en dealbreaker.

Til alle som tar seg tid til å lese dette, tusen takk!
S75D - 2019

edyrli

#1
Det er sikkert flere biler som kan passe for dere, meg jeg kan alikevel svare basert på mine erfaringer.
Vi hadde mye færre valgmuligheter siden vi hadde 4 unger vi skulle få plass til. Endte opp med BYD Tang, og jeg tror den fyller allere kravene dine utnatt muligens anlegget. Det skal være tunet av Dirac som ikke er noen er noen nykommere i lydverden akkurat, men alikevel trenger man å skru litt på EQ for å få det til å låte greit. Har man en bra lydkilde, slår av DiracLive og skrur opp bassen så funker det for meg.
Ellers er bilen kjempekomfortabel og rolig bortsett fra noe hjulstøy. Litt romling fra 22 tommerene og litt summelyd fra vinterdekkene.
Plassen er ekstremt bra. Spesielt som man ikke bruker 3dje seterad og skyver setene helt bak.
Rekkevidden har jeg ikke fått testet nøyaktig, men den oppgitte på 400km er et greit snitt vil jeg tro. Kommer vesentlig lenger på sommeren og mindre nå om vinteren. Bilen går noe helt latterlig og man har mye mer krefter enn man trenger, men gøy er det.
Ladehastigheten er godkjent for min del. Med varmt batteri topper den på rundt 116kw men holder relativt høy lenge. Ladingen går selvfølgelig ned om batterier er kaldt.
Våres endte opp på 670 med: Metallic lakk, 22 tommer sommerhjul(standard), 20 toms vinterhjul på Nokian Hakkepelitta R3 SUV, Taktativ, hengerfeste og gummimatter.
De 2 ekstra setene skal ikke undervurderes når ungene blir store nok til å ville ha med venner eller man får besøk av familie.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

kaptfrø

Takk edyrli.
Skal undersøke BYD Tang - den kom litt opp når jeg så på NIO EV8.
Var jo en veldig fin bil og innenfor budsjett. Eneste jeg er litt "skeptisk" med disse merkene som er mer ukjente er verditap, men det er jo veldig vannskelig å forutse.
S75D - 2019

edyrli

Så langt virker det som et bra kjøp, men hvor bra det var vet vi gjerne ikke før om 5 år når garantien går ut.
Men for at de nye merkene skal klare ta markedsposisjoner må de overbevise. Jeg tror kundene er mye mindre tilgivende agående feil og problemer fra et ukjent merkenavn enn et etablert. Så håper de kommer til å strekke seg lagt for å få tilfredse kunder.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

auty

Her er en liste over hva som finnes i familie-SUV markedet i ca prioritert rekkefølge over hva jeg tror du vil ha, basert på hva jeg har lest.

  • Hyunday Ioniq 5 – Myk/komfortabel med masse plass.
  • Skoda Enyaq – Overaskende premium interiørfølelse med masse plass
  • Tesla Model Y – Masse plass. Bra software. Stiv og litt masete kjørefølelse.
  • Ford Mustang Mach E – Overaskende premiumfølelse. For trang i baksete og bagasjerom?
  • Volvo XC40 – Alt du vil ha, men er plassen stor nok? Når kommer XC60/XC90?
  • Mercedes EQA (evt EQB) – Overaskende lite premiumfølelse. Men godt nok?
  • Nissan Ariya – Kommer i tide, men ingen har prøvekjørt enda.
  • Kia EV6 – Du vil antagelig foretrekke kjørefølelsen og plassen til konsernbroder Ioniq 5
  • Audi Q4 e-tron – Er den bedre enn konsernbroder Enyaq?
  • VW ID4 – Ser ingenting som gjør denne bedre for deg enn konserbroder Enyaq
  • BMW iX3 – Ikke firehjulstrekk

Hvis du ønsker mer plass en disse bilene har, ville jeg sett på de tre store kineserne: Hongqi e-HS9, Nio ES8, BYD Tang.

Et joker forslag er å se på brukt Audi e-tron. Premium bil med god plass. Antagelig helt perfekt. Hvis du kan leve med rekkevidden til en e-tron 50 så før du mye bil for pengene.

kaptfrø

auty beklager jeg ikke har sett ditt svar før nå. Kom ikke noe varsling og jeg ble oppslukt i å kikke på biler så glemte litt denne tråden. En brukt e-tron er nok kanskje ett mulig valg som jeg må ta en titt på. Ioniq 5 synes jeg også ser veldig bra ut.

Jeg har også sett litt på eldre diesel biler som Mercedes GL/ML(GLE) å bruke som ventebil, men blir ikke helt enig med meg selv.
S75D - 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA