Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot - feil i skifte av fartsgrensene oppover

Startet av elhansen, torsdag 02. desember 2021, klokken 14:45

« forrige - neste »

elhansen

Har nå fått min model y og er superfornøyd. Men et spørsmål:

Jeg har innstilt at autopiloten kan holde seg 5% over gitt fartsgrense.

Når jeg kjører i 60 så klarer den fint å bremse ned til 40 sone. Men når det blir 60 igjen så øker den ikke farten igjen. Dvs den leser skiltet, men står igjen på 42 maks.
Sikkert brukerfeil, men noen tips?

jlan

Jeg opplever at fartsreduksjonen ofte skjer etter skiltet, dermed skrur jeg på scrollehjulet, og da går den jo ikke opp igjen etterpå (uten at en holder spaken nede)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tahamre

Du må vel holde spaken opp eller ned (husker ikke, har ikke fått min bil enda) for at den skal justere seg opp til ny hastighet igjen.

Klykken

#3
Kommer an på når du aktiverer CC/AP og om du aktiverer iht avlest grense i bilen. Om du aktiverer CC og manuelt justerer farten etterpå, vil den ikke tilpasse seg fartsgrensene. Hvis du aktiverer i en 80-sone iht avlest farsgrense i bilen, og det blir 60 så justerer den farten ned til 60, og videre opp til 80 igjen hvis det inntreffer. Blir det 90 vil den imidlertid ikke øke farten med mindre du holder nede spaken. Tror det var slik.

AP justerer farten kun ned men ikke opp igjen hvis du har manuelt justert farten én gang. Du må da kvittere med å holde ned gir spaken.

Med en gang du manuelt justerer farten har du gått vekk fra avlest fartsgrense og valgt å styre farten uavhengig av hva bilen mener.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ampéreson

Jeg har også kluret end del med dette, andre som erfarer at bilen benytter feil fartsgrense?

Her på vestlandet er det krøkkete og mange tunneller. Jeg kjører en del på E16 hvor autopilot er en tålmodighetsprøve.

Den største feilen den gjør er at den tror det er en 100 sone i begynnelsen av hovedveien fra Lagunen mot sentrum. Der er det veiarbeid og 50kmt. Konsekvent kommer 100 opp, og alle vet at det ikke eksisterer 100 grenser på vestlandet, så hvor den tar det ifra vet jeg ikke. Står også gult 50 skilt ved veien som den ikke kjenner igjen.

Når jeg kjører E16 mellom Bergen og Voss så går den gamle veien snirklende over og under langs fjellsiden, inn og ut av gårdstun og diverse fartsgrenser. Når jeg da kjører på E16 i tunnell under, så kommer det ofte opp en mye lavere fartsgrense enn hva det er på E16 hvor jeg kjører. Må konstant sitte og følge med og justere farten opp og ned og inn og ut av autopilot. Om jeg har aktiv navigering har ikke noe å si.

Konsekvent klarer den ikke lese og angi fart ved opphevet fartsgrense skilting, ala. denne typen:



Andre som erfarer dette?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Klykken

Litt utenfor topic, men som "utlendinger flest" skjønner selvsagt ikke Teslaen et særnorskt skilt. Norge bør slutte med opphevet fartsgrenseskilt og heller bruke faktisk fartsgrense selvsagt.

Men ja, teslaen sliter med alle fartsgrenseskilt som er opphevede..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Sitat fra: Klykken på torsdag 02. desember 2021, klokken 23:13
Men ja, teslaen sliter med alle fartsgrenseskilt som er opphevede..
Jeg har inntrykk av at bilen "ser" skiltet og forstår at fartsgrensen er opphevet, men den forstår ikke at den nye fartsgrensen er 80 (eller 50). Derfor prøver den å finne en fartsgrense i kartdataene. Da kan det fort bli den som gjelder for en annen vei i nærheten. Spesielt i lange tunneler, hvor posisjonen drifter ut når den ikke får GPS oppdatering.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Autowinder

#7
Vel, nå skal jo bilene «lære» seg miljøene de kjører i og Tesla samler inn mye anonyme læringsdata fra bilene i Norge. Så det bør ikke være så vanskelig. For noen FW versjoner siden leste min disse særnorske skiltene riktig ganske ofte og klarte å sette farten opp igjen. Men på langtur til nordvest for 3 uker siden hadde den glemt alt igjen. Regner med det kommer tilbake ila. noen versjoner. Edit: Skiltet «slutt på særskilt fartsgrense» under skal vel alltid angi at 80km/t inntrer fra og med skiltet så vidt jeg husker riktig?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

kodax

Sitat fra: Autowinder på torsdag 02. desember 2021, klokken 23:39Edit: Skiltet «slutt på særskilt fartsgrense» under skal vel alltid angi at 80km/t inntrer fra og med skiltet så vidt jeg husker riktig?
Det at vi mennesker er usikre på hva skiltet faktisk betyr er i hvert fall et godt argument for at Norge burde slutte med dette sære skiltet (uavhengig av om bilen forstår det eller ei).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Jambo

Når ble det særnorsk med "slutt på fartsgrense"-skilt? Har dere kjørt bil i utlandet eller? Dere har kanskje bare holdt dere på motorveien? 😉 Det eneste som er særnorsk med det, er hvilken fartsgrense som gjelder når man ser skiltet, som er forskjellig i forskjellige land. Og det varierer med om man er i en by eller på landeveien, akkurat som i andre land. Når man ser dette skiltet på landeveien, er fartsgrensa 80 km/t. I tettbebygd strøk er det 50 km/t som gjelder.

Her er en forklaring på skiltet fra Tyskland. http://www.strassenschilder.de/vorschriftszeichen/ende-der-geschwindigkeitsbegrenzung/

Merk at i Tyskland er grensa 100 km/t på landeveien, og ikke 80 km/t som i Norge. Burde være en smal sak for Tesla å programmere inn riktige fartsgrenser etter hvilket land man befinner seg i.

jlan

#10
Sitat fra: Jambo på fredag 03. desember 2021, klokken 08:07
Burde være en smal sak for Tesla å programmere inn riktige fartsgrenser etter hvilket land man befinner seg i.
Ja, forsåvidt, men det er en viss logikk i at de sjekker i kartdatabasen også, når dette skiltet passeres. Hvis de skal bestemme fartsgrensen basert på flere etterfølgende skilt, så kan en feil forplante seg. Men det bør komme en mulighet for å resette fartsgrensen, slik at den søkes opp på nytt. Det er ganske irriterende når bilen f.eks. leser et 30 skilt på en sidevei, og den grensen blir hengende helt til neste skilt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Expat

 
Sitat fra: jlan på fredag 03. desember 2021, klokken 08:49
Sitat fra: Jambo på fredag 03. desember 2021, klokken 08:07
Burde være en smal sak for Tesla å programmere inn riktige fartsgrenser etter hvilket land man befinner seg i.
Ja, forsåvidt, men det er en viss logikk i at de sjekker i kartdatabasen også, når dette skiltet passeres. Hvis de skal bestemme fartsgrensen basert på flere etterfølgende skilt, så kan en feil forplante seg. Men det bør komme en mulighet for å resette fartsgrensen, slik at den søkes opp på nytt. Det er ganske irriterende når bilen f.eks. leser et 30 skilt på en sidevei, og den grensen blir hengende helt til neste skilt.


Den har programmert inn de ulike landene (og evt regionenes) fartsgrenser og vet nok hva den skal øke til når den leser av et slikt opphevelesskilt.
Mine observasjoner er at den i Tyskland fint justerer seg til 100 km/t på landevei når det opphevelsesskiltet leses av. Det samme skjer på motorvei, og da justerer den seg opp til 130 km/t (selv om det er fri fart). Både i Nederland og Tyskland har de forresten dagfartsgrenser og jeg har merka meg at TCC justerer fint mellom 100 km/t dagfartsgrense og evt opphevelsesskilt.
Jeg tror imidlertid ikke den kan lese detaljer som klokkeslett for dagfartsgrensen (de varierer), så noen ganger bommer den og legger seg i nattfartsgrensa en time for tidlig. Dette er vel detaljer som finnes i kartdatabasen?

Interessant nok vet den hva de ulike regionenes landeveishastigheter er i Belgia også. Leser den av et opphevelsesskilt i Wallonia økes farta til 90, mens den stopper på 70 i Flandern. Pussig nok har databasen ikke blitt oppdatert med Brussel sin drøyt ett år gamle byfartsgrense på 30 km/t som gjelder over alt med noen få unntak som er skilta.

Men generellt synes jeg den er mye bedre til å lese av fartsgrenser i Norge og Danmark enn i Tyskland, Nederland og Belgia. Skilta i Norge er større, sjeldnere gjengrodd og står gjerne på begge sider av veien.

jlan

Sitat fra: Expat på fredag 03. desember 2021, klokken 14:59
Den har programmert inn de ulike landene (og evt regionenes) fartsgrenser og vet nok hva den skal øke til når den leser av et slikt opphevelesskilt.
Vel, jeg observerer en liten forsinkelse som får meg til å tro at disse fartsgrensene etter opphevelsesskilt hentes fra kartdatabasen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Klykken på torsdag 02. desember 2021, klokken 23:13
Litt utenfor topic, men som "utlendinger flest" skjønner selvsagt ikke Teslaen et særnorskt skilt. Norge bør slutte med opphevet fartsgrenseskilt og heller bruke faktisk fartsgrense selvsagt.

Men ja, teslaen sliter med alle fartsgrenseskilt som er opphevede..
Både min TM3 og Y forstår "slutt på særskilt fartsgrense" rett som det er. Når den ikke leser skiltet virker det som det er på grunn av konflikt med databasen. Når det er midlertidig fartsgrense som åpenbart ikke ligger databasen øker den farten ved opphevingen.

Til ditt forslag om å skilte gjeldende fartsgrense så vil det kreve skilt for hver 500m selv på de mest øde strekningene. Det ville bli enormt mange skilt! Det er derfor man i Norge har to standart fartsgreser 50 i tettbebygd strøk og 80 utenfor. Alle andre fartsgrenser er særskilte fartsgrenser og må skilte for hver 500m.
https://www.bil-teori.no/2017/11/03/68/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Koots

Én ting jeg synes bilen sliter med er elektroniske fartsgrense-skilt, det overser den glatt, med unntak av én og annen sjelden gang hvor den tror det er rødt trafikklys...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA