Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer i kulden?

Startet av BubbaJoFet, onsdag 01. desember 2021, klokken 09:41

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Noen lykkelige NIO eiere som har kunnet prøve bilen i kulden?
Og opplevd noen problemer? Kjenner jeg er litt usikker på 12V batteriet mtp at bilene er produsert i juni/juli og stått   i ro med unntak av litt flyttinger. Får forhåpentligvis bilen i neste uke.

amado88

#1
Tja, ikke noen problemer egentlig - fornøyd NIO-eier, også nå som det er vinter. Det kom jo ikke så mye snø heller, foreløpig. Jeg har bilen stående ute om natten (!).

- Til å være 2.5 tonn så fungerer den fint på glatta, mener jeg.
- Ingen problemer med ladeluka heller så langt.
- Det som imidlertid MÅ bli et problem er jo å etterfylle spylevæske.
- En annen ting er at bilen er så stor at å gripe inn for å kakke av is fra vindusvisker og skrape frontruta faktisk er litt utfordrende - jeg er 180 cm høy.

Jeg foretrekker å varme opp bilen godt før jeg skal kjøre, så den står gjerne på i 10-20 min først - da smelter alt fra frontruta. Men hvis det er snø tror jeg ikke det går.

Man må også være obs på at sidespeil ikke kan forvarmes via app'en - det hadde vært kjekt.

Den bruker jo litt mer strøm også når man varmer opp såpass mye. Men det er jo 10 minus...

kaffenons

Sitat fra: amado88 på fredag 03. desember 2021, klokken 14:07
Man må også være obs på at sidespeil ikke kan forvarmes via app'en - det hadde vært kjekt.

Hvordan setter man på varme i speil i bilen?

cirys1

Sitat fra: kaffenons på fredag 03. desember 2021, klokken 19:56
Sitat fra: amado88 på fredag 03. desember 2021, klokken 14:07
Man må også være obs på at sidespeil ikke kan forvarmes via app'en - det hadde vært kjekt.

Hvordan setter man på varme i speil i bilen?

Samme løsningen som VW må vri på hjulet til speilene til varme.

BubbaJoFet

I mangel på utlevert bil....vet noen om Tidal og stemmestyring fungerer, eventuelt om Spotify er på plass (med stemmestyring).

amado88

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 11. desember 2021, klokken 15:16
I mangel på utlevert bil....vet noen om Tidal og stemmestyring fungerer, eventuelt om Spotify er på plass (med stemmestyring).
Definitivt ikke noe tegn til Spotify enda - og jeg må innrømme at jeg mildt sagt ikke er noe fan av Tidal. Det følger med et 6-måneders prøveabonnement. Jeg undrer imidlertid på om det faktisk er et fullt abonnement, for det hender en gang i blant at jeg ikke kan spille en sang og blir bedt om å tegne abonnement. Så det er en slags light-variant.

Stemmestyring av Tidal er ekstremt dårlig. Virkelig. Jeg hadde Amazon Alexa da det kom for 5-6 år siden - allerede da fungerte det tusen ganger bedre enn dette. Nomi må bli bedre og Spotify må legges til - ferdig snakka for min del.

BubbaJoFet

Ja, stemmestyring er for musikk og navigasjon. Og slå på setevarmen til intetanende passasjerer og observere de forsøke seg på stemmestyring selv.

Frodero

Erfaringer i kulden - Vi var i Hemsedal sist helg, når det var temperaturer fra -16 til -25. ES8 fungerte stort sett bra den, litt kjølig trekk fra vinduene, spesielt takvindu (er nok ikke topp isolerglass her). Det var bare ett stort problem: Kontaktanordningen for ladepistolen frøs fast. Så når jeg plugget inn ladepistolen, så klarte ikke anordningen i ES8 å låse fast ladepistolen slik at ladingen kunne starte. Det blinket litt blått først, så begynte det å blinke rødt. Ladepistolen var da sånn halvveis låst fast, og vi fikk den derfor ikke løs igjen, uten å dra i "nød-wiren". Prøvde på nytt, og så da at "nød-wiren" ikke ble trukket tilbake igjen slik den skal når ladepistolen låses fast.
Ringte Nio Service, og de sendte en Viking redningsbil. Viking-mannen hadde med en varmluftspistol, og tinte opp ladeanordningen/ladekontakten i bilen. Da funket det fint å lade igjen. Dagen etter var det imidlertid fryst fast igjen, så måtte inn i varm-garasje noen timer for å få tint det skikkelig opp. I -16 kuldegrader så gikk hurtiglading på max ca 70KW/t, brukte 1t45min på å lade fra 10% til 95%. Brukte ca 3,3KW/t pr mil hjem til Oslo igjen, kom hjem med ca 11mil rekkevidde igjen på batteriet. Har ikke hatt problemer etter det, i mer vanlige vintertemperaturer.

BubbaJoFet

Det hørtes litt slitsomt ut, kjørte du med antidugg/avdugging hele tiden? Forbruk på 33 kWh/100 km er ganske høyt, men avdugging tror jeg trekker rundt 7 kW, samme med varming av batteri. I 50 km/t blir det en del ekstra forbruk. Selv ligger jeg på rundt 20 kWh/100 km med 20" på vinteren ved snittfart på 60 km/t om avdugging kan være av.

ombjerkvik

22kwh/100 med skiboks, 5 personer og fullastet bil ellers nå. Var fra -5 - +2 grader. Opp og ned til fjells.
Kjørte relativt rolig, Lørenskog - Flå t/r

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA