Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ghost bremsing - er det kurert nå?

Startet av filtvet, onsdag 01. desember 2021, klokken 08:16

« forrige - neste »

filtvet

Lest akkurat på reddit at en ny eier hadde hatt skumle opplevelser med nesten-ulykker som konsekvens av plutselig bremsing med autopilot.

Gjelder det kun FSD eller også den som du får med gratis?

Syklist

Det kan forekomme med vanlig Autopilot og adaptiv cruise-control også, dersom kameraene ser noe som oppfattes som en hindring.

Jeg har bare opplevet en gang at bilen bremset kraftig under slike omstendigheter. Det var i Lærdalstunnelen når et A4 ark kom svevende foran bilen etter å ha falt av (eller blitt hvirvlet opp av lufttrykket) et vogntog i motgående kjørefelt. Heldigvis var det ingen bak.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

OlaM

Sitat fra: Syklist på onsdag 01. desember 2021, klokken 08:39
Det kan forekomme med vanlig Autopilot og adaptiv cruise-control også, dersom kameraene ser noe som oppfattes som en hindring.

Jeg har bare opplevet en gang at bilen bremset kraftig under slike omstendigheter. Det var i Lærdalstunnelen når et A4 ark kom svevende foran bilen etter å ha falt av (eller blitt hvirvlet opp av lufttrykket) et vogntog i motgående kjørefelt. Heldigvis var det ingen bak.

Det var sikkert noen fra byggebransjen som hadde mistet en stoppordre.
'21 3LR

Thalgar

Dette ser primært ut til å vera eit problem for nye USA-bilar utan radar. Fantombremsing eksisterer framleis, men vart betre med nye kart. Men pass på lastebilar og bussar du møter i venstresvingar ;)
Model Y LR Quicksilver, 2023

bloxx

Sitat fra: Thalgar på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:28
Dette ser primært ut til å vera eit problem for nye USA-bilar utan radar. Fantombremsing eksisterer framleis, men vart betre med nye kart. Men pass på lastebilar og bussar du møter i venstresvingar ;)

Min 2020-modell hater å kjøre E6 fra Hamar og nordover. Kjører der ukentlig, og opplever 12-15 (jeg teller hver gang) grunnløse nedbremsinger på den cirka 3 mil lange strekningen. Skjer både på ACC og autostyring. Ingen kraftig nedbremsing, men nok til at høyrefoten må ligge i høyeste beredskap på pedalen.
Dette skjer aldri på E6-strekningen mellom Hamar og Oslo. Jeg hevder at det absolutt ikke er blitt bedre med nye kart.

Thalgar

Det høyrest svært ut som slik det var på E18 før kartoppdateringa i år.
Model Y LR Quicksilver, 2023

OlaM

Endelig en fordel for vestlandet der veikart ikke trenger hyppige oppdateringer.
'21 3LR

filtvet

Så hvordan kan man "passe" på det? Har hørt om voldsomme oppbremsninger.

Handyman

Sitat fra: filtvet på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:05
Så hvordan kan man "passe" på det? Har hørt om voldsomme oppbremsninger.
Sitte mer foten rett over watt-pedalen, klar til å gasse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Men kan fort bli meir sånt her til lands òg: Nå har Tesla fjerna snakk om "radar" på sidene om bilane... Er nok berre eit tidssspørsmål før òg bilar til Europa og Kina mistar radaren. Då får me same problem her som i USA.
Model Y LR Quicksilver, 2023

olekvi

Sitat fra: Thalgar på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:28
Men pass på lastebilar og bussar du møter i venstresvingar ;)

Jeg har stort sett opplevd dette i høyresvinger, hvor bilen min legger seg litt langt ut, også kommer det et stort kjøretøy inn mot gulstripa på sin side.  Hva skjer i venstresvinger?

Fantombremsing skjer fortsatt, men det skjer veldig sjelden i forhold til tidligere, heldigvis.

I tillegg så klarer jeg å forutse så og si alle ganger det er fare for at det skal skje, og sitter klar med foten på gasspedalen og unngår dermed særlig brems / redusert hastighet som kan være skummelt både for de bak og for meg dersom det er glatt føre dersom bilen gjør en feilvurdering.

Jeg tenker det handler mye om å være oppmerksom som fører også når man benytte bilens egenskaper for å kjøre på egenhånd.
'19 TM3P

Thalgar

Interessant! I venstresvingar er jo møtande bil på veg "mot deg" dersom sjåføren ikkje svingar. I høgresvingar er det motsett. Slik sett er det jo meir logisk at Tesla-en er meir nervøs for store bilar i venstresvingar, og det er mi oppleving. Men fascinerande at det for deg er høgresvingar som er problemet  ;)
Model Y LR Quicksilver, 2023

olekvi

Sitat fra: Thalgar på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:44
Interessant! I venstresvingar er jo møtande bil på veg "mot deg" dersom sjåføren ikkje svingar. I høgresvingar er det motsett. Slik sett er det jo meir logisk at Tesla-en er meir nervøs for store bilar i venstresvingar, og det er mi oppleving. Men fascinerande at det for deg er høgresvingar som er problemet  ;)

Merk at det for min del er i kombinasjon med autopilot.
Jeg synes bilen legger seg litt for langt ut mot gulstripa i høyresvinger, og det er nok det som skaper problemet når en annen stor, møtende bil gjør det samme.

En ting jeg ikke kan huske å ha opplevd siste året er fantombremsing jeg ikke forstår hvorfor skjer, ei heller pga skygger fra bruer eller fra pilskilt på midtdelere inn mot kryss o.l. så det blir stadig bedre!
'19 TM3P

Hideyowife

Vår 2021 M3 MIC som straks bikker 3 mnd på norske veier er livredd for busser og lastebiler. Kliner til bremser selvom det er god bredde på veien. Så vi må rett og slett legge foten på gassen hver gang vi møter slike kjøretøy. Den gjør det ikke konsekvent, men en gang i blandt. Skjer litt for ofte. Håper Tesla fikser dette så bilen blir litt mindre schizofren på autopilot på landevei. Bilen legger seg minst 10-15cm nærmere markeringen i midten av veibanen enn når jeg kjører selv. Så den er ofte unødvendig nære midten syns jeg.

Aldri opplevd fantombremsing i andre situasjoner ei heller på motorvei.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

KSM3

Sitat fra: bloxx på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:37

Min 2020-modell hater å kjøre E6 fra Hamar og nordover. Kjører der ukentlig, og opplever 12-15 (jeg teller hver gang) grunnløse nedbremsinger på den cirka 3 mil lange strekningen. Skjer både på ACC og autostyring. Ingen kraftig nedbremsing, men nok til at høyrefoten må ligge i høyeste beredskap på pedalen.
Dette skjer aldri på E6-strekningen mellom Hamar og Oslo. Jeg hevder at det absolutt ikke er blitt bedre med nye kart.

Kjørte Oslo-Lillehammer t/r i helga, og har akkurat samme opplevelse. Gjelder også sørover fra Mjøsbrua til Hamar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA