Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp eller leie av takstativ (2 dager)

Startet av lazee, tirsdag 30. november 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:15
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 23:18
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. november 2021, klokken 21:56
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:43
Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Siden bilen ikke har oppgitt taklast i vognkortet er det derfor Teslas manual som styrer dette.

Det kan føre til skade ja. Det står ingenting om at det er ulovlig.

Og hvis det ikke står vekt for taklast i vognkortet er det oppgitt vekt i boka som gjelder. Har aldri sett noen uttalelse fra vegvesenet om at dette også gjelder type takstativ.
Dette har vært diskutert ut og inn i mange tråder, både for Y og 3. Bilen er kun typegodkjent med for taklast med Teslas originaltilbehør. Mener bestemt at dette også er bekreftet av Biltilsynet. Jeg mener vekten er oppgitt i manualen for takstativet og at det er dette sammen med bilen som er typegodkjent.
Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla (se Deler og tilbehør).
Om man mener noe annet og vil bruke uoriginalt stativ bør sjekke dette med Biltilsynet og få dette skriftlig.
Om man ikke er så opptatt av at alt er helt lovlig er det jo ikke noe å bry seg om, "det går jo sikkert fint".

Jeg vet at det har vært diskutert ad nauseam, men jeg har ikke sett noen konklusjon på det fra Vegvesenet. Har du? I så fall setter jeg pris på link.
Denne artikkelen med uttalelser fra SVV mener jeg forklarer saken ganske greit:
https://motor.no/kjoreforbud-statens-vegvesen-taklast/40-prosent-har-ikke-oppgitt-taklast--kan-gi-kjoreforbud/190154
Når taklast ikke er oppgitt er det bilens instruksjonsbok som gjelder, og den sier jo helt klart at det kun er Teslas tilbehør som skal brukes. Er det bare meg som forstår det slik?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#16
Sitat fra: geear på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:03
Tror trådstarter kun mente at takbøylene han eventuelt skal låne, må passe til et Thule sykkelstativ.

Yeah ok my bad.  :laugh:  There has been a lot of heated discussions around the official Model Y roof rack with the bars being "bowed" and not straight. Making transporting certain items difficult.
Next to Thule giving up on making anything for Tesla after fitting issues they had for years with Model S roof racks.

That said, the T-slot should be the same as Thule and other manufacturers use for "universal" mounting of accessories.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

#17
Sitat fra: Handyman på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:43
Denne artikkelen med uttalelser fra SVV mener jeg forklarer saken ganske greit:
https://motor.no/kjoreforbud-statens-vegvesen-taklast/40-prosent-har-ikke-oppgitt-taklast--kan-gi-kjoreforbud/190154
Når taklast ikke er oppgitt er det bilens instruksjonsbok som gjelder, og den sier jo helt klart at det kun er Teslas tilbehør som skal brukes. Er det bare meg som forstår det slik?

Jeg forstår godt hva du mener, men jeg er ikke enig i at det er så svart-hvitt. Har enda ikke sett det forklart i klartekst fra Vegvesenet, i lovverk, e.l.

I den artikkelen der er det også fokus på vekt. Fra artikkelen (min utheving):
Sitat– Dersom det er oppgitt en verdi for taklast i instruksjonsboken for kjøretøyet, kan eier fremlegge denne for Statens vegvesen og be om at denne verdien legges inn på kjøretøyet i kjøretøyregisteret. Verdien vil da komme på vognkortet, forklarer Nordan.

EDIT: Og hvis instillingen er at kun Tesla-godkjente takstativ kun med Tesla-godkjent monteringstilbehør er lovlig så holder det heller ikke å ha med seg instruksjonsboka. Da må man faktisk både vise til instruksjonsboka og alltid ha med seg dokumentasjon på at både takstativ og monteringstilbehør er godkjent av Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:02
EDIT: Og hvis instillingen er at kun Tesla-godkjente takstativ kun med Tesla-godkjent monteringstilbehør er lovlig så holder det heller ikke å ha med seg instruksjonsboka. Da må man faktisk både vise til instruksjonsboka og alltid ha med seg dokumentasjon på at både takstativ og monteringstilbehør er godkjent av Tesla.
Enig. Det er vel kun i takstativets manual at tillatt taklast er oppgitt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JLindberg

Synes det er grotesk så dårlige Tesla er til å levere takstativ til Model Y. Veldig mange har fått levert og får levert disse dager og det kommer kun mer mangel på den :(

Jeronan

Sitat fra: JLindberg på onsdag 01. desember 2021, klokken 14:48
Synes det er grotesk så dårlige Tesla er til å levere takstativ til Model Y. Veldig mange har fått levert og får levert disse dager og det kommer kun mer mangel på den :(

For people who followed the Model Y the last 2 years in US, know that the roof rack is continuously sold out within couple hours every time they get new stock.

No idea why Tesla is still struggling with getting enough of these manufactured after 2 years.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA