Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service ID.3

Startet av Jimbo, onsdag 01. desember 2021, klokken 21:27

« forrige - neste »

Jimbo

Noen som har tatt service på ID.3, og hvor mye kostet det?

ENTO

Serviceintervall på ID3 og ID4 er vel 2 år uansett kjørelengde så de første skal vel til service høst 2022 !!

Jimbo


ENTO

Utrolig,men dette er visst uansett kjørelengde ??

andre1980

Ja mener det er uavhengig av kjørelengde

EV_and_ICE

Hei,

Er det noen som har utført service nå? Jeg har bestilt service i slutten av måneden, men reagerte på at Møller skulle ha over 7000 kr for en enkel service av elbil? Er ikke dette litt høyt?
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

daktari

Sjekk prisene i Sverige og Mekonomen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

igniztion

Sitat fra: EV_and_ICE på søndag 13. november 2022, klokken 02:20
Hei,

Er det noen som har utført service nå? Jeg har bestilt service i slutten av måneden, men reagerte på at Møller skulle ha over 7000 kr for en enkel service av elbil? Er ikke dette litt høyt?

Servicen koster helt ned i €99 i andre land. 7000,- høres helt hinsides ut, men ser flere som klager på priser opp til €450.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

syklisten

Sitat fra: daktari på søndag 13. november 2022, klokken 15:17
Sjekk prisene i Sverige og Mekonomen.

Husk 25% norsk mva som må betales ved innreise. Her i følge grenseguiden.no:
"I det øyeblikket du kjører over grensen med en nyreparert bil, innfører du en vare på lik linje med andre varer. 25 % merverdiavgift av hele beløpet må betales når du har betalt for varer inkludert bilservice på over 3000 kr hvis du har vært utenfor Norge i under 24 timer. Verdigrensen øker til 6000 kr hvis du har vært utenlands i mer enn 24 timer."

Kjell Salvigsen

Sitat fra: EV_and_ICE på søndag 13. november 2022, klokken 02:20
Hei,

Er det noen som har utført service nå? Jeg har bestilt service i slutten av måneden, men reagerte på at Møller skulle ha over 7000 kr for en enkel service av elbil? Er ikke dette litt høyt?

jo, dette er dyrt. Jeg mener at pris på Audi e-tron 55 noen steder var oppe i 10.000 kr for en service, da med hyppigere servicer enn id3/4. E-golf ligger vel på ca 5000 for en stor service, da også med hyggigerer intervaller.

Jeg tror dette er en måte for merkeforhandlerne å sikre seg (ekstra)inntekter på fremover. Har hørt at en del Nissan forhandlere lenge var frustrerte fordi de nesten ikke hadde noe å gjøre/tilstrekkelige inntekter etter at elbilen Leaf tok over mye av andelen solgte biler. Det var rett og slett for lite å fikse på med elbiler ble det sagt.

Jeg tror ikke 7.000 kr hver 24. mnd er den høyeste prisen i klassen, det kan se ut som at flere bilmerker legger seg på høye priser på elbil service.

Dette vil vel føre til at det popper opp elbil verksteder som tilbyr rimeligere servicer enn Møller og de andre store aktørene. Mekonomen har åpnet egne elbil avdelinger, samt flere andre ser jeg.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

EV_and_ICE

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 15. november 2022, klokken 14:02
Sitat fra: EV_and_ICE på søndag 13. november 2022, klokken 02:20
Hei,

Er det noen som har utført service nå? Jeg har bestilt service i slutten av måneden, men reagerte på at Møller skulle ha over 7000 kr for en enkel service av elbil? Er ikke dette litt høyt?

jo, dette er dyrt. Jeg mener at pris på Audi e-tron 55 noen steder var oppe i 10.000 kr for en service, da med hyppigere servicer enn id3/4. E-golf ligger vel på ca 5000 for en stor service, da også med hyggigerer intervaller.

Jeg tror dette er en måte for merkeforhandlerne å sikre seg (ekstra)inntekter på fremover. Har hørt at en del Nissan forhandlere lenge var frustrerte fordi de nesten ikke hadde noe å gjøre/tilstrekkelige inntekter etter at elbilen Leaf tok over mye av andelen solgte biler. Det var rett og slett for lite å fikse på med elbiler ble det sagt.

Jeg tror ikke 7.000 kr hver 24. mnd er den høyeste prisen i klassen, det kan se ut som at flere bilmerker legger seg på høye priser på elbil service.

Dette vil vel føre til at det popper opp elbil verksteder som tilbyr rimeligere servicer enn Møller og de andre store aktørene. Mekonomen har åpnet egne elbil avdelinger, samt flere andre ser jeg.

Ja, det kan nok stemme. Alle må ta igjen det "tapte" på at elbiler trenger mindre sjekk og deler/oljer osv. Ringte Møller i dag for å høre om servicen. De tok 4500 for inspeksjon, 1200 for bremsevæske og 1200 for pollenfilter pluss verkstedsmateriell og kildesortering 🙄 Men nå fikk jeg tilbud om å få oppdatert softwaren og noe oppgradering som lå og ventet samtidig. Så det er nå greit å kunne samkjøre litt.
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

daktari

Sitat fra: syklisten på tirsdag 15. november 2022, klokken 13:48
Sitat fra: daktari på søndag 13. november 2022, klokken 15:17
Sjekk prisene i Sverige og Mekonomen.

Husk 25% norsk mva som må betales ved innreise. Her i følge grenseguiden.no:
"I det øyeblikket du kjører over grensen med en nyreparert bil, innfører du en vare på lik linje med andre varer. 25 % merverdiavgift av hele beløpet må betales når du har betalt for varer inkludert bilservice på over 3000 kr hvis du har vært utenfor Norge i under 24 timer. Verdigrensen øker til 6000 kr hvis du har vært utenlands i mer enn 24 timer."
Og da må man spørre verkstedet om å trekke fra 25 svensk mva som du får igjen på tollstasjonen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på tirsdag 15. november 2022, klokken 17:58
Sitat fra: syklisten på tirsdag 15. november 2022, klokken 13:48
Sitat fra: daktari på søndag 13. november 2022, klokken 15:17
Sjekk prisene i Sverige og Mekonomen.

Husk 25% norsk mva som må betales ved innreise. Her i følge grenseguiden.no:
"I det øyeblikket du kjører over grensen med en nyreparert bil, innfører du en vare på lik linje med andre varer. 25 % merverdiavgift av hele beløpet må betales når du har betalt for varer inkludert bilservice på over 3000 kr hvis du har vært utenfor Norge i under 24 timer. Verdigrensen øker til 6000 kr hvis du har vært utenlands i mer enn 24 timer."
Og da må man spørre verkstedet om å trekke fra 25 svensk mva som du får igjen på tollstasjonen.
Planlegger du å ta service og reparasjoner i SE, så skal du rent teoretisk kjøre innom tollstasjonen på vei ut av Norge. Så skal du ha med deg papirer fra verksted i Sverige, og stoppe på rødt når du skal tilbake.

Vet ikke hva som rent praktisk vil skje om man glemmer dette på vei ut, men det er rimelig selvforklarende hva som skjer om man kjører på grønt uten å ta tollbehandlingen, og man med verkstedregning og diverse varer overstiger verdigrensene. Det er å anse som smuglingsforsøk.

Men så vil nok de svenske verkstedene ha erfaring med nordmenn og svensk/norsk toll/tull, så de kan fylle ut papirer så du slipper å legge ut for mva i SE, men bare betaler mva til Norge for innreise. Men husk for all del å kjøre på rødt om du overstiger verdigrensene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Benny76

Jeg hadde min inne til service nylig og fikk det dekt av serviceavtalen. Jeg ser at de skal ha omtrent 1000,- for. nytt pollenfilter med installasjon. Det kan du lett be dem om å la være. Kjøp Bosh filter på thansen for 300,-'ish. Det byttes på to minutter inkludert oppakking av det nye filteret og kasting av det gamle i søpla. Det at de tar flere hundre kroner for dette er helt på tur :o På min gamle bil var det mer styr og en måtte demontere noen deler under dashbordet, men på Id3 er det så lett at ALLE får det til ;)

atrus

Sitat fra: RJK på onsdag 16. november 2022, klokken 03:44

Husk 25% norsk mva som må betales ved innreise. Her i følge grenseguiden.no:
"I det
Planlegger du å ta service og reparasjoner i SE, så skal du rent teoretisk kjøre innom tollstasjonen på vei ut av Norge. Så skal du ha med deg papirer fra verksted i Sverige, og stoppe på rødt når du skal tilbake.

Hadde Saab for en del år tilbake. Senere en Ford. Reiste til Årjäng og tok service på disse. I utganspunktet halv pris i forhold til norsk pris. I tillegg fikk jeg momsfradrag. Begge verkstedene hadde klart et opplegg for dette. Det eneste jeg måtte gjøre var å poste papirene i en postkasse ved grenseovergangen. Siden den tid har jeg leaset to e-golfer og har hatt serviceavtale. Nå derimot, har jeg en ID4 som jeg selv må betale service for etter at avtalen om service går ut om to år.

Når den tid nærmer seg, kommer jeg til å ta kontakt med et VW-verksted i Strömstad for å sjekke pris og opplegg rundt momsfradrag.
Sjekk Toveks bil https://toveksbil.se/verkstad/?gclid=Cj0KCQiA54KfBhCKARIsAJzSrdq7pb9turk5dPcj4_Jnna_eSXCkyFyFGCqJhCA2Ae3bvFeaRVMiPcUaAun-EALw_wcB&gclsrc=aw.ds#1504704101850-b41af1e1-3e85

Flere filialer. Her er Toveks i Strömstad. https://toveksbil.se/skee/


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA