Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S utrygg på vinterføre/snø

Startet av Klovn1, lørdag 04. desember 2021, klokken 16:16

« forrige - neste »

Klovn1

Hei dere erfarne Tesla-sjåfører!

Vi bor på vestlandet, og nå ligger det snø på veiene, så vi kjører vår Model S på snøføre omtrent for første gang. En av grunnene til at vi kjøpte denne bilen er at bilen skulle være veldig sikker på alle slags typer føre, også på snøføre. Men jeg opplever den som utrygg på glatten. Den sklir stadig på snøen, f.eks. i svinger og ned bakker med litt helning. Vi opplever også at den får sleng selv i lave hastigheter. Det virker ikke som om det er mye sludd og snø som skal til: en gang opplevde jeg at bilen begynte å «vifte med halen» ved filskifte i ca. 70 km./t., etter at det bare hadde sluddet i noen minutter. På det tidspunktet var vinterdekkene helt nye. Kort sagt begynner jeg å bli nervøs for å kjøre med familien om bord i bilen på vinterføre. Er dette normalt for Model S, eller er det noe som er galt med min bil eller min måte å kjøre på? Vi hadde en 10 år gammel Skoda Yeti før Teslaen, og kan ikke huske at noe lignende skjedde med den, selv om den hadde både gamle dekk og gammel teknologi.

For ordens skyld: jeg er en forsiktig sjåfør, og driver ikke med såkalt «aktiv» kjøring – mer bestefarskjøring enn ungdomskjøring, for å si det sånn. Akselerasjon står i «chill», regen på «low» og vi har aktivert «range mode». Dekkene er den typen piggfrie Nokian-dekk som kommer standard fra Tesla (Hakka R3??). Likevel oppleves bilen ustabil og utrygg. Er dette normalt?

Alle synspunkter her settes pris på!

sigurdi

Du skriver ikke noe om hva model S du har og det er endel forskjeller på RWD og D versjoner på hvordan de oppfører seg på vintern og hvordan man kjører dem.

Så anbefaler faktisk å finne deg en god åpen plass så du kan lære deg bilen å kjenne.

Men her er ting som er greit å vite om på ulike oppsett som har direkte invirkning på bilens oppførsel.

Dette gjelder D biler da RWD kun har en motor så all regen osv vil kun være bak og med regen i standard vil den normalt slenge med rumpa om man slipper gassen litt for brått. Det tar litt tid før ABS detekterer låste hjul så anbefaler på det sterkeste regen på Low på RWD biler om vintern.

1. Regen - Standard, Range mode OFF og 0C eller varmere.
       Dette gir opp til 50kW regen på bakre motor, det kan ta litt tid før ABS detekterer 
       låste bakhjul så kan få litt slenge men selv opplever jeg det litt trygger en 3.

2. Regen - Standard, Range mode OFF og 0C eller kaldere.
       Bilen har permanent 4huls drift og dette gir opp til 70kW regen fordelt på begge motorer, det 
       kan gi låst hjul men da skal det være svært glatt og ABS bruker litt tid å detektere men selv har jeg pigg
       og selv på isbane kjøring føler jeg at det er bra kontroll i denne modusen.

3. Regen - Standard, Range mode On og uavnhengig av temperatur.
       Dette gir opp til 50kW regen på front motor om Range mode er av, det kan ta litt tid før ABS detekterer 
       låste bakhjul og bilen glir da litt rett frem før den slipper opp fremme.

4. Regen - Lav - dette gir lavere regen og man har mer kontroll og opplever ikke samme som man gjør i 1-3.

Eller så pratet meg med min bror i går som også bor på vestlandet og var svært oppgitt over at brøyte bilen bare sprøytet på salt vann og ikke fjernet slushen som da blir dannet.

Denne slushen er ekstremt glatt og legger seg inn i både piggdekk og pigfritt og med en tung bil har du null grep uansett hvor god eller dårlig bilen er.
Han kjører VW og hult på å gli av veien flere ganger iløpet av gårdsdagen.

Kryper temperatur under -2 så begynner og saltvannet å krystalisere og fryse avhengig av hvor mye salt de har blandet inn.

På østlandet slutter de å salte ved -5-8 for da fryser også dette og det blir eksttremt sleipt/glatt.

Husk Tesla er tunge biler og de er totalt avhengig av å ha godt veigrep, nye vinterdekk trenger ofte litt tid før de oppnår maximalt greip, men slapse føre er det absolutt glatteste og dårligste man opplever uansett bil og dekk, breie dekk som Tesla burker er heller ikke noe fordel da det bare flyter oppå slapset så kjør svært forsiktig i været som er nå om dagen.

Hardpakket snø er mye bedre.

Model S og X er svært gode på fremkomlighet, men pga vekt så vil de gli om friksjon til underlaget er mindre en side kreftene pga vekten på bilen så den oppfører seg som en tung bil og er hovedårsak til av vi har piggdekk på vår. Tross alt 2.5 tonn som skal ned islagte bakker og man har bare 4 dekk i veien på vei nedover uansett hvor bra traction man hadde oppover.

Men er det glatt ha Range mode OFF og Regen til Low for best mulig grep.
Horten
Model X90D (18.03.17)

1000kwh

Model S er en fantastisk bil på vinterføre etter min erfaring. Veldig vanskelig å få til noe tull siden elektronikken fungerer meget bra. Fullt pådrag på snø og is er feks heelt udramatisk.

Så, med mindre du har en bil med bakhjulsdrift er dette veldig rart.

Rosstopher

Sitat fra: Klovn1 på lørdag 04. desember 2021, klokken 16:16
en gang opplevde jeg at bilen begynte å «vifte med halen» ved filskifte i ca. 70 km./t., etter at det bare hadde sluddet i noen minutter. På det tidspunktet var vinterdekkene helt nye.
[...]
For ordens skyld: jeg er en forsiktig sjåfør, og driver ikke med såkalt «aktiv» kjøring – mer bestefarskjøring enn ungdomskjøring, for å si det sånn. Akselerasjon står i «chill», regen på «low» og vi har aktivert «range mode». Dekkene er den typen piggfrie Nokian-dekk som kommer standard fra Tesla (Hakka R3??). Likevel oppleves bilen ustabil og utrygg. Er dette normalt?

Nei, det er ikke normalt. Det er noe alvorlig feil med bilen, dekkene eller din beskrivelse av hva som skjer. Selv en performance-bil med RWD begynner ikke uten videre å slenge med rumpa i 70 km/t etter noen minutter med sludd og ved forsiktig kjøring. Om man virkelig ønsker klarer man å spinne i 70 km/t på våt vei med alle Model S, men ikke slik som du beskriver det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Klovn1

Takk for disse grundige og opplysende svarene! Beklager manglende opplysninger i første innlegg  – vi har en 75D. Så da kan det virke som om det er noe alvorlig galt, eller? Hvis vi utelukker dekkene, hva kan det i så fall være? Noe med elektronikken, eller noe grunnleggende med konstruksjonen?

Som jeg nevnte skjedde filskift-episoden da dekkene var helt nye, nå er de kjørt et par sesonger, og vi sklir rundt på glatten. Men det er en del rart som skjer. Hører f.eks. at ABS-bremsene slår inn når vi kjører over is selv på ufattelig lave hastigheter, typ ved rygging i noen få km/t. Kjenner også at bilen sklir og er ustødig på snø og is i oppoverbakke i ca. 30 km/t. Fullt pådrag er glemmesak. Tenker dere at noe av dette høres kjent ut, eller bør man kontakte Tesla snarest?

Skjøteledning

Jeg har 75D med Nokian H3 samme som deg. Er på min tredje vintersesong med den. Bor på Østlandet. Kjørt mye på E18 slapseføre og vanlige vinterveier.
Aldri opplevd det du forteller. Sladd/ sleng må fremprovoseres. Bilen oppleves av meg som den tryggeste mest stabile jeg har kjørt på vinterføre, kom fra Golf med 4motion.

Rosstopher

Kan jo høres ut som en wheel speed sensor som er gåen, slik at den rapporterer feil fart på et hjul. Slik feil vil jo normalt gi feilmelding om ABS og traction control, men mulig avviket er såpass lite at den ikke gir feilmelding, men likevel gir rare utslag i ABS og antispinn/antisladd. Ville uansett bestilt service.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Contango

Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. desember 2021, klokken 08:39
Ville uansett bestilt service.
Enig. Deler Skjøtelednings opplevelse av 75D. Helt super på vinterføre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Start med å fylle rett trykk i dekkene + 10% mens du venter på verkstedtime.
Uansett høres dette helt vilt ut, for etter 400.000km i våre to TMS har vi aldri opplevd noe lignende.

geear

Hjulstilling kan nok og være et tema, selv om bilen evt ble kjøpt ny. Hvis den er kjøpt brukt så kan og hjuloppheng/foringer være noe å sjekke.

petersv

Sitat fra: Klovn1 på lørdag 04. desember 2021, klokken 16:16
En gang opplevde jeg at bilen begynte å «vifte med halen» ved filskifte i ca. 70 km./t., etter at det bare hadde sluddet i noen minutter.

Dette vil jeg anta hovedsaklig skyldes at du tidligere har kjørt biler med smalere dekk og/eller forhjulstrekk. 245-bredde + bakhjulstrekk fører dessverre til slik oppførsel på slaps på de fleste tilsvarende biler.

o.b.lix

Sitat fra: Klovn1 på lørdag 04. desember 2021, klokken 16:16
Akselerasjon står i «chill», regen på «low» og vi har aktivert «range mode». Dekkene er den typen piggfrie Nokian-dekk som kommer standard fra Tesla (Hakka R3??). Likevel oppleves bilen ustabil og utrygg. Er dette normalt?

På biler med 4-hjulstrekk regen stå på standard. Jeg kjører også alltid uten range mode. Range mode varmer ikke opp kupeen og varmer batteriet sakte, så det er bare tull om vinter. Jeg bruker også chill kun til lærekjøring.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

alda

#12
Sitat fra: o.b.lix på mandag 06. desember 2021, klokken 17:18
Sitat fra: Klovn1 på lørdag 04. desember 2021, klokken 16:16
Akselerasjon står i «chill», regen på «low» og vi har aktivert «range mode». Dekkene er den typen piggfrie Nokian-dekk som kommer standard fra Tesla (Hakka R3??). Likevel oppleves bilen ustabil og utrygg. Er dette normalt?

På biler med 4-hjulstrekk regen stå på standard. Jeg kjører også alltid uten range mode. Range mode varmer ikke opp kupeen og varmer batteriet sakte, så det er bare tull om vinter. Jeg bruker også chill kun til lærekjøring.
Range mode är inte tull om man använder bilen för småturer mest, tvärtom. Ingen ide att slösa energi på batterivarming på en 10 minuters tur. Får BETYDLIGT lägre forbruk vintertid med range mode på, något som är guld värt med dessa strömpriser....Har heller inga problem att ladda bilen även om den har stått oanvänd med låg SOC i flera dagar, med snöflinga på batteriet. Laddning startar mer eller mindre omedelbart (3,6 kw 16A)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

geear

Sitat fra: o.b.lix på mandag 06. desember 2021, klokken 17:18
Sitat fra: Klovn1 på lørdag 04. desember 2021, klokken 16:16
Akselerasjon står i «chill», regen på «low» og vi har aktivert «range mode». Dekkene er den typen piggfrie Nokian-dekk som kommer standard fra Tesla (Hakka R3??). Likevel oppleves bilen ustabil og utrygg. Er dette normalt?

På biler med 4-hjulstrekk regen stå på standard. Jeg kjører også alltid uten range mode. Range mode varmer ikke opp kupeen og varmer batteriet sakte, så det er bare tull om vinter. Jeg bruker også chill kun til lærekjøring.
Det som er tull er å kaste bort masse energi på å varme batteripakken for en kjøretur på 5-30 min. Lenger også, forsåvidt. Det som alltid har manglet er en mulighet for normal kupévarming, men avslått batterivarming.

Amoss

Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA