Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er best: Brukt S eller brukt 3?

Startet av Grenadier, torsdag 02. desember 2021, klokken 13:30

« forrige - neste »

filtvet

Sitat fra: Kim- på lørdag 04. desember 2021, klokken 10:43
Du får ny model 3 med bakhjulsdrift med 490km rekkevidde for 370k, det bør vurderes

Og du kan få hengerfeste også. Jeg bruker det ikke så ofte, men har sykkelfeste for 4 sykler uten risiko for å ødelegge taket.

Kaspers1

Kjøpte meg en MS75D i september mnd (kr 350.000,-) og er superfornøyd. 2017 modell som er gått 123.000 km. Ingen feil med bilen og en fryd å kjøre på langtur bl.a. Synes den er lettkjørt i bytrafikken i tillegg. Byttet ut MCU1 til MCU2 til en kostnad på kr 21.000,- samt fikk CCS til kr 3.500,-
Søkte etter bil uten luftfjæring siden jeg hadde lest at dette vil være et problem før eller siden, spesielt i kalde omgivelser (Tromsø)
Anbefales  :)

turfsurf

Har 70kkm i TMS og 25kkm i TM3. 3 er en bedre langturbil i mine øyne, fordi den lader fortere og utenom nyere S LR har den og bedre rekkevidde. I tillegg er det en bil som er lettere å kjøre forbi med, som er viktig på norske landeveier. På motorvei spiller det dog ingen rolle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Jeg vil påstå at ladetid nesten er sekundært på langtur, med mindre man tenker å sitte i bilen samtidig som den lader. Komfort veier høyere. S for oss var en fabelaktig milsluker med komfort i nesten alle ledd. Vi hadde i tillegg førstegenerasjonsseter, som jeg syntes var meget gode. Men ja den var relativt treg på hurtiglading - spesielt med begrenset ladekapasitet som 85-pakkene fikk. Vi ladet stort sett "akkurat nok" til å komme oss til neste SuC + litt buffer, som betød mellom 15-30min og opp til 50% SoC på sommeren, og kjørte meget sparsommelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

overskyet

Sitat fra: Klykken på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:41
Jeg vil påstå at ladetid nesten er sekundært på langtur, med mindre man tenker å sitte i bilen samtidig som den lader. Komfort veier høyere. S for oss var en fabelaktig milsluker med komfort i nesten alle ledd. Vi hadde i tillegg førstegenerasjonsseter, som jeg syntes var meget gode. Men ja den var relativt treg på hurtiglading - spesielt med begrenset ladekapasitet som 85-pakkene fikk. Vi ladet stort sett "akkurat nok" til å komme oss til neste SuC + litt buffer, som betød mellom 15-30min og opp til 50% SoC på sommeren, og kjørte meget sparsommelig.

Jeg vil påstå det er helt motsatt. Ladetid er noe av det viktigste. Å måtte stoppe 15-30 min på hver supercharger og i tillegg måtte kjøre som en prest?  :-1: :-1:

jkirkebo

Sitat fra: overskyet på onsdag 08. desember 2021, klokken 11:40
Sitat fra: Klykken på onsdag 08. desember 2021, klokken 10:41
Jeg vil påstå at ladetid nesten er sekundært på langtur, med mindre man tenker å sitte i bilen samtidig som den lader. Komfort veier høyere. S for oss var en fabelaktig milsluker med komfort i nesten alle ledd. Vi hadde i tillegg førstegenerasjonsseter, som jeg syntes var meget gode. Men ja den var relativt treg på hurtiglading - spesielt med begrenset ladekapasitet som 85-pakkene fikk. Vi ladet stort sett "akkurat nok" til å komme oss til neste SuC + litt buffer, som betød mellom 15-30min og opp til 50% SoC på sommeren, og kjørte meget sparsommelig.

Jeg vil påstå det er helt motsatt. Ladetid er noe av det viktigste. Å måtte stoppe 15-30 min på hver supercharger og i tillegg måtte kjøre som en prest?  :-1: :-1:

Smak og behag. 15-30 minutter er for kort for vår del, ønsket stopptid er normalt 45-75 minutter litt avhengig av hva vi skal gjøre. Spise lunsj eller middag, lufte bikkja, handle mat osv. Sjelden vi ønsker kortere stopp enn dette etter kanskje 3 timers kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

Har prøvd 3LR og SR. Synes TM3 er den beste bilen til aktiv-bykjøring*, ellers så er TMS best å kjøre.
*Aktiv-bykjøring er når man har veldig dårlig tid :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Sitat fra: overskyet på onsdag 08. desember 2021, klokken 11:40
Jeg vil påstå det er helt motsatt. Ladetid er noe av det viktigste. Å måtte stoppe 15-30 min på hver supercharger og i tillegg måtte kjøre som en prest?  :-1: :-1:
Må ingenting selvsagt, men langtur med kone og barn er ikke tiden for råkjøring for min del, så jo da tar jeg det piano og følger trafikken. :p Var nede i 145wh/km i sommer om jeg ikke husker feil, og kunne potensielt kjørt over 50 mil fra 100% til 0% med vår S85D da, altså 10 mil mer enn forespeilet av bilen.

Ved ladestoppene vil de fleste i min familie ut av bilen og late vannet og/eller spise noe, så stoppene blir ikke et ork. For så å kjøre potensielt to-tre nye timer. Kanskje vi er sære sånn sett, men vi stresser nærmest aldri på langturer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA