Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nal til frontruta - "det enkleste er ofte det beste"

Startet av janhelge, fredag 11. januar 2008, klokken 18:26

« forrige - neste »

janhelge

Hallo venner!

Jeg har som sikkert flere av dere andre, vært plaget av kondens på frontruten. Jeg er ikke av de heldige som er utstyrt med webasto varmeapparat og har ikke annet enn det innebyggede elvarmeapparatet - derfor er det ofte at jeg ikke har strøm nok til å få varmluft på frontruten. Jeg tenkte at jeg skulle prøve med en NAL - En nal er et spesialverktøy som man bruker når man vasker vindusruter - fåes kjøpt på Rimi og andre spesialutstyrsforretninger av tilsvarende slag. En nal brukes til å fjerne fuktighet fra glassruter i forbinelse med vindusvask, og kondens på Th!nkfrontruten er ikke noe unntak i så måte.

I alle fall:

Bruk nalen og fjern kondensen på innsiden av frontruten - sett deretter på viften - med kald luft bare (varmen sparer vi på for det bruker strøm). Duggen forsvinner veldig lett - kanskje en omgang til med nalen når du står på rødt lys og venter, men greia er at nalen fjerner det aller meste av fuktigheten og bare litt luft skal til for å få helt klar frontrute. Lykke til!

Nal - det er tingen!!!

mvh Jan Helge 
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Hva med å prøve en fuktsluker fra Biltema til 49,90? Da vil man jo slippe å bruke nal. Art nr.  36-373.
Jeg har ikke testet det, men tenkte jeg skulle prøve. I min Think går duggen bort med varmetrådene på i ett par minutter og det blir jo ikke så utrolig mye strøm som går da, men jeg tenkte jeg kunne slippe det med en fuktsluker :)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Jeg har Saxo, med webasto, og vet ikke hvor store duggproblemer dere med Think har, men antidugg klut er noe som fungerer utrolig bra (Biltema 36-1728).
Jeg brukte den først på eldre fossilbil med dårlig varmeapparat, og har siden alltid en liggende i alle mine biler - inkl Elmo.
Den skummer litt når du tørker over og så får den duggen til kondensere, slik at man ikke ser den, i lang tid etterpå.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Haugesund

Bruker Rain off på ruten,..både på utsinden OG innsiden,....forran og bak..funker som bare det :o) Fåes kjøpt på bensinstasjonene ;o)!!
Think

cra

Kjapp frågan ang. den nalen; blir det ikke til at du samler vannet slik at det renner ned i dashbordet igjen? Eller bruker du det sammen med en klut/svamp e.l. for å samle vannet? Tørkepapir kunne kanskje være tingen, slik at man kan ta med vannet ut av bilen.

Ellers er jeg plaget med at det kommer en del vann inn i det jeg åpner døre når det har regnet eller snødd; det drypper ned på setet og kommer slik inn i bilen og blir til kondens etterpå. Noen som har gjort noen form for modifikasjoner type takrenne/dryppkant e.l. for å løse dette? Det er en irriterende "design-flaw" med thinken, synes jeg. Det, og det at det legger seg snø foran lyktene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Så forresten en supersvamp på boligmesse som hadde utrolig suge evner men pakkepris var for høy. Den kunne man skvise ut etter bruk. En liten avfuktings maskin kunne har vært greit siden vi har så mye strøm om bord. Vet ikke om de finnes i så lite format med kompressor men elektrisk kjølebokser trekker ikke så mye strøm og hvis kjøledelen kunne kobles til avløp og humidistat da har vi løsningen i fuktig vær. Heldig vi er at Think varmes opp så fort men kondens er sjenerende og vanskelig å bli kvitt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Du har jo disse boksene som benytter poser med noen kjemikalier til å trekke fukt ut av lufta. De koster en hundrings eller to op Clas Ohlson og Biltema, alt ettersom hvilken størrelse du skal ha. Det jeg er skeptisk til med dem er at om du glemmer å tømme den så kjører du med en løs bøtte med en liter vann i.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

jeg har nå hatt Biltemas fuktsluker siden i januar en gang og jeg tømte igår ut litt under en halv liter med vann fra beholderen. tenker at det nok hadde blitt til fukt på vinduene hvis ikke det hadde blitt samlet opp. for meg har fukt på vinduene kun vært et problem et par ganger. men hvis man kombinerer med nal er man jo helt sikker.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

tomrh

Sitat fra: Elmo på fredag 11. januar 2008, klokken 21:46
Jeg har Saxo, med webasto, og vet ikke hvor store duggproblemer dere med Think har, men antidugg klut er noe som fungerer utrolig bra (Biltema 36-1728).
Jeg brukte den først på eldre fossilbil med dårlig varmeapparat, og har siden alltid en liggende i alle mine biler - inkl Elmo.
Den skummer litt når du tørker over og så får den duggen til kondensere, slik at man ikke ser den, i lang tid etterpå.

Søkte i forumet etter råd mot dugg og fant denne gamle tråden. Produkt 36-1728 finner jeg ikke igjen på Biltema sine sider, men er 36050 noe tilsvarende?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Duggklut-36050/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 11. september 2012, klokken 18:10
Søkte i forumet etter råd mot dugg og fant denne gamle tråden. Produkt 36-1728 finner jeg ikke igjen på Biltema sine sider, men er 36050 noe tilsvarende?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Duggklut-36050/

Ser ut til å være samme sak, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på mandag 03. mars 2008, klokken 12:37
Ellers er jeg plaget med at det kommer en del vann inn i det jeg åpner døre når det har regnet eller snødd; det drypper ned på setet
Ja, det er en av tingene som gjør at Th!nk har "sjel" ;-)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 11. september 2012, klokken 18:10
Søkte i forumet etter råd mot dugg og fant denne gamle tråden. Produkt 36-1728 finner jeg ikke igjen på Biltema sine sider, men er 36050 noe tilsvarende?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Duggklut-36050/
Biltema har en stygg uvane med å bytte nummerene sine, men den der ser ut som den samme - JA
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA