Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq på vinterføre

Startet av Rusalka, lørdag 04. desember 2021, klokken 16:48

« forrige - neste »

Rusalka

Mens vi andre venter på bilen hadde det vært interresant å høre om nye eieres erfaring med bilen på is/slaps/snø. Forskjeller på iv80 og iv80x ? Type vinterdekk ? (Pigg/piggløse) Hvordan oppleves det å bremse på glatta med en bil på over 2 tonn egenvekt?
Fyr løs!!

CastorFiber

Jeg har ikke hatt min IV80X så lenge, men maken til stabil og grei bil på vinterføre har jeg aldri opplevd. Det er glatt i innlandet i dag, men bilen sitter som limt med Pirelli piggfrie dekk. Kjører man så fort at det slipper i for eksempel rundkjøringer, er det kontrollert og føles trygt og greit.

Aja

Har fått testet vår 80x med 19" continental pigg på forskjellig vinterføre nå. Virker veldig stabil. Har prøvd å provosere men ingen overraskelser enda. Men får ut hekken til en viss grad om jeg slår av asr og gasser på.
Hadde octavia Scout før som jeg synes var en veldig god vinterbil. Sålangt synes jeg enyaqen er hakket bedre.

Zubzero

#3
Har IV80 grunnet leveringstid og rekkevidde(som tydeligvis i praksis ikke viser seg å være så mye som 10% forskjell en gang).
Jeg syns kjøreegenskapene med rwd er overraskende gode. Stort sett så har bilen merket lenge før meg at det er glatt, og bilen struper da gassen. Når jeg først så vidt klarer å få den til å slenge litt med rompa i et kryss, så henter den seg lynraskt inn. Kjører med Nokian piggfritt.
Er som natt og dag ift. min gamle fwd.
Har også bevisst stoppet i  noen bratte oppoverbakker for å teste, men har ikke hatt noen som helst problemer.

EV_and_ICE

Veldig fornøyd med min iV 80 på pirelli 19" piggfritt. Her på vestlandet har det vekslet mellom snø, slaps og is de siste dagene. Bilen er veldig stabil og trygg. Eneste et par ganger baken har sklidd ut er på ren is i kryss og utkjørsler, noe som er forventet. Veldig positivt overrasket hvor bra hjelpesystemene fungerer 👏
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

EriTom

Takk for at dere deler!

Mitt spørsmål er mer spesifikt på dekkdimensjon. Hva er deres biler skodd med?

Min 80X SL er bestilt med 235/45R21 foran og 255/40R21 bak. Dette er jo ikke samme rulleomkrets og jeg er redd for at det å velge samme dekkdim foran og bak (feks 245/45R21 vinter) vil kunne ødelegge for elmotorene... bakhjulet er så mye som 1% mindre enn foran
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Zubzero

Sitat fra: Zubzero på søndag 05. desember 2021, klokken 05:42
Har IV80 grunnet leveringstid og rekkevidde(som tydeligvis i praksis ikke viser seg å være så mye som 10% forskjell en gang).
Jeg syns kjøreegenskapene med rwd er overraskende gode. Stort sett så har bilen merket lenge før meg at det er glatt, og bilen struper da gassen. Når jeg først så vidt klarer å få den til å slenge litt med rompa i et kryss, så henter den seg lynraskt inn. Kjører med Nokian piggfritt.
Er som natt og dag ift. min gamle fwd.
Har også bevisst stoppet i  noen bratte oppoverbakker for å teste, men har ikke hatt noen som helst problemer.
Ok, på tide å korrigere. Tidligere post er basert på bykjøring i 40-60kmt. Nå har jeg kjørt 30 mil på andre veier på en dag, og min konklusjon er at jeg må ha piggdekk. Har riktignok vært en del underkjølt regn, men kjente meg overhodet ikke trygg, og måtte ned i til tider 40kmt i svinger for at det ikke skulle slippe. Kjørte i Eco modus og lite regnerering(automatisk)

elbilFrodo

Sitat fra: Zubzero på fredag 10. desember 2021, klokken 16:09
Ok, på tide å korrigere. Tidligere post er basert på bykjøring i 40-60kmt. Nå har jeg kjørt 30 mil på andre veier på en dag, og min konklusjon er at jeg må ha piggdekk. Har riktignok vært en del underkjølt regn, men kjente meg overhodet ikke trygg, og måtte ned i til tider 40kmt i svinger for at det ikke skulle slippe. Kjørte i Eco modus og lite regnerering(automatisk)

Så hvis du skulle anbefalt en bil du kan gønne på med piggfritt i svinger på underkjølt regn, hvilken ville det vært?

Rusalka

Dette stemmer jo i og for seg med det jeg leste engang ( men husker ikke hvor) at det kan være fornuftig med pigg på glatta med tunge biler generelt. Har selv bestilt 80x med Nokian m pigg, men det var pga topografien både hjemme og på hytta ...

Zubzero

Sitat fra: Rusalka på fredag 10. desember 2021, klokken 17:11
Dette stemmer jo i og for seg med det jeg leste engang ( men husker ikke hvor) at det kan være fornuftig med pigg på glatta med tunge biler generelt. Har selv bestilt 80x med Nokian m pigg, men det var pga topografien både hjemme og på hytta ...
Ja, det er jo klart at 2,1 tonn med bil krever sitt, selv om det er elbil med god tyngdefordeling. Iv 80x vil jo bruke minst like lang tid på å stoppe ved bremsing som Iv 80, og den kan vel neppe kjøre noe raskere i svinger enn Iv80. Forskjellen er vel bare at en merker at det slipper/sklir senere med AWD, fysikken er vel fortsatt den samme?

Zubzero

Sitat fra: elbilFrodo på fredag 10. desember 2021, klokken 17:01
Sitat fra: Zubzero på fredag 10. desember 2021, klokken 16:09
Ok, på tide å korrigere. Tidligere post er basert på bykjøring i 40-60kmt. Nå har jeg kjørt 30 mil på andre veier på en dag, og min konklusjon er at jeg må ha piggdekk. Har riktignok vært en del underkjølt regn, men kjente meg overhodet ikke trygg, og måtte ned i til tider 40kmt i svinger for at det ikke skulle slippe. Kjørte i Eco modus og lite regnerering(automatisk)

Så hvis du skulle anbefalt en bil du kan gønne på med piggfritt i svinger på underkjølt regn, hvilken ville det vært?
Nei, det er vel ingen du kan gjøre det med, -selv om du har pigger. Forskjellen er bare at det slipper litt senere med pigger. Det tar på å være på hugget i 30 mil. Bilen kjentes ut som et såpestykke når jeg holdt samme hastighet som de foran meg. Nå intervjuet ikke jeg noen av de foran meg, så det kan godt hende at de opplevde det samme.

VoltWay

Ser på Facebook at mange sliter litt med Enyaq på vinterføre. Går stort sett i at den slipper i rundkjøringer og lignende. Tipper det er en konsekvens av høyere vekt enn andre biler og ulik gassrespons/moment.

Mtp. bremselengde og generelt hvordan elbiler føles på veien så er tyngden ikke ubetydelig. Det er selvsagt veldig god elektronikk som skal hjelpe deg, men når den må trø til så er du allerede på kanten av hva du har kontroll på.

Truls Antonsen

Vet ikke hvordan enyaq er satt opp på gassrespons i forhold til id3, men jeg synes id3 er "brå" når en gir gass fra lav hastighet. Mye bråere en etron 55'en vi også har. Den er mye mykere når den tar igang.
Jeg kjører id3 i "individual" med Drivverk=ECO, som roer den litt, men nå fortsatt være forsiktig ut av svinger med lav hastighet, type rundkjøring etc.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Zubzero

Sitat fra: VoltWay på lørdag 11. desember 2021, klokken 20:04
Ser på Facebook at mange sliter litt med Enyaq på vinterføre. Går stort sett i at den slipper i rundkjøringer og lignende. Tipper det er en konsekvens av høyere vekt enn andre biler og ulik gassrespons/moment.

Mtp. bremselengde og generelt hvordan elbiler føles på veien så er tyngden ikke ubetydelig. Det er selvsagt veldig god elektronikk som skal hjelpe deg, men når den må trø til så er du allerede på kanten av hva du har kontroll på.
Ja, når du bremser, så er det uansett 2,1 tonn. Jeg blir å skifte ut mine Nokian R3 med piggdekk

batterimannen

Sitat fra: Zubzero på lørdag 11. desember 2021, klokken 21:05
Sitat fra: VoltWay på lørdag 11. desember 2021, klokken 20:04
Ser på Facebook at mange sliter litt med Enyaq på vinterføre. Går stort sett i at den slipper i rundkjøringer og lignende. Tipper det er en konsekvens av høyere vekt enn andre biler og ulik gassrespons/moment.

Mtp. bremselengde og generelt hvordan elbiler føles på veien så er tyngden ikke ubetydelig. Det er selvsagt veldig god elektronikk som skal hjelpe deg, men når den må trø til så er du allerede på kanten av hva du har kontroll på.
Ja, når du bremser, så er det uansett 2,1 tonn. Jeg blir å skifte ut mine Nokian R3 med piggdekk

Er selv på Facebook gruppa til Enyaq. Når det kommer til rundkjøringer så er det mest fart, vekt og feste (1/2*m*v^2). Aner ikke hvor fort forventer å kjøre i en rundkjøring.

Et annet tema som går igjen er at ESP er ovrraktiv, men hittil ser det ut som at det er RWD utgavene problemet er og ikke på 80X med firehjulsdrift. En del sier at det blir bedre med høyere dekktrykk og andre melder at det ikke hjelper. Virker som at 80X har en sportmodus som gjør ESP mindre hissig, som ikke iV80, iV60 ikke har (forbehold om jeg har misforstått). Jeg er uansett glad for at jeg har bestilt 80X. Utlevering i januar, så det blir rett på vinterføre.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA