Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulike typer hurtigladere?

Startet av Fleur, tirsdag 30. november 2021, klokken 16:19

« forrige - neste »

Fleur

Fått bil idag og var innom supercharger. Den brukte 35 min på å lade fra 24-80%. Var ikke det veldig sakte?
Noe slo meg at jeg har lest at det er ulike typer ladere på stasjonene? Er det noen som lader raskere enn andre?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: Fleur på tirsdag 30. november 2021, klokken 16:19
Den brukte 35 min på å lade fra 24-80%. Var ikke det veldig sakte?
Noe slo meg at jeg har lest at det er ulike typer ladere på stasjonene? Er det noen som lader raskere enn andre?

Kan ikke forvente mere med det batteriet dessverre.

SuC stolpene med kun en kabel på er v3 og gir opp til 250kW. V2 gir maks 150kW. De fleste stasjoner er enten / eller.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fleur

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:21
Sitat fra: Fleur på tirsdag 30. november 2021, klokken 16:19
Den brukte 35 min på å lade fra 24-80%. Var ikke det veldig sakte?
Noe slo meg at jeg har lest at det er ulike typer ladere på stasjonene? Er det noen som lader raskere enn andre?

Kan ikke forvente mere med det batteriet dessverre.

SuC stolpene med kun en kabel på er v3 og gir opp til 250kW. V2 gir maks 150kW. De fleste stasjoner er enten / eller.
Men jeg hører mange si at den lader så kjapt, fra 20-80% på 15-20 min. Er det på andre ladestasjoner da? Hvordan kan jeg se hva slags ladere en stasjon har?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: Fleur på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:22
Men jeg hører mange si at den lader så kjapt, fra 20-80% på 15-20 min. Er det på andre ladestasjoner da? Hvordan kan jeg se hva slags ladere en stasjon har?

På en optimal økt kan du kanskje lade 20-80% på 30 minutt. Vil du lade fortere må du holde deg på lav SoC under lading. F.eks 10-40%. Så ofte stopp hvis det er målet.

Effekt på laderne må du se hos den enkelte tilbyder. Tesla sine er som jeg skrev.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Det står også i navigasjonen hva som er maks effekt på Tesla sine ladere. Naviger til Supercharger for raskest lading. Og Model Y er ingen lademester med mindre man holder seg på urealistisk lav SOC.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Hallgrim86

Sitat fra: Fleur på tirsdag 30. november 2021, klokken 16:19
Fått bil idag og var innom supercharger. Den brukte 35 min på å lade fra 24-80%. Var ikke det veldig sakte?
Noe slo meg at jeg har lest at det er ulike typer ladere på stasjonene? Er det noen som lader raskere enn andre?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det høres riktig ut utifra andre resultater. Det er heldigvis flere grunner til å velge bil enn ladehastighet, de ti min du "taper" der imot konkurrentene kan du bruke på en diger skjerm med Netflix 👍

Handyman

Med annen bil enn Tesla, buker du noen ganger mer tid på å starte ladingen enn selve ladeøkten.
Been there, done that!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Den lader 200 km på 15 min under optimale forhold. Tesla hevder 270 km på 15 min. Problemet er at man må starte på nesten tomt batteri, og når du skal lade så langt som til 80% så tar det tid. Optimalt vil man gjerne lade 10-60% og kjøre 20-25 mil til før neste lading.

MEN... har hørt rykter om at tyskere rapporterer 20 kW høyere ladehastighet i hele rangen nå, med 2021.40.6. Noen i Norge som har opplevd det? Min bil installerer 40.6 nå, men har ikke noen langturer planlagt i nærmeste fremtid...

Fleur

Ok
Når det er sagt. Det er vel ikke anbefalt å gå under 20%? Hva med oppover? Er det 80% eller 90% som er grensa for vanlig lading?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


geear

Bør ikke stå med så lav SoC, men ingen problem å kjøre den helt ned på langtur, og lade raskt opp igjen.

Hvis bilen din står mye ferdig oppladet, så er det greit å ha ladegrensa relativt lav. Brukes den ofte, så den kun står kort tid ferdig ladet, så gjør det ikke noe om du setter den høyt. Men generelt så har batteriet det best rundt midten. Og det er tiden det tilbringer der som betyr noe. Jeg lader som regel til 80 eller 85, men plugger bare i 1-2 ganger i uka..

Handyman

Sitat fra: Fleur på tirsdag 30. november 2021, klokken 19:07
Ok
Når det er sagt. Det er vel ikke anbefalt å gå under 20%? Hva med oppover? Er det 80% eller 90% som er grensa for vanlig lading?
Alle dine spørsmål er diskutert grundig i ladesejsonen. Gjør noen søk der. Denne tråden ligger derfor feil sted.
Uansett er det ikke noe problem å kjøre ned mot 0% og lade opp mot 100% så lenge bilen ikke forblir lang tid på disse nivåene (typisk mange timer/dager). Til hverdags holder man seg mellom typisk 20 og 80, eller kanskje enda smalere dersom det passer din bruk. Så enkelt kan det forklares.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Fleur på tirsdag 30. november 2021, klokken 19:07
Ok
Når det er sagt. Det er vel ikke anbefalt å gå under 20%? Hva med oppover? Er det 80% eller 90% som er grensa for vanlig lading?
På tur kan du kjøre ned så lavt du vil, og lade så høyt opp du vil. Over tid ønsker du å ligge så nærmt 50% som mulig. Kjører du lite til daglig ville jeg stoppet lading på 70%.

På langtur hurtiglader bilen ulidelig sakte på høy SoC, men heldigvis går den så langt på en lading at det ihvertfall i Norge holder men en lading om dagen. Gjør du den i lunsjen så får du stort sett ladet nok, så da spiller det mindre rolle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 30. november 2021, klokken 19:03
Den lader 200 km på 15 min under optimale forhold. Tesla hevder 270 km på 15 min.
Det står faktisk 241km nå...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:08
Sitat fra: geear på tirsdag 30. november 2021, klokken 19:03
Den lader 200 km på 15 min under optimale forhold. Tesla hevder 270 km på 15 min.
Det står faktisk 241km nå...
Det stemmer antageligvis med den nye oppdaterte ladehastigheten. I så fall veldig bra, da nærmer vi oss lovnaden som var tidligere.

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 30. november 2021, klokken 21:20
Siste FW oppgraderte ladefarten:


https://mobile.twitter.com/tesla_adri/status/1465386629124608004?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1465386629124608004%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fteslamag.de%2Fnews%2Fwichtiges-update-tesla-laden-akku-mittlere-model-3-model-y-schneller-43530

Takk for kilde. Ser veldig mye bedre ut enn før, starter på nesten 250 kW nå, og fra å bikke under 150 kW på 17% så skjer det nå først ved 30%. Blir fort kilometer utav det der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA