Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal vi akseptere lavere pris for de som lader om natta enn de som lader på dag?

Startet av Vollis47, lørdag 04. desember 2021, klokken 15:46

« forrige - neste »

Vollis47

I borettslag og sameier er det gjerne noen som lader mest om dagen og noen lader mest om natten. Er det riktig at de betaler samme pris? Eller kan vi differensiere prisene? Til nå har vi brukt en gjennomsnitt av totalkostnaden for sameiet. Hva med 20% tillegg for dagtidslading og 20% rabatt for nattlading?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

Har du nok kapasitet til at alle skal jage etter dei billegaste timane?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Vollis47

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 04. desember 2021, klokken 15:53
Har du nok kapasitet til at alle skal jage etter dei billegaste timane?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Ja, kapasiteten har vi ikke problem med. Men det spørs jo hvor mange kW kapasitetstrinn vi vil legge oss på. I dag har vi satt det på 15 kW. Om alle 20 parkeringsplasser var for elbil og alle kjørte norsk gjennomsnittslengde ville det bli akkurat litt snaut.

Men en måtte nok ikke gjøre differansen mellom natt og daglading altfor stor.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Vollis47 på lørdag 04. desember 2021, klokken 15:46
... Hva med 20% tillegg for dagtidslading og 20% rabatt for nattlading?
Det høyrest umiddelbart ut som 40% diff, men matematisk er vel dagpris då 50% høgare enn nattpris?  Dersom det kun er billigare kWh på natta som er målet så spørst det jo om det i lengda vil vere så stor prisdifferanse i spotmarkedet mellom dag og natt.

Både lastfordeling og prisstyring bør jo eit ladesystem takle utan å måtte velge dag eller nattlading. Utfordinga med planlegging er å vite kva den enkelte har bruk for. Bilar med online api og erfaringsverdiar for resten er vel ein måte å løyse det på.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

Dersom dere skal skille på dag- og nattlading, har dere da automatisert oversikt over hvem som lader når? I så fall, er det vel bare å ta den helt ut, og prise i forhold til spotpris på strøm og energileddet av nettleien?

Dersom det er en av gruppene (dag- eller nattladere) som alene står for at dere ikke kan gå ned ett effekttrinn, skal de da bære hele kostanden for økt fastledd i nettleien?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Dette har også blitt et "tema" her jeg bor. Skriver "tema", da det pr nå ikke er noen stor sak, men det blir mulig mer relevant til neste år.

Det er flere faktorer her, som en må se på.
- Vi benytter Zaptec sin løsning, som automatisk justerer effekten mellom ladebokser som er i bruk.
- Vi har frem til i juni brukt gjennomsnittpris for siste 6 måneder.
- Fra juli har vi brukt gjennomsnittspris pr måned, da prisene har endret seg mer.
- Pris på strøm kan endre seg mye fra dag til dag, og noen dager fra time til time.
- Fra januar kommer ny nettleie
  - Fastleddet blir avhengig av maks effektuttak i løpet av måneden.
  - Energiledd vil variere mellom dag og natt - og vinter og sommer.

Etter det jeg kan se støtter Zaptec portalen pr idag "tidsstyrt effektbegrensing", som gjør det er mer, eller mindre strøm tilgjengelig i perioder av døgnet. Men, det er ikke noen måte å hente ut noen rapport på når hver enkelt beboer lader. Å justere ned effekten på dagen, eller når strømrprisen gjør et "hopp" kan gjøre at en vil ha behov for mer effekt, og en vil få et høyere effekttrinn.

Eksempelvis fra 25 kW til 50 kW er 685 kr økning. Prisforskjellen mellom dag og natt er 11,8 øre. Må da flytte 685 kr / 0,118 = 5800 kW strøm fra dagen til natten for å spare inn det økte effekttrinnet.

Vi har to anlegg, der forbruk var 4300 kW og 5400 kW i november, vil ikke spare inn det økte effekttrinnet ved å flytte bruk fra dag til natt.

Å redusere til lavere trinn skaper et annet problem. Som alle andre systemer for lastbalansering er Zaptec ladeboksene er avhengig av kommunikasjon. Faller kommunikasjon ut er det definert hvor mye hvor stor effekt hver enkelt ladeboks kan benytte. Går denne verdien under 6A vil noen av ladeboksene settes til 0A, og de kan da ikke benyttes ved feil på kommunikasjon. Nå er det ikke ofte feil, men det har hendt. Pr. idag er det tilfeldig hvem som da har strøm, og hvem som ikke har strøm.

Som en sikkerhet bør en dermed regne 6A pr ladeboks som minste effekttrinn.

Dermed har jeg regnet slik:
Anlegg 1: 14 ladebokser 1,4 kW (6 A) = 20 kW + annen bruk = 25 kW trinn 6
Anlegg 2: 23 ladebokser 1,4 kW (6 A) = 32 kW + annen bruk = 50 kW trinn 7

Frem til Zaptec kommer med støtte for å hente ut rapporter på når lading pågår vil flat pris være det realistiske, med en oppfordring til beboere å stille bilen til å starte lading senere på kvelden. Lastbalanseringen vil forhindre en kommer over det trinn en har justert anlegget til.

Skal en unngå høye strømpriser / topper må det være automatisk. Prisene er kjent fra kl 13 dagen før, kan ikke baserere seg manuelt justere anlegget dag for dag.

Da vil en fastprisavtale på strøm være en enklere løsning... :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Fra 1.1.2022 har vi følgende:
Prisen på strøm varierer fra time til time
Nettleie varierer mellom natt og dag, og i noen områder fra hverdager til helg.
Vi får et kapasitetsledd, der månedsmaks avgjør hvilket trinn man havner på.

Hvis de som lader på ettermiddagen med dyr strøm, flytter ladingen til natt, vil strømprisen og energileddet være lavere, men det kan tenkes at anlegget vil trenge mer strøm, og dermed må man opp 1-2 trinn på kapasitetsleddet. Dermed er man like langt.

Foreløpig er det ingen lade-IT-systemer som kan håndtere den faktiske kostnaden for ladingen -basert på aktuell timespris strøm og aktuell nettleie pris-basert på energiledd og kapasitetsledd.

Så vil det komme systemer som tar hensyn til dette i fremtiden, i hvertfall for Easee og ZapTec. Men ting tar tid, og det er også en forutsetning at nye elhub som skal ha data på alle nettleiekostnader (Nasjonal standard for utveksling av tariffer og
prissignaler for nettleie)er på plass.

Så selv om det hadde vært ønskelig, er løsningen i dag fremdeles å se på hva strømregningen kommer på, og dele på antall kWt brukt, evt. med et fastledd for å dekke kapasitetsleddet, uavhengig av forbruket.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wisd0m

Høres foreløpig ut som mye arbeid, men kan vel komme systemer etterhvert på timespris i Easee-portal. Jeg ville ikke gjort det. Det er kanskje bedre butikk å skru ned effekten og dermed nettleien?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA