Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2022: Viktig å justere topp-effekt i felles-ladeanlegg

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. desember 2021, klokken 15:43

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Viktig å justere topp-effekt i felles-ladeanlegg!

Tidligere har det bare vært viktig for felles ladeanlegg med effektledd å justere topp-effekten. Fra 1.1.2022 blir det ny nettleie for alle med strømabonnement med et forbruk under 100.000 kWt. Dermed blir det avgjørende også for mindre ladeanlegg å tilpasse topp-effekten i anlegget, slik at nettleien blir så lav som mulig, samtidig som alle får bilen ferdig ladet på morgenen.

I et anlegg med under 10 biler, bør effekten ligge på ca. 1,5 kW i snitt per elbil. Er det flere elbiler i anlegget kan man greie seg med noen mindre per bil, og 1 kW per elbil bør være en grei tommelfingerregel.

Hva blir så forskjellen mellom gammel og ny nettleie, dersom man justerer anlegget slik jeg har skissert?

Nedenfor har jeg tatt utgangspunkt i priser hos Elvia:

For anlegg uten effektledd hos Elvia i dag:

  • Med 10 biler og et kapasitetsledd på 375kr (opp til 15kW), vil den faste månedskostnaden øke med 260 kr, mens energileddet vil reduseres med 391kr. Dermed får vi en reduksjon på 131 kr per mnd.
  • Med 15 biler og et kapasitetsledd på 375kr (opp til 15kW), vil den faste månedskostnaden øke med 260 kr, mens energileddet vil reduseres med 587kr. Dermed får vi en reduksjon på 327 kr per mnd.
  • Med 20 biler og et kapasitetsledd på 470kr (opp til 20kW), vil den faste månedskostnaden øke med 355 kr, mens energileddet vil reduseres med 783kr. Dermed får vi en reduksjon på 523 kr per mnd.
  • Med 10 biler, begrenset kun til "dagens sikring på 63A 3-fas" og et nytt kapasitetsledd på 565 kr (opp til 25kW(63A 230v 3-fas), vil den faste månedskostnaden øke med 450kr, mens energileddet vil reduseres med 391kr. Dermed får vi en økning på 59 kr per mnd.
I hovedsak blir det dyrere fast nettleie for anlegg som i tidligere ikke har hatt effektledd. Man er også nødt til å sette et tak på ønsket total effekt, for å holde kostnaden nede. Ladeopplevelsen blir trolig dårligere fordi man struper farten. Alle vil imidlertid få ladet bilen ferdig i løpet av natten. Det anbefales da å lade oftere enn før.
Den gode nyheten er at energileddet av nettleien (variabel nettleie), reduseres, særlig natt og helg. Det gjør at man vil komme bedre ut en før, dersom man redusere effekten til ca. 1kW per elbil.


For anlegg som i 2021 HAR effektledd hos Elvia:

  • Med 10 biler, begrenset til 10kW effektledd i dag og et nytt kapasitetsledd på 375kr (opp til 15kW), vil den faste månedskostnaden reduseres med 864 kr.
  • Med 15 biler, begrenset til 15 kW effektledd i dag og et nytt kapasitetsledd på 375kr (opp til 15kW), vil den faste månedskostnaden reduseres med 1270 kr.
  • Med 20 biler, begrenset til 20 kW effektledd i dag og et nytt kapasitetsledd på 470kr (opp til 20kW), vil den faste månedskostnaden reduseres med 1580 kr.
  • Energileddet /variabel kostnad) vil være omtrent som før

I hovedsak blir det mye billigere nettleie fordi dyrt effektledd faller bort, mens månedsabonnementet blir noe dyrere. Man er fremdeles nødt til å sette et tak på tillatt total effekt, for å holde kostnaden nede.
Ladeopplevelsen forblir som før fordi man struper farten, men kanskje man er villig til å  gå ett effektledd opp? Alle vil imidlertid få ladet med rundt 1kW per elbil.
Energileddet av nettleien (variabel nettleie), reduseres ikke, da denne har vært lav for anlegg med effektledd tidligere. Nå blir det litt dyrere å lade på dagtid, men billigere natt og helg. Totalt går dette opp-i-opp.
Er det under 11 biler i anlegget bør man beregne 1,5kW per bil i effekt, for å unngå problemer med ekstremavvik.

SitatForutsetninger:                        
Det lades likt hver dag gjennom hele året, og halvparten lades før kl 22, andre halvpart etter.                        
Normalt beregner vi 1 kW per bil i nødvendig effekt.                        
Alle priser er KR inkl. mva og avgifter.                        
Dette gjelder for anlegg med et årlig forbruk under 100.000kWt.                        
100.000kWt tilsvarer 37 elbiler med normal kjørelengde                        
Normal kjørelengde er satt til SSB sin statistikk på 13.500km i året og et forbruk på 0,2kWt per km.                        
Trolig vil en del av ladingen foregå på hurtiglading, slik at årlig forbruk per bil er en del lavere.
Det er tatt hensyn til mulig lavere strømavgift jan-mars 2022.                        

I moderne anlegg, slik som fra Easee og ZapTec, er det enkelt å justere dette, har du andre anlegg kan det være nødvendig med elektriker og tilleggsutstyr for å styre effekt på tvers av kurser.

Har du spørsmål rundt dette, er det bare å fyre løs!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vollis47

Takk for flott informasjon Lars.

Vi bor i et sameie med 7 elbiler og 1 til kommer snart. Totalt 19 leiligheter. Totalt strømforbruk i fellesområdet utenom ladingen er ca 45000 kWt per år.

Vi har varmekabler i inngangsparti som tar inntil ca 25 kW når det er kaldt.

Vi har Zaptec ladebokser. Kan du si noe om en APM vil være nyttig for oss og eventuelt si noe om virkningen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

olemars

Spent på hvordan det blir hos oss, med inntil 150 biler fordelt på 3 garasjer.

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

olemars

Rogaland, så vi er koblet til Lyse L-nett, og det er trolig Lyse selv som skal installere anlegget og stå for det praktiske. Tror de baserer seg på Schneider ladebokser.

Wisd0m

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 01. desember 2021, klokken 18:42
Takk for flott informasjon Lars.

Vi bor i et sameie med 7 elbiler og 1 til kommer snart. Totalt 19 leiligheter. Totalt strømforbruk i fellesområdet utenom ladingen er ca 45000 kWt per år.

Vi har varmekabler i inngangsparti som tar inntil ca 25 kW når det er kaldt.

Vi har Zaptec ladebokser. Kan du si noe om en APM vil være nyttig for oss og eventuelt si noe om virkningen.
Kjipt om anlegget har tint snø hele natten og det er tomt? Zaptec APM er vel heller ikke direkte billig. 31 kr per ladestasjon og nettleien varierer med ca. 200 kr for 5 kWh/h. Det vil si at hver kW ekstra koster 40 kr/kW. Litt grovt kan man si at istedenfor å kjøpe ZapTec APM kan man ha 0,75 kW ekstra abonnert effekt per bil til nettselskapet. Zaptec APM er for dyrt ift. hva man sparer. Sånn er det når Zaptec på død og liv skal ha månedsabonnement på tjenestene sine.

EivindS

Takk for gjennomgang!

Jeg har et spørsmål for hvordan jeg kan få fornuftig nettleie med følgende forhold:

  • vi er i BKK sitt nett
  • Easee Charge 8 ladere, tilrettelagt for 17
  • hovedsikring 80A, 3 fas IT. Laderne er fordelt på tre kurser

  • Effektanalysen viser at kun noen få timer i måneden går over 10kWh

  • Det er også en kurs med lys som ifølge effektanalyser ser ut til å bruke 0,78 kWh


Jeg kan tenke meg at vi forsøker å holde oss under 10kWh, intill behovet eventuelt endrer seg, slik at vi holder nettleien nede.

Hvordan løser vi dette i praksis?

svingen

#7
Kjenner ikke til Easee Charge men på zaptech kan du gå inn og sette hva maks tilgjengelig strøm er i portalen. Vet ikke helt hva som er best på it 3 fase kanskje bare sette 2 faser til 20a 2 fase da får du 8.2kwh. Så er de jo da viktig att ikke mye annet strøm blir brukt der. Jeg kommer til og montere opp tibber pulse hos oss men push notification hvis vi går over en grense. (Si att 5 bruker motorvarmer og alle lader) er ikke mye strøm til andre ting
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Vidar_S

Sitat fra: EivindS på fredag 03. desember 2021, klokken 11:11
Takk for gjennomgang!

Jeg har et spørsmål for hvordan jeg kan få fornuftig nettleie med følgende forhold:

  • vi er i BKK sitt nett
  • Easee Charge 8 ladere, tilrettelagt for 17
  • hovedsikring 80A, 3 fas IT. Laderne er fordelt på tre kurser

  • Effektanalysen viser at kun noen få timer i måneden går over 10kWh

  • Det er også en kurs med lys som ifølge effektanalyser ser ut til å bruke 0,78 kWh


Jeg kan tenke meg at vi forsøker å holde oss under 10kWh, intill behovet eventuelt endrer seg, slik at vi holder nettleien nede.

Hvordan løser vi dette i praksis?

Du skriver ikke noe om hvor mye over 10kW det brukes i snitt per time for de timene dere går over, men om man antar dere da havner i neste "trappetrinn" (inntil 15) utgjør det en økning i nettleie på 115 kr/mnd inkl mva på kapasitetsleddet / fastleddet. Fordelt på 8 eller flere enheter utgjør det jo ikke noen veldig stor ekstra utgift per enhet, så man bør nok vurdere hva det vil lønne seg å gjøre. Dersom store deler av ladingen foregår på nattestid kan det sånn sett også hende dere kommer positivt ut i forhold til tidligere uavhengig av om dere havner i 10-15-trinnet.

Jeg antar at de som monterte anlegget for dere kan si litt mer om hvorvidt dere selv kan sette total makseffekt på Easee Charge-anlegget eller om alt sånt styres sentralt.

Lars C. Krogenæs

#9
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 01. desember 2021, klokken 18:42
Vi bor i et sameie med 7 elbiler og 1 til kommer snart. Totalt 19 leiligheter. Totalt strømforbruk i fellesområdet utenom ladingen er ca 45000 kWt per år.

Vi har varmekabler i inngangsparti som tar inntil ca 25 kW når det er kaldt.

Vi har Zaptec ladebokser. Kan du si noe om en APM vil være nyttig for oss og eventuelt si noe om virkningen.

APM kan være nyttig, men ikke nødvendigvis. Er det kaldt må dere fremdeles få ladet. Er det slik at varmen vil stå på kontinuerlig, eller slår den litt ut og inn? Agder Energinett har vel en "min side" der dere kan se forbruket time for time, og se hvordan dette var de siste dagene? Du kan sjekke hvordan dere ligger ann i øyeblikket, ved å manuelt lese av aktuelt strømforbruk ved f.eks å bruke en app som teller blink på AMS måleren. F.eks appen "PowerMeter". Er måleren trafomålt, må du legge inn "utvekslingen", slik at du får riktig forbruk ut.

Trekker varmekabler 25kW i en time når det er kaldt, vil dere jo være oppe i 20-25 trinnet selv uten lading og får en utgift på 1236kr for selv uten lading. Vil dette stå på hele natten, eller vil det være på en 1-2 timer for så å være av, og så på igjen? I såfall vil jo en APM være gunstig. Er det slik at varmekabler trekker så mye, jevnt, vil det jo ikke være noen perioder med ledig kapasitet som kan utnyttes til lading, og da må dere uansett opp til neste kapasitetsledd som er på 25-50kW.

Så må dere se på kostnaden til APM. Nå kjenner jeg ikke kostnadsbildet for APM mot HAN og månedskost hos Zaptec, men Wisd0m skriver jo litt om dette. Det er et viktig moment som kommer inn. Dere vil uansett ligge under 100.000kWt i året -selv om/når alle 19 enheter får elbil, men vipper mellom trappetrinnet 20-25 og 25-50 kW på vinteren.   

Så litt om endring fra dagens nettleie til 2022-systemet. Tipper dere har "Energi Extra" som abonnement i dag. Dette er for anlegg med OV på mellom 63 og 160A i 230v anlegg, og 40A-100A for 400v anlegg.

Hvis dere greier å holde dere på 20-25kW-leddet nov-mars, og 10-15kW resten av året og det er 8 elbiler som tilsammen bruker 21.600kWt og annet forbruk er på 45.0000 kWt, vil total nettleie reduseres med 6923kr i året, som er en reduksjon på 22% i forhold til i dag. (Den faste nettleien vil øke med 3732kr, mens den variable nettleien vil reduseres med 10655kr).

Må dere opp på kapasitetsleddet 25-50, øker den faste kostnaden med 900kr for hver måned dere er på 25-50 i stedet for 20-25.

Har dere i dag abonnementet "energi ordinær" vil total årlig nettleie reduseres med 3173 kr, der den faste nettleien blir mye dyrere (+7482kr), men der lavere variabel nettleie (energileddet) blir redusert med 10655.

Endelige avgifter på strøm er ikke avklart, så energileddet vil kunne endre seg noe, men vi får garantert ikke høyere avgifter på energileddet enn det som allerede er lagt inn.

Det vi ser er at ladeanlegg i borettslag og sameier stort sett vil komme bedre ut med den nye nettleiemodellen, enn med den gamle  :).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#10
Sitat fra: olemars på onsdag 01. desember 2021, klokken 21:01
Spent på hvordan det blir hos oss, med inntil 150 biler fordelt på 3 garasjer.

Hei Olemars. Har dere 150 elbiler i dag, eller er det 150 plasser? Hvor mange elbiler er det i såfall per anlegg?

Ny nettleie gjelder først og fremst for anlegg med et forbruk under 100.000kWt i året. Det tilsvarer et anlegg med 38 eller færre elbiler.

For anlegg hos Lnett som i dag har vanlig "husholdning" nettleie i dag, og har 20 elbiler, vil totale kostnader til nettleie reduseres med 6581kr for året under ett. Da forutsetter jeg at man holder seg på kapasitetsleddet 15-20 kW, som gir et snitt på 1kW per bil. Selv om fast nettleie øker med 6325kr i året, vil variabel nettleie (energileddet) reduseres med 12000kr i løpet av året. Har man 10 elbiler og legger seg på kapasitetsleddet for 10-15 kW, vil man likevel få en total reduksjon på 1628kr. Her vil fast nettleie øke med 4825kr i året, mens energileddet vil reduseres med 6453kr. Har man derimot 10 elbiler, men en hovedsikring på 63A 3-fas 400v, og ikke gjøre ytterligere endringer på effekt, vil man potensielt  havne på kapasitetsleddet 25-50kW. Da vil fast månedskostnad vil øke fra 220kr til 1263kr, og dermed totalt 8483kr eller fra 22kr per elbil til 126kr per elbil, der de faste kostnadnene øker med 14.936kr, mens energileddet reduseres med 6453kr.

For anlegg som i dag er effektmålt hos Lnett:
Hvis vi har 20 elbiler og har et effektledd på 20kW i dag, og får et kapasitetsledd på 15-20kW neste år, vil reduksjonen bli på 45.677kr! Disse har i dag en fast månedsavtgift på 198kr per elbil (månedsavgift + effektledd), som vil reduseres til 18,75kr per elbil neste år.

Er det i dag 37 elbiler i anlegget, og de neste år vil ligge med et årsforbruk på 99.900kWt, vil total nettleie reduseres med 37296kr (-51%), eller gå fra 107kr per måned per elbil, til 34kr per elbil.

Jeg mener det uansett må være fornuftig å dele opp regnestykket i et fastledd, som fordeles på hver bil, uansett forbruk, og et variabelt ledd, som er energileddet+strømpris. Det vil på en bedre måte reflektere kostnadene til ladeanlegget, enn kun å ta totale kostnader og fordele på antall kWt brukt per ladeboks/bruker.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vollis47

Tusen takk Lars for ditt svar #9. Her har du gitt en grundig og god forklaring. Nå føler jeg meg litt mer avslappet. Skal i hvertfall vente litt med å kjøpe noe APM eller annet som krever ekstra månedlige kostnader.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Lars C. Krogenæs

#12
Sitat fra: EivindS på fredag 03. desember 2021, klokken 11:11
Takk for gjennomgang!

Jeg har et spørsmål for hvordan jeg kan få fornuftig nettleie med følgende forhold:

  • vi er i BKK sitt nett
  • Easee Charge 8 ladere, tilrettelagt for 17
  • hovedsikring 80A, 3 fas IT. Laderne er fordelt på tre kurser

  • Effektanalysen viser at kun noen få timer i måneden går over 10kWh

  • Det er også en kurs med lys som ifølge effektanalyser ser ut til å bruke 0,78 kWh


Jeg kan tenke meg at vi forsøker å holde oss under 10kWh, intill behovet eventuelt endrer seg, slik at vi holder nettleien nede.

Hvordan løser vi dette i praksis?

I clouden/installatørappen kan du enkelt sette hovedsikring til 23A. Dette tilsvarer (23*235*√3)9,3kW. Resten (0,7kW) er da satt av til lys (Regner med at du mente et forbruk på 0,78kW her). Her har jeg satt volt til 235 fordi dette varierer litt fra anlegg til anlegg. Anlegget vil aldri greie å utnytte 100%, så her vil du aldri gå over 10kW i løpet av en time. Hos Easee må du foreløpig ha samme Ampere på alle faser. Hver enkelt ladekurs kan settes til så høyt du vil innenfor det elektriker har beregnet som maks på kurs. Anlegget vil uansett ikke trekke mer enn 9,3kW totalt.

For Easee kan dere nå kjøpe en vanlig equalizer til 1495,- og sette inn i HAN port. Det er ikke månedsavgift på bruken av denne, men ladebokser og equalizer må på samme WiFi-nett. Du kan evt. kable fra sikringsskap og ut i garasje og sette Equalizer der, hvis det kun er WiFi i garasjen og ikke i tavlerom. I installatørappen kan dere sette instillinger for hver kurs, og begrense total effekt. Man kan også sette maks effekt per kurs, hvis systemet ikke får kontakt med equalizer.

Slik jeg ser det, har dere ikke behov for equalizer....

Med 8 elbiler og et totalt forbruk på 21.600kWt i året, får dere en reduksjon i total nettleie på 1.748kr i året (-16%). Den faste nettleien øker med 1.430kr i året hvis dere holder dere på 5-10kW kapasitetsleddet, mens energileddet reduseres med 3.178kr. 

Legger du deg på 10-15 i kapasitetsleddet, øker fast nettleie med 115kr i måneden, eller 1380kr for året under ett i forhold til kapasitetsleddet på 5-10kW. Teoretisk vil dere likvel få 368kr totalt billigere nettleie enn i dag, fordi energileddet blir billigere.

Uten å begrense dette, risikerer dere å havne på 25-50kW leddet og få en månedsavgift på 1.205kr, eller 14.460kr for året under ett. Det gir en økning i total nettleie på 9.232kr, der økningen i fast nettleie er på 12.410kr, mens variabel nettleie reduseres med 3.178kr.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Vollis47 på mandag 06. desember 2021, klokken 11:26
Tusen takk Lars for ditt svar #9. Her har du gitt en grundig og god forklaring. Nå føler jeg meg litt mer avslappet. Skal i hvertfall vente litt med å kjøpe noe APM eller annet som krever ekstra månedlige kostnader.

Har et garasjeanlegg på Grønland i Oslo, som er delt opp i 3 strømabonnement. Her er det klargjort for ca 550 ladestasjoner, og det er nå ca. 60 aktive ladestasjoner. Anlegget har i dag effektavgift grunnet store hovedsikringer. Fra neste år vil de spare 36.000kr på omleggingen for nettleie.

Nå vil besparelsen for ladeanlegg uten effektavgift hos Elvia bli betydelig mindre, men rundt 250kr per elbil i året, dersom man holder seg til 1kW per bil og det er rundt 20 biler i anlegget.

Hos de som er hos Agder energinett som før hadde ekstra abonnement, med 7 elbiler, vil utgifter til nett gå ned med 484kr per elbil, hvis man holder seg til kapasitetsleddet på inntil 15kW til 517,50. Hadde man ordinær (opp tom 63A sikring ved 230v) vil besparelsen bli 65kr per elbil i året.

Det er varmekablene som vil ødelegge for dere Vollis. Er det en måte å regulere effekten, evt. slå inn tidsbryter for når de skal trekke? Da kan man evt. justere ned lading i zapclouden i tidsrom der varmekabler står på, for å veksle mellom lading og varmekabling...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

E_S

De fleste større varmekabelanlegg er bygget opp av mange mindre kabler på hver sin kurs, så en styring som kobler inn ognut kablene sekvensielt i stedet for alt sammen inn og ut samtidig, vil kunne løse mye av maxeffekt-problematikken.

Ellers ryktes det også at Zaptec har gått bort fra månedspris på APM. Sikkert nesten ingen som kjøpte..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA