Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om batteribruk til forvarming, samt ekstrautstyr

Startet av Ugly duck, fredag 15. april 2022, klokken 21:19

« forrige - neste »

Ugly duck

Vi er på jakt etter en familie-elbil, og etter en del vurderinger heller vi primært mot en Enyaq 60. Dette grunnet plass og rekkevidde. Har likevel noen spørsmål jeg føler jeg ikke finner svaret på etter timesvis med googling.

Ettersom vi bor i et borettslag, har vi ikke mulighet til å lade konstant (men vi har ladere i borettslaget). Jeg tror ikke dette blir et problem, ettersom hovedbruken vil være barnehagekjøring/jobb, og dermed lander vi på rundt 150-200 km kjøring i uken. Det burde dermed holde fint å lade til 80% ca. en gang i uken (men vil sikkert prøve noe mer for å unngå å tappe ned for mye). På ferier/langhelger har vi ikke behov for større strekninger enn 200 km på en dag, og dette gjelder da kun i sommerhalvåret.

En av de funksjonene jeg virkelig liker i en nybil, er muligheten til å forvarme den før kjøring, for å slippe å skrape is. Det jeg lurer på er om noen vet hvor mye strøm dette bruker når man ikke er koblet til en lader? La oss si 5 minusgrader, og at man starter forvarming 10-15 min før kjøring? Ønsker å vite dette for å se om det er realistisk å kunne bruke denne funksjonen om vinteren selv om man ikke er tilkoblet lader hver dag. Det eneste jeg finner om forvarming er at man bør gjøre det når man lader, for å unngå å bruke batteriet. Det er fint det, men hadde vært en fordel om de samtidig indikerte noe om hvorvidt det er realistisk å bruke denne funksjonen uten å være tilkoblet lader.

Lurer også på om jeg trenger infotainment i hele tatt, da det for meg ser ut til å kun være for navigasjon? Selger har gitt meg mulighet til å ta bort denne, og jeg har aldri hatt behov for, eller brukt navigasjon tidligere, så jeg tar den ikke med mindre den faktisk har en god funksjon.

I utgangspunktet begrenser vi oss på ekstrautstyr, men tar med ryggekamera, familiepakke og komfortpakke. Har i tillegg vurdert om vi skal oppdatere interiøret til lodge for å få ambient light, men er det egentlig noen av dere som har dette i dag som bruker det? Vil også tro at et lysere interiør er mindre gunstig med tanke på barn, men om vi først bruker såpass mye penger på en bil, så er det jo fristende å ha med noe "unødvendig gøy".

Selger nevnte også det kan være lurt med understellsbehandlig med ekstra lyddemping. Er dette jeg trenger?

Til sist, er det noe håp om å klare å prute med seg noe ekstra når man kjøper nybil (som veslikeholdsavtale inkludert osv)? Får allerede storkunderabatt på bilen, så usikker på om det er noe å hente der.

SolEL

Ta en 80X den har lengst rekkevidde. Alltid greit med litt ekstra om vinteren, og den vil tape seg minst i pris. Understellsbehandling trengs ikke hvis det er norsk bil det er snakk om. Importør til Norge gjør dette. Lyddemping er kun aktuelt for 21 tommer hjul.
Dette klarer du fint selv. obs lang ventetid på norsk bil regn med neste år.

EV_and_ICE

Hei,

Høres ut som du har tenkt godt og lenge og gjort fornuftige valg. Dette er en kjempeflott familiebil som du nok kommer til å bli glad i. Til ditt forbruk så vil en iv60 passe bra  :)
Forvarming av bil er kjempe greit. Har brukt det ofte nå på vinteren. Usikker på hvor mye strøm den bruker, men jeg har nesten aldri hatt bilen tilkoblet lader når jeg har brukt denne funksjonen og har ikke merket noe særlig til tap av rekkevidde. Så det skal nok gå fint. Når du setter på forvarme så går det automatisk i 30 min før den slår seg av.
Infotainment er så som så. Jeg bruker kun Android auto og kunne fint klart meg uten infortainment selv om jeg bestilte med. Så her kan du spare en del penger hvis du vil bruke android auto/apple carplay istedet.
Ryggekamera er vel standard på bilen, så det inngår vel. Jeg gikk for suite (skinn) interiør. Veldig fornøyd med de og lett å rengjøre/vaske, spesielt nå en har unger i baksetet. Så ville heller satset på det hvis du skulle oppdatere, men det er jo en smaksak. Hvis du vil beholde loft så mister du kun ambiente belysning i dashbordet. Du har fremdeles ambiente belysning i alle dørene og på gulv.

Vil anbefale å ta med hengerfeste, vet aldri når en har bruk for det. Oppgradere til familiepakke pluss, da får du bord bakpå stolene som ungene kan bruke. Mine er veldig fornøyd med dem. Når det gjelder understellsbehandling så anbefaler i allefall jeg det hvis du har tenkt å ha bilen en god stund. Ellers så tviler jeg at du kan prute så mye mer når en ser hvordan markedet er i dag for nybiler, lang ventetid osv. Storkunderabatt er veldig nice. Fikk det jeg og, endte med at jeg tok mer ekstra utstyr  🙈

Lykke til med kjøp av bil, du kommer til å bli fornøyd hvis du går for Enyaq :)
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

turfsurf

Sitat fra: Ugly duck på fredag 15. april 2022, klokken 21:19
Ettersom vi bor i et borettslag, har vi ikke mulighet til å lade konstant (men vi har ladere i borettslaget). Jeg tror ikke dette blir et problem, ettersom hovedbruken vil være barnehagekjøring/jobb, og dermed lander vi på rundt 150-200 km kjøring i uken. Det burde dermed holde fint å lade til 80% ca. en gang i uken (men vil sikkert prøve noe mer for å unngå å tappe ned for mye). På ferier/langhelger har vi ikke behov for større strekninger enn 200 km på en dag, og dette gjelder da kun i sommerhalvåret.

En liten advarsel her. Mange små turer med oppvarming av bilen om vinteren øker forbruket dramatisk. Du vil ikke nå i nærheten av 50% av WLTP hvis du deler dette på 10 turer f.eks 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CastorFiber

Det er min erfaring også.
Bor i Innlandet, og kjører til jobb hver dag, 20 km hver veg med 80X. Klarer meg ikke med én opplading i uka på vinterstid. Bilen bruker dobbelt så mye strøm på oppvarming som på framdrift ved et slikt kjøremønster.

Ugly duck

Takk for svar, har endt med en bestilling av iv60 her.

I følge selger tar forvarming av bilen uten strømtilkobling ca. 4-5% av kapasiteten etter hans erfaring. Det vil jo naturligvis påvirkes av temperatur og tid man bruker. Jeg er fullt klar over at småturer på vinter vil dra mye av batteriet, men jeg klarer fint å lade et par ganger/netter i uken for å nyte luksusen av en forvarmet bil.

Droppet også hengerfeste, av den grunn at jeg planlegger å ha bilen såpass lenge at eventuelt utslag ved salg burde være minimalt.

Så da er det bare å bli med i venteklubben.

unik42

Tror du ikke at du kan trenge hengerfeste? Ikke til sykkelholder, lastekasse eller tilhenger?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Ugly duck

Sitat fra: unik42 på torsdag 21. april 2022, klokken 12:08
Tror du ikke at du kan trenge hengerfeste? Ikke til sykkelholder, lastekasse eller tilhenger?

Har aldri brukt hengerfestet som jeg har i dag, og kjøring med tilhenger er uaktuelt for min del. Har tatt med takbøyler, så jeg kan utvide med en takboks om jeg trenger ekstra plass innimellom. Så for min del var dette et ekstrautstyr som var lett å velge bort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA