Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil er bedst om vinteren?

Startet av Palle22, lørdag 04. desember 2021, klokken 08:57

« forrige - neste »

Palle22

Hej.

Jeg kigger stadig på elbil, og kan se i diverse facebook grupper, at mange i Danmark har problemer med fastfrosne ladeklapper, spejle, vinduer og døre ved bare et par graders frost. Det er særligt Tesla model 3, der lader til at være udfordringer med.

Hvad kan I nordmænd, der har lidt mere kulde, mon anbefale, hvis man vil have en elbil med lang rækkevidde (+300 km real world range om vinteren) med plads til to børn?

Jeg har prøvet flere biler, og synes de alle kører fint: Model 3, id4, Enyaq, ioniq 5.

Mvh
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Jambo

Hvis du skal ha en bil som er mer frostsikker, må du ha en med "vanlige" dørhåndtak eller tilsvarende (les: som ikke foldes inn og kan fryse fast). Videre bør døren ha ramme rundt vinduene. Jeg har ikke fått min ID.4 ennå og kan ikke si så mye mer om hvordan den er i praksis, men vil bare nevne at ID.4 kan fås med varmefolie i frontruten (tror de fleste utstyrsmodeller her i Norge har dette som standard). Det er altså ikke varmetråder som man brukte før, men en usynlig folie inni glasset, som på høy effekt tiner opp frontruta, eller fjerner kondens etc., og det vil jeg tro er en stor fordel på vinteren.

Palle22

Tak - ja, det lyder som en stor fordel. Tak for tippet
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Electrix

Vår model 3 er snart tre år og vi har ikke hatt noen vinterutfordringer med den ennå. Bare å tørke av ryggekamera som lett grises til. Kom også fint gjennom snøkaoset på Sørlandet på fredag.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Palle22

Sitat fra: Electrix på lørdag 04. desember 2021, klokken 18:19
Vår model 3 er snart tre år og vi har ikke hatt noen vinterutfordringer med den ennå. Bare å tørke av ryggekamera som lett grises til. Kom også fint gjennom snøkaoset på Sørlandet på fredag.

Tak - parkerer I ude, eller i carport/garage? Er mest nervøs for at komme ud til en frossen bil en morgen.
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

batterimannen

Enyaq har i likhet med ID.4 varmefolie i fronruten (er standard i Norge på iV60, 80 og 80X). I motsetning til ID.4 har Enyaq vanlige håndtak (ID.4 har håndtak som ikke rører på seg men har en sensor). I motsetning til ID.4 har Enyaq lykterspylere. Enyaq har også spyling av ryggekamera hvor på ID.4 man må ut med spruteflaske (rart at ID.4 ikke bruker samme løsning som ID.3 med ryggekamera bak VW logoen).

Hvis du ser tester av Teslabjørn så kommer Ioniq 5 sin vindusviskerløse bakrute dårligere ut enn på EV6. De har forskjellig form bak og møkk sprutes oppover hele bakruta på Ioniq 5, men på EV6 stoppes møkk av den kanten som bremselysene går over.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

amrois

ID4 har spyling på ryggekamera som standardutstyr...
ID4 Pro Perf Tech

ToWalkOrDrive

Hadde Model 3 uten garasje, og brukte silikon liste-stift på dørpakningene, og låsespray på dørhåndtak, i tilleg til å holde bilen noenlunde ren. Inge problemer. Den lå og veldig fint på veien ved glatt føre. Ved kaldt vær har Tesla og gjort noe med vinduene, så de ikke går like langt opp ved lukking av dør.
Tesla Model Y                         2021-

1317142119

Frykten for å kjøre uten varmetråder og frykten for rammeløse vinduer henger igjen fra fossilbilens verden, da bilene var bunnfrosne hver morgen.

Jeg kommer fra en Ford-familie (Ford har patent på og har hatt varmetråder i frontruten i "alle" år). Tidligere så jeg på alle biler som ikke hadde dette som u-landsbiler som ikke var verdt en krone.

Nå kjører jeg en elbil uten dette og med rammeløse vinduer. Har ikke savnet varmetråder i frontvinduet én gang og de rammeløse vinduene har vært problemfrie.

Jeg vil tørre å påstå mulighet for å styre klimatisering via app og via bilens nøkkel kanskje er de viktigste egenskapene jeg nå ser etter i en elbil.

kimvin


Palle22

2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Trekkoppbil

Om vinteren har det mye å si om du parkerer utendørs eller innendørs.

Batterier har ulike karakteristikker i kulda.
Vanlige Lithium-ion-batterier har høy indre motstand når de er kalde, og man bør unngå høye strømmer.

Er det kuldegrader i batteriet, så må det lades svært sagte.  Da gjelder det å starte turen med fullada batteri, så man kan kjøre inn en lunk i batteriet, før hurtiglader, og hurtiglading bør starte på ganske låg SOC, så man bør kjøre langt før man hurtiglader.  Er batteriet både kaldt, og over halvfullt, går lading svært sagte.

Batterioppvarmingen fungerer forskjellig fra bil til bil.

LFA-batterier som finnes i kinesiske biler, som model 3 standard range, kan ha dårlige egensskaper i kulda, men det har ikke vi som bilister noe særlig erfaring med foreløpig, og man kan få problemer med Cold-gate.

Teslabjørn prøvde å kjøre til Geilo med model 3 standrard range for ei uke sida i -4C. Da han kom fram, hadde han ca 20% SOC, trur jeg. Da han starta lading, fikk han 42kw, og mens han snakket noen setninger gikk ladeeffekten ned til 32kw, og den var synkende, da han avslutta hurtiglading og gikk over til saktelading over natta i stedet.
Med tradisjonelle batterier kan man også få låg ladehastighet om vinteren, men etter en langtur på låg SOC er det normalt å få høyere ladeeffekt enn dette.

geear

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 06. desember 2021, klokken 00:51
Om vinteren har det mye å si om du parkerer utendørs eller innendørs.

Batterier har ulike karakteristikker i kulda.
Vanlige Lithium-ion-batterier har høy indre motstand når de er kalde, og man bør unngå høye strømmer.

Er det kuldegrader i batteriet, så må det lades svært sagte.  Da gjelder det å starte turen med fullada batteri, så man kan kjøre inn en lunk i batteriet, før hurtiglader, og hurtiglading bør starte på ganske låg SOC, så man bør kjøre langt før man hurtiglader.  Er batteriet både kaldt, og over halvfullt, går lading svært sagte.

Batterioppvarmingen fungerer forskjellig fra bil til bil.

LFA-batterier som finnes i kinesiske biler, som model 3 standard range, kan ha dårlige egensskaper i kulda, men det har ikke vi som bilister noe særlig erfaring med foreløpig, og man kan få problemer med Cold-gate.

Teslabjørn prøvde å kjøre til Geilo med model 3 standrard range for ei uke sida i -4C. Da han kom fram, hadde han ca 20% SOC, trur jeg. Da han starta lading, fikk han 42kw, og mens han snakket noen setninger gikk ladeeffekten ned til 32kw, og den var synkende, da han avslutta hurtiglading og gikk over til saktelading over natta i stedet.
Med tradisjonelle batterier kan man også få låg ladehastighet om vinteren, men etter en langtur på låg SOC er det normalt å få høyere ladeeffekt enn dette.
Dette gjorde han da bevisst, ved å ikke benytte navigate to supercharger? Han skulle prøve å fremkalle worst case. Dagen etterpå kjørte han bare en liten tur, med navigate to supercharger, og fikk 140 kW...

Palle22

Sitat fra: kimvin på søndag 05. desember 2021, klokken 16:36
Hvorfor vudere du ikke polestar 2?

Den har ikke overbevist i de test, jeg har læst, og har vist ikke nær så god rækkevidde som model 3?
2021 Tesla model 3 LR 82kwh

Daniel_0007

Sitat fra: Palle22 på mandag 06. desember 2021, klokken 17:20
Sitat fra: kimvin på søndag 05. desember 2021, klokken 16:36
Hvorfor vudere du ikke polestar 2?

Den har ikke overbevist i de test, jeg har læst, og har vist ikke nær så god rækkevidde som model 3?

sant ps2 burde hatt 30% større batteri for å matche model 3

https://insideevs.com/news/552450/polestar2-tesla-model3-efficiency-difference/
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA