Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell på frontlykt LR vs Performance?

Startet av kTesla, mandag 06. desember 2021, klokken 18:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:19
Sitat fra: geear på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:14
Er lysautomatikken noe bedre i andre biler uten matrix-lykter, da?
Nei.
Enig. I tillegg vil jeg påstå Tesla er bedre på å bruke fjernlys selv om det er gatelys (ja, det trengs).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lucifer-

Kom fra en relativt ny Volvo med fullt oppgraderte lyspakker både her og der. Jeg vil si at Model Y slår Volvoen både på lysstyrke/bilde og på automatikk. Det eneste jeg savner er svingbare lykter, men det fungerer overraskende bra uten.

lars667

Nei, forsåvidt enig i det. Autoblend har ikke imponert på noen biler. Men adaptive/svingbare lys på e-golf fungerer smertefritt. Er også av den oppfatning at fjernlysene på TMY er kjempebra. Kan ikke si de er særlig dårligere enn TM3 med Lazer linear 12 eller hva de het.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

glx-rider

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:51
Kom fra en relativt ny Volvo med fullt oppgraderte lyspakker både her og der. Jeg vil si at Model Y slår Volvoen både på lysstyrke/bilde og på automatikk. Det eneste jeg savner er svingbare lykter, men det fungerer overraskende bra uten.

What? Hvilken Volvo da?

Gikk selv fra en XC60 tT8 2018 - forskjellen er virkelig natt og dag mellom model Y og den. For det første var lysstyrken i Volvoen ekstremt bra i alle forhold, og den adaptive lysstyringen som "blokket ut" motgående trafikk og biler foran fungerte så bra at jeg ofte reagerte på at ikke de bilene foran ikke ble blendet, men ble ikke blinket på en eneste gang.

I dette bilbyttet så er faktisk lys et av mine største savn, spesielt Tesla sin fjernlysstyring som iblant blender seg for skilt ved veien og bruker mange sekunder på å komme på etter at biler har passert. (Såpass sent at passasjerer har reagert på det)

geear

Syns lysmengden er helt fin, men irriterer meg litt over at LED-ene blir så synlige i lysbildet. Ser ut som et rutenett, eller "matrise"...  :P

Blir også litt usikker av at alt av skilt langt forover lyser opp, selv nedblendet, men blir ikke blinket på.

trykkertor

Sitat fra: geear på onsdag 08. desember 2021, klokken 19:57
Blir også litt usikker av at alt av skilt langt forover lyser opp, selv nedblendet, men blir ikke blinket på.
Det har jeg også bemerket meg. Ser skilter 100+ meter frem bli lyst opp av min Model Y på nærlys, men ikke blitt blinket på av andre biler.


Øyvind.h

Greit å følge med på hvor høyt det lyser på bilen foran, og på møtende om en får det til. Skulle jeg blinket på alle 3 og Y jeg møter med feiljusterte lys ville det blitt mye blinking. Stor andel av bilene opplever jeg at ett av lysene blender.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Har justert ned mine lykter et par knepp, og lyskjegla treffer ikke bil foran med normal avstand, men lyser allikevel opp skilt foran biler foran.

Har ikke observert mange Y med feiljusterte lykter, men av 3erne er det veeeldig mange som lyser i vildensky.

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. desember 2021, klokken 20:15
Greit å følge med på hvor høyt det lyser på bilen foran, og på møtende om en får det til. Skulle jeg blinket på alle 3 og Y jeg møter med feiljusterte lys ville det blitt mye blinking. Stor andel av bilene opplever jeg at ett av lysene blender.
For meg er det mer enn nok at et par møtende bilister blinker. Da jeg fikk TM3 med feiljusterte lys, og da de justerte seg selv ved en SW oppdatering blinken ikke alle bilene på meg, men det var likevel da bil nummer to i løpet av 10 minutter blinket at jeg tok hintet. Hvis ingen blinker kan du være ganske trygg på at ingen plages nevneverdig av lysene dine.
Dersom alle hadde blinket på meg hadde jeg trodd bilen stod i brann, eller at noe annet alvorlig var i fred med å skje.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Sitat fra: glx-rider på onsdag 08. desember 2021, klokken 15:35
Sitat fra: Lucifer- på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:51
Snip...

What? Hvilken Volvo da?

Gikk selv fra en XC60 tT8 2018 - forskjellen er virkelig natt og dag mellom model Y og den. For det første var lysstyrken i Volvoen ekstremt bra i alle forhold, og den adaptive lysstyringen som "blokket ut" motgående trafikk og biler foran fungerte så bra at jeg ofte reagerte på at ikke de bilene foran ikke ble blendet, men ble ikke blinket på en eneste gang.

I dette bilbyttet så er faktisk lys et av mine største savn, spesielt Tesla sin fjernlysstyring som iblant blender seg for skilt ved veien og bruker mange sekunder på å komme på etter at biler har passert. (Såpass sent at passasjerer har reagert på det)

V60 T8 2019

Synes rett og slett den adaptive "blokkeringa" ble for slitsom og lite presis. Og bilen var altfor følsom på gatelys og andre lyskilder, sånn at jeg ofte kjørte rundt med nærlys selv om det kunne vært praktisk med fjernlys. Sånn sett synes jeg Y'en funker bedre, da den er raskere til å aktivere fjernlysene der jeg føler jeg trenger de.

Nå er det riktignok en del annet jeg savner fra Volvoen, som seter, annlegg, klimaannlegg og vindusviskere, men ellers er jeg knallfornøyd med Yen. Slo litt feil ut nå med strømprisen som er, men i lengden er det jo en rimeligere og gunstigere bil.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: trykkertor på onsdag 08. desember 2021, klokken 20:04
Sitat fra: geear på onsdag 08. desember 2021, klokken 19:57
Blir også litt usikker av at alt av skilt langt forover lyser opp, selv nedblendet, men blir ikke blinket på.
Det har jeg også bemerket meg. Ser skilter 100+ meter frem bli lyst opp av min Model Y på nærlys, men ikke blitt blinket på av andre biler.

Har akkurat samme erfaring. Jeg tror at dette er noe de får til pga at lysene er matrix, sånn at lykten lyser "opp til høyre", men ikke "opp rett frem". Styrken rett frem er forøvrig ikke veldig imponerende. Det mest imponerende er spredningen, synes jeg. Model Y-lyktene er milevis bedre enn jeg hadde på 2019 Model 3, men kunne hatt litt mer power på fjernlys langt frem, men det er bra det og.

På Toyota Yaris'en, som jeg bruker for å kjøre oppussingsmaterialer til hytta med henger, var lysene helt elendige. Der fikk jeg montert en Led bar Lumen Helios CS20  (3000kroner + 4000 i montering)....ikke den mest avanserte... og da ser en hva som er sinnsykt bra fjernlys. Er nesten sånn at jeg har lyst på en sånn på Model Y'en og...for fjernlys-boost. Finnes jo mange forskjellige LED-barer som gjør forskjellige ting.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA