Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

PMC+ som hjemmelader (eller Easee)

Startet av henrikNO, fredag 03. desember 2021, klokken 16:38

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 13:25
Dette har vi vel diskutert, men kan ikke fordra at det igjen og igjen presenteres som at Tibber gir rabatt for lading med Easee. De garanterer 20% lavere pris basert på døgngjennomsnittet, og dette oppnår de som oftest automatisk med lading når prisen er lavest. Det er ingen rabatt før forskjellen på nattprisen og snittpris er mindre enn 20%. Det samme kan man oppnå om man selv på annet vis starter lading når prisen er lavest. Dette er nøye kalkulert av Tibber og Easee, de hadde ikke garantert dette om de tapte masse penger på det. Kjører man ikke mye, så kan man oppnå omtrent samme besparelse med å starte lading på schuko kl. 22 eller 00 eller whatever om kvelden.
Skal forsøke å være mer presis i fremtiden, for jeg ser poenget med at en ikke får flatt 20% om en uansett lader til langt under døgnsnitt. En kan antakelig spare mye ved å følge med og tilpasse seg enten flatt på tidspunkt eller manuell start av lading. Men Tibber gjør dette helt automatisk utfra strømpris slik at en ikke trenger ha faste tider eller manuell start.
I Desember førte det til at selv om snittprisen i NO1 var 222øre ca, og huset endte på 208, så endte ladingen på 148 øre. Om all besparelsen ligger i tidspunktet vet jeg ikke.
Jeg kunne antakelig oppnådd noe i retning av det samme ved å si at bilen kun får lade mellom 0000 og 0600, men ser samtidig at det ikke alltid vil treffe perfekt (kjører det opplegget på vvb). I tillegg er det ikke alle biler som støtter den tilnærmingen. Noen kan sette faste ladeintervaller, noen setter "må være ferdig til klokkeslett", noen kobler det mot avreisetid slik at forvarming starter og noen har ikke innstilling for det overhodet.
Tibber løser alt automatisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: geear på onsdag 12. januar 2022, klokken 13:25
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. januar 2022, klokken 16:17
Stikkontakt med B vern og maks 10A er fullt lovlig og godkjent for fast lading. Elektrikere legger opp det om du ber om det.

Men - det er en dårlig løsning som over tid kan bli dyrere enn ladeboks.
Eksempelvis gir Tibber 20% rabatt på lading om de får styre Easee boksen.
Når det på toppen blir tregere, mindre robust og en mister diverse smarte funksjoner er det egentlig no-brainer å sette opp ladeboks.
Dette har vi vel diskutert, men kan ikke fordra at det igjen og igjen presenteres som at Tibber gir rabatt for lading med Easee. De garanterer 20% lavere pris basert på døgngjennomsnittet, og dette oppnår de som oftest automatisk med lading når prisen er lavest. Det er ingen rabatt før forskjellen på nattprisen og snittpris er mindre enn 20%. Det samme kan man oppnå om man selv på annet vis starter lading når prisen er lavest. Dette er nøye kalkulert av Tibber og Easee, de hadde ikke garantert dette om de tapte masse penger på det. Kjører man ikke mye, så kan man oppnå omtrent samme besparelse med å starte lading på schuko kl. 22 eller 00 eller whatever om kvelden.

Det stemmer, enkelt å få til dette selv. I dag må jeg lade, beregnet at det tar 6,5 timer. En kjapp titt på strømpriskurven viste at mest gunstige tid å starte lading på var ca. 23:30 så da satt jeg timeren i bilen på det. Tok ikke mange sekundene ekstra. Ladet ikke i går da strømmen var dyrere da og jeg så at den ble mye billigere i dag. Stor fordel nå å klare seg med lading et par ganger i uka, de som må lade hver dag vil slite med å få like lavt snitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

#17
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 12. januar 2022, klokken 13:39
Skal forsøke å være mer presis i fremtiden, for jeg ser poenget med at en ikke får flatt 20% om en uansett lader til langt under døgnsnitt. En kan antakelig spare mye ved å følge med og tilpasse seg enten flatt på tidspunkt eller manuell start av lading. Men Tibber gjør dette helt automatisk utfra strømpris slik at en ikke trenger ha faste tider eller manuell start.
I Desember førte det til at selv om snittprisen i NO1 var 222øre ca, og huset endte på 208, så endte ladingen på 148 øre. Om all besparelsen ligger i tidspunktet vet jeg ikke.
Jeg kunne antakelig oppnådd noe i retning av det samme ved å si at bilen kun får lade mellom 0000 og 0600, men ser samtidig at det ikke alltid vil treffe perfekt (kjører det opplegget på vvb). I tillegg er det ikke alle biler som støtter den tilnærmingen. Noen kan sette faste ladeintervaller, noen setter "må være ferdig til klokkeslett", noen kobler det mot avreisetid slik at forvarming starter og noen har ikke innstilling for det overhodet.
Tibber løser alt automatisk.

Det vil si at du har hatt snittpris på 208 øre, men ladeprisen din har vært nesten 30% lavere fordi du har ladet om natta. Siden det avregnes dag for dag så har vi ikke nok data til å si noe sikkert, men det ser unektelig ut som at de derfor ikke har gitt deg en eneste krone i rabatt.

Jeg har Tibber, men ikke Easee, og endte også med snittpris på 208 øre for desember. Jeg satte ca. 150 øre eller lavere som kriterie for at jeg plugget inn bilen, gjerne en gang i uka, og med fast ladestart på 0300 (timer i bil/app), så traff den de billigste periodene, og det ville ikke blitt billigere med Easee. Kanskje heller tvert i mot, fordi om man ikke følger med, og plugger inn hver dag, så ville man ladet dyrere enn jeg har gjort.

Ble kanskje litt vel direkte på deg det her, men det er egentlig Tibber og Easee som fortjener et hardt kakk i knollen. Føler de med den type markedsføring har senket nivået og plasserer seg rett i kategorien til alle disse strømselgerene i inngangspartiene til kjøpesentere og butikker, som plent skal gi meg spylervæske. Villedende markedsføring.

Beklager off topic.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA