Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler

Startet av trondhla, torsdag 02. desember 2021, klokken 21:50

« forrige - neste »

trondhla

Det har vært uvær i Sverige med stengte motorveier. Mange elbiler gikk tom for strøm og eiere måtte berges av andre bilister. Lite ladning på batteriene i utgangspunktet?
https://sverigesradio.se/artikel/forare-overger-sina-elbilar-pa-e6-i-snoyran-far-barga-en-hel-del

TB

Når slikt skjer går gjerne trafikken svært tregt, gjerne i timevis.
Kan tømme både batteri og bensin/diesel tanker.

Stor andel solgte elbiler har begrenset rekkevidde.
Tviler på at alle elbilene på veien magisk gikk tom for strøm.  :laugh:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Svein_H

Jeg opplever ofte at batteriet taper seg kraftig når jeg står i kø på vei til jobb om vinteren, selv om bilen er fulladet og forvarmet en halvtime tidligere. Nylig måtte jeg ta en koronatest på vei til jobb, og fikk ikke lov til å ta den inne hos legevakta. Måtte ta den ute i bilen mens det var 13 blå utenfor, og de 20 minuttene jeg satt i bilen og ventet med varmen på tok et kraftig jafs av bufferen jeg vanligvis har for daglig jobbpendling.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Jalla

Hovedgrunnen til dette er at for 40% av de med elbil i Sverige er dette den første vinteren de opplever med en ny type bil. Altså folk uten erfraring med elbil og vinter.

elektro

Er en videosak der også, med tittelen «Kylan ställer till det för elbilar – "Bekymmer med den nya tekniken".

Blir så oppgitt.. Dette er klassisk skremselspropaganda fra folk som ikke aner hva de prater om. De tenker at elbiler fungerer like dårlig i kulde som lommelykta de hadde på 70-tallet. Vi ser heldigvis mindre av dette i riksdekkende media her hjemme nå.

Tipper saken egentlig var én eller to første generasjons elbiler som fikk problemer. Eller et par ferske elbilister. En elbil bruker vel typisk 2 kWh per time om den står i kø på vinteren. De fleste moderne elbiler har mellom 50-100 kWh batteri. Selv med 1/2 batteri vil en relativt rimelg bil i nedre del av sjiktet kunne stå 6 timer i kø og bevege seg seks mil i retning nærmeste lader. Hvor dårlig vær var det egentlig?

Er der én ting elbil er suveren på, er det vinterytelse, spør du meg. Starter alltid på førsre, blir raskt varm, du slipper å omgi deg med en giftig røyksky og lynraske firehjulsdrift systemer og 50/50 vektfordeling er som skapt for dårlig føre.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Det best tipset er vel å kle seg for å være ute. Sto nylig i en Korona kø og null problem å slå av varmen/bilen. Normalt har jeg 18 grader i bilen på vinteren, og noe høyere på sommeren litt avhengig av temp ute.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TB

#7
Sitat fra: automat på lørdag 04. desember 2021, klokken 22:05
Mystiken kring övergivna elbilarna – kan ha varit en enda
https://sverigesradio.se/artikel/mystiken-kring-overgivna-elbilarna-kan-ha-varit-en-enda

Den første meldingen var:
SitatMånga elbilar har dessutom övergivits, berättar Trafikverkets vägtrafikledare Mikael Salo som reder ut varför i inslaget.

Deretter er det redusert til:
Sitat"Vi hade bara en eller två", säger bärgaren Björn Halldin som var på plats under den hektiska natten.

:o den første meldingen var tydeligvis litt overdramatisert..
Tror det har hendt at biler har gått tom for bensin og diesel også når det oppstår uventende hendelser..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

olemars

For noen år siden var det vel vegvesenet som ikke ville ha elbiler i kolonnekjøring over fjellet, uten helt å kunne peke på reelle eksempler på at dette var et problem.

elektro

Sitat fra: automat på lørdag 04. desember 2021, klokken 22:05
Mystiken kring övergivna elbilarna – kan ha varit en enda

https://sverigesradio.se/artikel/mystiken-kring-overgivna-elbilarna-kan-ha-varit-en-enda

Fantastisk lytting, takk for link @automat. En av bilbergerne sier at det bare var én, kanskje to, av et femtitalls biler som de måtte hjelpe, som var elbiler.

Nettopp dette at mange bensin- og dieselbiler også fikk problemer, kommer som regel også dårlig frem i disse sakene. For selv om det altså viser seg at det bare var noen få elbiler som hadde problemer, så vil menneskehjernen sitte igjen med en bekreftelse på at det like fullt er problematisk med elbil om vinteren. Sukk..

Her kommer kommer en gammel sak, som dessverre er like aktuell med den store andelen diesel- og bensinbiler vi fremdeles har på veiene. Tragisk. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/XM7xm/livsfarlig-kolonne-over-hardangervidda
SitatI mars 1990 måtte 259 personer i 65 biler evakueres. Flere av de evakuerte fikk eksosforgiftninger, en fikk hjertetrøbbel. Det var flere småbarn, den yngste 15 måneder, i bilene. Flere var besvimelsen nær på grunn av mye eksos i bilene, som sto bom fast i hele seks timer i høyfjellet.
SitatI mars 1997 ble 80 mennesker innesperret i en kolonne. Beltebiler måtte settes inn; et tre år gammelt barn besvimte av kullosforgiftning, men ble reddet takket være en lege som satt fast i den samme kolonnen. Flere fikk panikk og var totalt utmattet etter påkjenningen i kolonnen på høyfjellet.

Nest etter kolonnekjøring, er det vel sprengkulde i Finnamark og Innlandet som oftest trekkes frem som en umulighet. Da kan man jo f.eks. tilegne seg kunnskap vha. Bjørn Nylands vintertest av Model X med overnatting i -36 grader:
https://youtu.be/capOgUHPz9Q?t=256 og Model 3 i -26 grader:
https://youtu.be/VPudpniOmxY?t=966 Prøv det med en dieselbil, hvis du tør, Mikael Salo i Trafikverket. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Men hva skjer så på vår egen E18? 5 timer stillestående?

Rapporteres om elbiler som "snart går tomme". Si meg lader ikke folk før de drar på reise eller eller er det e-golf, i3 og Leaf som ødelegger ryktet igjen?

https://www.nrk.no/sorlandet/lange-koar-pa-e18.-vurderer-a-setje-inn-rode-kors-1.15762043
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jalla

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:34
Men hva skjer så på vår egen E18? 5 timer stillestående?

Rapporteres om elbiler som "snart går tomme". Si meg lader ikke folk før de drar på reise eller eller er det e-golf, i3 og Leaf som ødelegger ryktet igjen?

https://www.nrk.no/sorlandet/lange-koar-pa-e18.-vurderer-a-setje-inn-rode-kors-1.15762043
Før kunne man hjelpe med en jerrykanne med bensin eller diesel, men det hjelper vel dårlig her....

TB

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:34
Men hva skjer så på vår egen E18? 5 timer stillestående?
Rapporteres om elbiler som "snart går tomme". Si meg lader ikke folk før de drar på reise eller eller er det e-golf, i3 og Leaf som ødelegger ryktet igjen?

Er solgt mange e-golf, i3 og Leaf - og 5 timer tærer på batteriet... Har selv sittet i kø på E6 ved Bryn / Ryen med C-Zero, men det tok bare en time...

Problemet er at en kommer ikke av motorveien heller.
Når slikt oppstår gjerne greit å kunne ta inn på nærmeste hotell, og "sove" på det..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jambo

#13
Jeg så nettopp tyske Car Maniac på YouTube som kun brukte 22 prosent batteri på å holde en IONIQ 5 i gang i 10 timer og 30 minutter. Temperaturen var 0 grader og snø, bilen sto i innkjørselen hans hele kvelden og natta med lys på og 21 grader varme, samt begge framsetene oppvarmet. Han parkerte da med 61 prosent SOC og stilte inn varme og lys og gikk inn i huset. Da han kom ut i bilen om morgenen over 10 timer seinere var det 39 prosent SOC igjen. Det holder til noen kilometer det...

Med tanke på det ovenstående, synes jeg utsagn i artikkelen framstår komisk, når man bl.a. anbefales å ikke kjøre ut i kraftig snøvær med elbil. Burde blitt omformulert til at man ikke burde kjøre ut i kraftig snøvær med elbil - dersom man kjører en egolf, leaf eller verre, eller dersom man har for vane å kjøre bilen lavt ned i prosent. På vanlige kjøreturer der bilen har mye igjen er ikke dette noe problem. Og på langturer kan man vel like godt sitte der med lite igjen på tanken på en fossilbil, hvis man har for vane å kjøre tanken nesten tom før man fyller. Mon tro hvor mange i denne køen som de ikke skriver om, som har lite igjen i tanken?

Lad når du kan, ikke når du må, har sjeldent vært mer sant enn i dette tilfellet her.

daktari

Ja, må være noe slikt. CarManiac brukte med 22% av 72 kWh omtrent 15 kWh på å holde varmen i 10 timer.

Det er jo mer enn halve batteriet på en gammel elbil men null stress hvis man har en nyere enn.
Kjørte man Stavanger til Tvedestrand og skulle komme frem med 5% skjønner jeg man kan bli litt stressa. Men det er ikke unikt for elbiler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA