Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ulike typer hurtigladere?

Startet av Fleur, tirsdag 30. november 2021, klokken 16:19

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 30. november 2021, klokken 23:13
Ser veldig mye bedre ut enn før, starter på nesten 250 kW nå, og fra å bikke under 150 kW på 17% så skjer det nå først ved 30%. Blir fort kilometer utav det der.
Det var på tide. Trodde ikke helt på at det kom til å skje. Da krymper forspranget til I5 og EV6, i km/t ladefart er vel forskjellen i ladefart neglisjerbar. Og med mangel på forvarming av batteri blir det fort motsatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sist jeg ladet I5`en datt den under 150kW ved ca 80%.
Lå på 225kW opp til ca 50% (saktere helt i bunn).
Snitt opp til 50% ble ca 185kW.

Model Y brukte i snitt 15% mindre strøm i Elbil.no sin forrige test. Om Model Y snitter mer enn 160kW opp til 50% vil den da lade raskere i km/t.

Snitt opp til 80% var ca 152-153kW. Om Model Y lader med snitt på over 132kW vil den lade raskere målt i km/t.

Men - som du påpeker - jokeren her er forvarming av batteriet. Høstferien er vel omtrent så sent på året en kan regne med god ladehastighet med I5. Etter det virker det som om du skal jobbe litt for å komme høyere enn 140-150kW. Og snittet blir fort en del lavere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Nå om vinteren ser det ut som det rapporteres om maks 103 kW i hele rangen for Ioniq 5? Både fra privatpersoner her inne og fra Motor eller TU eller hvem det var.

Øyvind.h

#18
Varierer. Fra 60kW til 140kW i postene jeg har sett de siste dagene. Sistnevnte fikk bare 60kW hos Ionity, men 140 hos CircleK.
Noen kobler fra/til og spretter fra 60 til 120.
Har nok litt å gå på sw messig, og den varslede sw endringen som skal komme for forvarming av batteri er sårt savnet.
Får dessverre ikke testet selv da bilen selges i kveld for en runde med id4 gtx.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Skifter du bil så ofte at du omtrent går i null eller?  :P

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. desember 2021, klokken 16:02

Model Y brukte i snitt 15% mindre strøm i Elbil.no sin forrige test. Om Model Y snitter mer enn 160kW opp til 50% vil den da lade raskere i km/t.

Snitt opp til 80% var ca 152-153kW. Om Model Y lader med snitt på over 132kW vil den lade raskere målt i km/t.

Forsåvidt riktig det du skriver her, men for å lade like mange km rekkevidde så må ikke Y lade til like høy SoC heller. Så det blir ikke riktig å se på snittfart for et gitt antall % SoC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fleur

Glemte å sette på navigasjon til superlader nå så da ble vel Ikke batteriet forvarmet?

Den lader nå stabilt på 73 kw. Trodde det skulle gå fortere en det. 45 min å lade fra 20-90%.

Når det er sagt står jeg ved siden av en model x. Har det noe å si? Leste noe om at man muligens ender opp med å dele på strømmen?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Rosstopher

Sitat fra: Fleur på lørdag 04. desember 2021, klokken 11:34
Når det er sagt står jeg ved siden av en model x. Har det noe å si? Leste noe om at man muligens ender opp med å dele på strømmen?

Ja. Les videre om det. Google forskjellen på V2 og V3 ladere. De er også beskrevet i det første svaret i denne tråden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Fleur

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 04. desember 2021, klokken 11:44
Sitat fra: Fleur på lørdag 04. desember 2021, klokken 11:34
Når det er sagt står jeg ved siden av en model x. Har det noe å si? Leste noe om at man muligens ender opp med å dele på strømmen?

Ja. Les videre om det. Google forskjellen på V2 og V3 ladere. De er også beskrevet i det første svaret i denne tråden.
Er bare 1 kabel på stolpen her

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA