Om vinteren har det mye å si om du parkerer utendørs eller innendørs.
Batterier har ulike karakteristikker i kulda.
Vanlige Lithium-ion-batterier har høy indre motstand når de er kalde, og man bør unngå høye strømmer.
Er det kuldegrader i batteriet, så må det lades svært sagte. Da gjelder det å starte turen med fullada batteri, så man kan kjøre inn en lunk i batteriet, før hurtiglader, og hurtiglading bør starte på ganske låg SOC, så man bør kjøre langt før man hurtiglader. Er batteriet både kaldt, og over halvfullt, går lading svært sagte.
Batterioppvarmingen fungerer forskjellig fra bil til bil.
LFA-batterier som finnes i kinesiske biler, som model 3 standard range, kan ha dårlige egensskaper i kulda, men det har ikke vi som bilister noe særlig erfaring med foreløpig, og man kan få problemer med Cold-gate.
Teslabjørn prøvde å kjøre til Geilo med model 3 standrard range for ei uke sida i -4C. Da han kom fram, hadde han ca 20% SOC, trur jeg. Da han starta lading, fikk han 42kw, og mens han snakket noen setninger gikk ladeeffekten ned til 32kw, og den var synkende, da han avslutta hurtiglading og gikk over til saktelading over natta i stedet.
Med tradisjonelle batterier kan man også få låg ladehastighet om vinteren, men etter en langtur på låg SOC er det normalt å få høyere ladeeffekt enn dette.