Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjev dekkslitasje

Startet av unik42, fredag 03. desember 2021, klokken 09:32

« forrige - neste »

unik42

Da har jeg hatt bilen på 4-hjulskontroll etter jeg oppdaget skjev slitasje på bakdekkene mine etter skift til vinterdekk.

Helt innerst på dekkene, mot sideveggen, er det blankslipt ca. 4cm, altså at det ikke er mønster igjen der.

Møller fikk sjekket hjulstillingen og kunne konstatere at alt var iht. fabrikkspec.

Dog, så kunne de og informere  om at dette nå var en kjent problemstilling, og at de således hadde fått inn en Enyaq der alle fire dekkene var slitt inn til ståltrådene innerst på dekkene, etter få tusen km.

Saken er eskalert til VW med bilder fra mine dekk, så får vi se hva som skjer.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Kjell Salvigsen

jeg har anslagsvis kjørt nærmere 15000 km med mine 21" på all slags veier og underlag. Jeg fikk i dag sjekket dekkene mine grundig på dekkhotellet. De viser ingen tegn til skjev slitasje overhodet , så dette er forhåpentligvis ikke noe omfattende problem får vi håpe. Det er vel snart 10000 id4 på veiene nå, vi vet ikke hvor stor andel som har en slik feil er. I noen tilfeller kan kjørestil , feil dekktryk mm også være medvirkende til dette. Har hørt mange tesla eiere som sliter veldig på dekkene. Har samtidig hørt om enkelte id4eiere som har fått dokumenter skjevstilling, så problemet finnes jo.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

SveinJ

Sitat fra: unik42 på fredag 03. desember 2021, klokken 09:32
Da har jeg hatt bilen på 4-hjulskontroll etter jeg oppdaget skjev slitasje på bakdekkene mine etter skift til vinterdekk.

Helt innerst på dekkene, mot sideveggen, er det blankslipt ca. 4cm, altså at det ikke er mønster igjen der.

Møller fikk sjekket hjulstillingen og kunne konstatere at alt var iht. fabrikkspec.

Dog, så kunne de og informere  om at dette nå var en kjent problemstilling, og at de således hadde fått inn en Enyaq der alle fire dekkene var slitt inn til ståltrådene innerst på dekkene, etter få tusen km.

Saken er eskalert til VW med bilder fra mine dekk, så får vi se hva som skjer.
Velkommen i «klubben». Det er er en god del ID.4 eiere som har oppdaget det samme, både underveis før skifte til vinterdekk, og når de skiftet. Møller har så langt ikke innrømmer at noe er galt med de bilene som har innside dekkslitasje. Saken er sendt fabrikken og mange venter på svar.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

ENTO

Joda,jeg melder meg på. Venstre bakhjulet har begynnende tendens til merslitasje på innersiden etter kun 3100 km.  255/40/21 dekk.

SveinJ

Sitat fra: ENTO på lørdag 04. desember 2021, klokken 10:50
Joda,jeg melder meg på. Venstre bakhjulet har begynnende tendens til merslitasje på innersiden etter kun 3100 km.  255/40/21 dekk.

Samme dekk som meg. Alle fire var skjevslitt.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

TJV

Er det slik at skjev slitasje forekommer på både 20 og 21 tommer felg?
Kan ikke huske jeg la merke til noe når jeg byttet til vinterdekk, men skal ta en ekstra sjekk på sommerskoene. Rullet nesten 8k på sommerhjul. Har dere adaptive dempere, kjører i sport eller comfort?
Slike ting kan kanskje være greit for forhandler (og oss andre) for å kanskje finne en rød tråd i saken. Men det er jo noe hakkende gale visst dekkene viser tegn allerede etter 3k km.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Løytnanten

Nyttig tråd dette med tanke på at alle bør sjekke dekkslitasjen så snart som mulig!

SveinJ

Sitat fra: TJV på lørdag 04. desember 2021, klokken 13:26
Er det slik at skjev slitasje forekommer på både 20 og 21 tommer felg?
Kan ikke huske jeg la merke til noe når jeg byttet til vinterdekk, men skal ta en ekstra sjekk på sommerskoene. Rullet nesten 8k på sommerhjul. Har dere adaptive dempere, kjører i sport eller comfort?
Slike ting kan kanskje være greit for forhandler (og oss andre) for å kanskje finne en rød tråd i saken. Men det er jo noe hakkende gale visst dekkene viser tegn allerede etter 3k km.

Det er ikke slik at dette skjer på alle biler, men noen. Både med 20 og21' dekk. Noen oppdager dette etter noen tusen km, mens andre etter 20-30 000 km. Min forståelse er at dette har skjedd på fabrikk hvor kontrollen ikke har vært god nok.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

TJV

Jeg skjønner jo at dette bare skjer på enkelte biler.
Det jeg mer lurte på om dette kanskje bare skjedde med f.eks 1.Edition utgave, felgstørrelse, forskjell på dempere etc.
Virker rart om bare noen biler innimellom som kommer av samlebåndet har de problemene. Er vel kanskje større mulighet for biler som er produsert for en periode har feil.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

unik42

Kan jo vær at kjøreunderlaget har noe å si? Eller at noen overfyller dekkene sine med luft? Jeg vet ikke annet enn at det er en kjedelig situasjon.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

TJV

Generelt så slites det på midten av dekket med for mye luft.
Er det for lite luft slites både innsiden og utsiden på dekket/mønsteret.
Slites bare innsiden er det hovedsaklig noe galt med bilen, men lavprofildekk kan uansett føre til ekstra slitasje på innsiden av dekkmønsteret med kjøring på veier som er mye slitt og har hjulspor i asfalten.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

SveinJ

Sitat fra: unik42 på søndag 05. desember 2021, klokken 17:27
Kan jo vær at kjøreunderlaget har noe å si? Eller at noen overfyller dekkene sine med luft? Jeg vet ikke annet enn at det er en kjedelig situasjon.

Den første kommentaren jeg fikk fra Møller via forhandler, var at det var min kjørestil og veiene jeg kjørte på som var årsaken. Men ved sjekk av 4-hjulstilling viste det seg t alle 4 var utenfor toleranser. 3 andre biler jeg har hatt og kjørt de samme veiene med, hadde vanlig og normal slitasje.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

TJV

Ved så lite område på kanten av innsiden av dekket som det bildet viser er det bortimot umulig å få til med kun kjørestil. Evt måtte den vært søkklastet bak og du hadde herjet på med bilen. Det er min oppfatning. Hjulopphenget kan selvfølgelig ha fått skade underveis, men visst ikke det er tilfelle så er min oppfatning at dette er noe som har vært feil med før du fikk bilen SveinJ.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

RJK

Siden det bare skjer på innsiden, og på noen biler, så tipper jeg det er cambervinkelen som er off, og tipper for mye inn på øvre del, og dermed ut nede ved veibanen.

Som det skrives av TJV, så er det interessant å se om dette bare skjer på en batch, eller om det er "jevnt" fordelt (pun intended) på alle. Finnes det en fellesnevner, så må man adressere dette. Og det kan styrke deres felles sak om man kan påpeke at det er overveiende sannsynlig at det opptrer på en spesiell batch.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SveinJ

Sitat fra: TJV på søndag 05. desember 2021, klokken 22:00
Ved så lite område på kanten av innsiden av dekket som det bildet viser er det bortimot umulig å få til med kun kjørestil. Evt måtte den vært søkklastet bak og du hadde herjet på med bilen. Det er min oppfatning. Hjulopphenget kan selvfølgelig ha fått skade underveis, men visst ikke det er tilfelle så er min oppfatning at dette er noe som har vært feil med før du fikk bilen SveinJ.

Sånn så det ut FØR kontroll og med slitasje på alle 4 hjul på innsiden.


2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA