Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Evalia i distrikt rundt Tromsø

Startet av Spattox, tirsdag 30. november 2021, klokken 09:16

« forrige - neste »

Spattox

Hei,

Vi skal flytte til nord norge, Senja. Vurderer å kjøpe en ny bil, og Nissan Evalia står høyt oppå listen min i hvert fall. Bilen skal da i være hovedbilen, og usikker på om vi kommer til å ha to biler.
Er da noe skepsis rundt rekkevidde (som altids) da spesielt i vinterstid. I hovedsak vil den brukes til korte distranser, men må også klarer lengre kjører turer. Noen som har erfaringer rundt dette? Hvordan er batteri kapasitet når kulden slår inn?
Gjerne hører om erfaringer fra folk som bor i Troms -distriktene

Spattox

Ut ifra den enorme svarresponsen høres dette ut som en mindre gjennomførbar ide.   ;D

Ingeniøren

Er vel en rimelig ny bil med begrenset erfaring her inne... har du spurt Nissan  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

el-H

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 01. desember 2021, klokken 12:21
Er vel en rimelig ny bil med begrenset erfaring her inne... har du spurt Nissan  :)

Nei Nissan e-nv200 evalia er ikke ny bil den har vært på markedet siden 2014, men har sener fått større batteri, men det er ikke så veldig mange av den og det er vel ikke så mange av dem på forumet her fordi det har vært liten aktivitet på den bilen her.

el-H

Jeg har noe erfaring med den med 24 kw batteri men den går bare 150 km på sommer kanskje 80 på de kaldeste dagene, Den nye har vel 40 kw batteri og er vel oppgitt til ca 300 km, men på skikkelig kulde så må du regne med at den går endel kortere, det er jo samme som Nissan Leaf men du må trekke fra noen km pga. høyere strømforbruk for høyere luftmotstand. Så om du ikke får noe svar her så kan du sjekke med de som har Leaf 40 kw.

Rosstopher

Har du prøvekjørt? Det er en eldre bil med utpreget varebilfølelse, lav kollisjonssikkerhet og utdatert teknologi. Litt avhengig av behovet ditt kan det imidlertid fortsatt være mye bil for pengene. Langtur vil ta lang tid. Om det er vare-personbil du skal ha og budsjettet kan strekkes (betydelig) er nok PSA-firlingene, f.eks. Toyota Proace Verso bedre biler på de fleste områder.

EDIT: og rekkevidden er oppgitt til 200 km, ikke 300 som nevnt ovenfor
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vinterdekk

#6
Er fortsatt tynt med hurtigladere utenfor europaveiene her i Troms, kombinert med ett vinterføre man må respektere. Det er mange steder i distriktene hvor man lett når 20 mil på en rundtur, Senja inkludert. Så det er vel noe som kan fungere for fastboende som ikke er avhengig av å kjøre avgårde på hvilken som helst vinterdag.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Spattox

Takk for svar :)

Har ikke prøve kjørt. Er sånn sett under gjennomsnittlig interessert i bil, og syntes bil er en kjedelig ting å bruke penger på. Vil gjerne holde meg under 300k.

Har lyst på en >5 seter, hvor det faktisk er mulig for en voksen å sitte i de to siste setene.
Skal se litt på Toyotaen, syntes egentlig den ble litt stor igjen, sammenlignet med Evaliaen. Men uansett takk for tipset, skal se litt nærmere på den :)

Daniel_0007

Sitat fra: Spattox på torsdag 02. desember 2021, klokken 12:24
Takk for svar :)

Har ikke prøve kjørt. Er sånn sett under gjennomsnittlig interessert i bil, og syntes bil er en kjedelig ting å bruke penger på. Vil gjerne holde meg under 300k.

Har lyst på en >5 seter, hvor det faktisk er mulig for en voksen å sitte i de to siste setene.
Skal se litt på Toyotaen, syntes egentlig den ble litt stor igjen, sammenlignet med Evaliaen. Men uansett takk for tipset, skal se litt nærmere på den :)
Stellantis har og en mindre varebil kalt peugeot e-rifter/opel e-combo og citroen e-berlingo, kan og fåes med 7 seter

Model 3 2019 LR Rwd

el-H

#9
Den bilen som er nevnt over her har også Toyota, proace city electric mpv, og de finnes i 2 lengder.
Nissan kommer også med lignende bil i 2022, Townstar som tar over for E-nv 200.
som da er samme som Renault Kangoo

Trekkoppbil

#10
Noen tips om kulde:

  • På langtur, må du huske at i innlandet er det et helt annet vintermiljø enn på kysten.
  • Iskalde batterier har høy indre motstand, og man bør unngå høye strømmer, inntil man har kjørt inn en lunk i batteriet. Er batteriet kaldt, gjelder det å starte kjøreturen med fullada batteri, så man får kjørt inn en lunk før hurtiglading.
  • Hurtiglading bør skje på låg soc. Spesiellt hvis batteriet er kaldt, eller det er fare for at  det blir varmt.
  • Batterityper har hver sine karakteristikker.
  • Den store forskjellen går nok mellom LFP-batterier og kobolt-holdige batterier. Foreløpig er det vel kinabiler som model 3, som kan ha LFP-batterier som kan ha dårlige egenskaper i kulda.
  • Det gjelder å forstå hva slags batterivarme de ulike bilene har.
  • Kupevarme har betydning for forbruk. I mildvær høst, vinter og på kysten kan varmepumpe være effektivt, mens på en innlandsvinter vil nok bilen bruke varmelement i stedet.
  • Det er nok greiest å parkere inne om vinteren.
E-nv200 har vel høyt forbruk og kortere rekkevidde en Leaf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA