Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å skru av bilen under kjøring

Startet av DrOnline, fredag 15. april 2022, klokken 00:24

« forrige - neste »

DrOnline

Hei,

Dette skjedde i fjor en gang, og jeg ble egentlig sjokkert over at det gikk an. Jeg kjørte på motorveien med kona som passasjer. Hun ønsket å trykke "mode"-knappen, men trykket altså på tenningsknappen isteded. Uhell. Gasspedalen sluttet å reagere... Så jeg kikket i speilet, satte på nødblinker, la meg godt ut til høyre, og reduserte farten. Da jeg hadde stoppet opp, trykket jeg godt inn bremsen, og startet opp igjen. Jeg har en annen el-bil også, som krever at bremsen trykkes inn for å starte, så jeg antok det var slik i Golfen også. Fornøyd med reaksjonen min, det var nok etter boka det, men poenget er at jeg lurer på om dere synes dette bør gå an?! Jeg synes det virker veldig farlig. Har noen andre opplevd dette? Kunne rattet låst seg også? I så fall er det jo helt crazy at knappen ikke er deaktivert i bevegelse.

Electric cars in Norway

Sitat fra: DrOnline på fredag 15. april 2022, klokken 00:24
Hei,

Dette skjedde i fjor en gang, og jeg ble egentlig sjokkert over at det gikk an. Jeg kjørte på motorveien med kona som passasjer. Hun ønsket å trykke "mode"-knappen, men trykket altså på tenningsknappen isteded. Uhell. Gasspedalen sluttet å reagere... Så jeg kikket i speilet, satte på nødblinker, la meg godt ut til høyre, og reduserte farten. Da jeg hadde stoppet opp, trykket jeg godt inn bremsen, og startet opp igjen. Jeg har en annen el-bil også, som krever at bremsen trykkes inn for å starte, så jeg antok det var slik i Golfen også. Fornøyd med reaksjonen min, det var nok etter boka det, men poenget er at jeg lurer på om dere synes dette bør gå an?! Jeg synes det virker veldig farlig. Har noen andre opplevd dette? Kunne rattet låst seg også? I så fall er det jo helt crazy at knappen ikke er deaktivert i bevegelse.

Ja, jeg forstår du ble overrasket av dette og det bør jo ikke gå slik for seg i fart. Dersom rattlås i tillegg hadde låst seg så kunne det blir en lei ulykke kansje...

Merkelig at ikke SW er bedre kodet for å hindre at slikt skjer....

jan-c

Jeg har gjort det samme for noen år siden, men fikk da en advarsel i ett av displayene som sa at hvis jeg gjorde det en gang til, ville motoren stenge. Jeg trykket bare en gang, så det gikk fint. Likevel en ubehagelig opplevelse, som i grunnen gjorde meg litt mer varsom. Burde vært umulig så lenge hjula triller.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. april 2022, klokken 08:09

Ja, jeg forstår du ble overrasket av dette og det bør jo ikke gå slik for seg i fart. Dersom rattlås i tillegg hadde låst seg så kunne det blir en lei ulykke kansje...

Av sikkerhetsgrunner er bilen neppe designet slik at det er mulig.

På biler med gammeldags analog tenningslås går ikke rattlåsen på før man trekker ut nøkkelen. Det er ikke nok å skru av tenninga.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Erik Ola Ulvestad

Greit nok med manglande framdrift, men servostyring og bremsekraftforsterker då???

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

DrOnline

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 16. april 2022, klokken 16:22
Greit nok med manglande framdrift, men servostyring og bremsekraftforsterker då???

Problemet med manglende fremdrift er at for å skru på bilen igjen må bremsen var trykket inn. Så bilen må stanse helt for å kunne startes opp igjen. Ikke heldig på mange veier. Var heldigvis plass til at folk kunne kjøre rundt meg da, men de tenkte vel sitt... Jeg husker ikke om de andre systemene ble påvirket. Jeg evt ikke hvordan det oppleves å svinge forsiktig uten servo, eller bremse uten bremsekraftforsterker. Jeg har ikke nok erfaring med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA