Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq på vinterføre

Startet av Rusalka, lørdag 04. desember 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Truls Antonsen

Noe jeg sliter med å forstå, utfra formler, er hvorfor vekt har noe å si for feste.

Fordi
kraft = friksjonskoeffesient x vekt

Dvs, friksjonen øker lineært med økt vekt, dvs det skal dobbelt så mye kraft til for å få en dobbelt så tung til til å skli...

Ser en I formelen for krefter ved akselerasjon, som gjelder fro brems eller sving, er vekt også lineær...

Slik sett, dobles også kraften som trengs for å få bilen gjennom en sving, ved dobbel vekt på bilen. Og denne kraften stemmer godt med friksjon som også dobles ved dobbel vekt.

Dart derimot, den firedobler kraften ved dobling av fart, og friksjon øker ikke noe ved økt fart.

Hvordan har det seg da, og disse formlene fra fysikken skal stemme, at en ikke kan holde samme fart med dobbelt så tung bil, på samme føre/friksjon?

- Har ikke dekkene samme friksjonskoeffesient om bilen er tyngre? Skalerer ikke grepet lineært?
- For brems kan jeg forstå det dersom en tung bil ikke klarer å blokkere hjulene, så er det det som er problemet, ikke friksjonen mellom dekk/vei


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


automat

#16
Friksjonskoeffisenten blir lavere når et dekk begynner å skli. Og på vinterføre blir forskjellen ekstra stor fordi snø/is smelter under et dekk som sklir. Og lager enda lavere friksjonskoeffsient.

Det er jo nettopp denne endingen i friksjon mellom grep/ikke-grep som gjør vinterkjøring så vanskelig, særlig hvis man ikke har effektive hjelpesystemer. (De av oss som tok lappen før ABS husker et og annet om pumpebremsing).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Truls Antonsen

Jo, det vet jeg. Hadde ikke abs jeg heller i begynnelsen.
Men frem til det begynner å skli bør det ikke være noe forskjell.
Dessuten, etter det begynner å skli, må det da være at koeffesienten faller raskere da, med økt vekt...?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


automat

Min erfaring er at en tung bil sitter bedre helt til det begynner å skli. Men når det først begynner å skli,  så skiir det mye mere, og det tar lengere tid å hente den inn igjen. (Det enkleste her er å sammenligne tom og fullastet bil).

Så tror jeg at ikke alle helt skjønner at de har fått hjelp av bilens stabilitetssystemer, og når det da først begynner å skli, så vil en tung bil skli mye mer enn en lett bil.

Stabilitetssystemer (og særlig 4WD) kan skjule hvor glatt det egentlig er.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elbilFrodo

Sitat fra: Zubzero på lørdag 11. desember 2021, klokken 21:05
Ja, når du bremser, så er det uansett 2,1 tonn. Jeg blir å skifte ut mine Nokian R3 med piggdekk

Jeg kjører heller etter forholdene
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PoEBOJ/den-beksvarte-snoeen


Øyvind.h

Nå kjører jeg ID4, men mtp samme plattform og omtrent samme vekt tenker jeg de er ganske like.
Kan absolutt anbefale Conti Viking Contact 7 piggfrie på denne bilen. Lydløse (både for de inni og de utenfor bilen), bra på forbruk og meget godt grep på vinteren.
Kan ikke suse igjennom rundkjøringer som på bar asfalt med sommerdekk, men står ikke tilbake for andre biler jeg har hatt mtp grep og fremkommelighet.
Forrige helg hadde vi en tur på hytta med tung henger og det gikk fint både opp og ned.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Hafting

Sitat fra: Truls Antonsen på søndag 12. desember 2021, klokken 10:53
Noe jeg sliter med å forstå, utfra formler, er hvorfor vekt har noe å si for feste.

- Har ikke dekkene samme friksjonskoeffesient om bilen er tyngre? Skalerer ikke grepet lineært?


Nei, du har ikke samme friksjonskoeffisient i den tyngre bilen – det er det som er problemet.

Strengt tatt er koeffisientene de samme for tunge og lette biler. Men is tåler ikke mye belastning. Legg nok trykk på isen, så vil den smuldre (eller smelte i et tynt lag), og slik få lavere friksjon enn fast is.  En tyngre bil legger naturligvis mer trykk på isen, isen blir fortere ødelagt, og den tunge bilen opplever lavere friksjon.

En tung lastebil kan ikke bråstoppe på sommerføre, av samme grunn. Da er det gummien i dekkene som smelter av belastningen.

Truls Antonsen

Ja den kan jeg være med på, fremstår fornuftig.
Det er altså ikke vekten i seg selv, men at dekk/underlag ikke tåler vekten som er problemet.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Rusalka


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA