Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre en liten strekke på sommerdekk?

Startet av Fleur, mandag 29. november 2021, klokken 19:17

« forrige - neste »

Fleur

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. november 2021, klokken 22:59
Sitat fra: Klykken på mandag 29. november 2021, klokken 22:29
Kjørte ei uke på sommerdekk på slaps/snø. Det er ikke slik at sommerdekk ha 0 grep på snø/is. 500m går helt sikkert fint, men ikke ta noen unødige sjanser
Helt enig. Er det flatt kommer man seg greit 500m. Er jo ikke som om hjulene ramler av.

Ta evt med dekk-klister på boks. Det holder til 500m i rolig fart.
Det er faktisk helt flatt, ikke antydning til en bakke eller stigning noe sted.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


geear

Støtter de to siste her. Hadde sett det an på vei til henting, er det ok føre, så er det jo ingen fare. Bilen kan du jo ta ut uansett, og parkere utenfor Tesla mens du finner en løsning. Har du anledning til å få kjøpt en boks med dekklister eller en pakke dekkbrodder på Biltema i forveien (holder til forhjulene), så ta det med. De kan være kjekke å ha liggende i bilen til senere uansett.

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/snokjettinger/brodder-til-bildekk-2000041909

Worst case, få tak i en jekk, en hjulvinne og skift iallfall to av hjulene på plasen.

Fleur

Sitat fra: geear på tirsdag 30. november 2021, klokken 00:07
Støtter de to siste her. Hadde sett det an på vei til henting, er det ok føre, så er det jo ingen fare. Bilen kan du jo ta ut uansett, og parkere utenfor Tesla mens du finner en løsning. Har du anledning til å få kjøpt en boks med dekklister eller en pakke dekkbrodder på Biltema i forveien (holder til forhjulene), så ta det med. De kan være kjekke å ha liggende i bilen til senere uansett.

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/snokjettinger/brodder-til-bildekk-2000041909

Worst case, få tak i en jekk, en hjulvinne og skift iallfall to av hjulene på plasen.
Tenkte å kjøpe med meg en boks med dekk klister. Funker det bra?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


geear

Funker ok for korte etapper, men varer ikke lenge. Personlig hadde jeg strukket meg litt for å unngå det, fordi dekkene blir grisete. Greit når man kjører det av gjennom vinteren, men du skal vel ha de av og rett inn i bilen.

keepitsimple

Det er vel bare å legge på kjetting eller autosock.. Sukk.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ampera

#21
Går helt fint å kjøre 500 meter.

Har selv hentet min M3P i Tromsø i mars på sommerdekk og kjørt til nærmeste dekkforhandler for å skifte ( 4km av disse var vel 1,7km i tunnel) , var da et par cm men ny snø men helt flat kun en liten oppoverbakke rett ved dekkforhandleren. Var faktisk oversket over hvor bra sommerdekkene funket  8)

Måtte signere et A4 ark hos tesla da at de tar fra seg ansvar ved å levere bilen på sommerdekk etc.

Her kan du også se hvordan sommer dekk oppfører seg på ordentlig vinterføre.
https://youtu.be/elP_34ltdWI

Så ja livsfarlig på vinterføre men ikke på 500 meter , bare ta det rolig , og velg helst tiden da det er minst trafikk, hentet min kl 11 , da var det veldig få biler på veiene.


Fleur

Sitat fra: Ampera på tirsdag 30. november 2021, klokken 09:21
Går helt fint å kjøre 500 meter.

Har selv hentet min M3P i Tromsø i mars på sommerdekk og kjørt til nærmeste dekkforhandler for å skifte ( 4km av disse var vel 1,7km i tunnel) , var da et par cm men ny snø men helt flat kun en liten oppoverbakke rett ved dekkforhandleren. Var faktisk oversket over hvor bra sommerdekkene funket  8)

Måtte signere et A4 ark hos tesla da at de tar fra seg ansvar ved å levere bilen på sommerdekk etc.

Her kan du også se hvordan sommer dekk oppfører seg på ordentlig vinterføre.
https://youtu.be/elP_34ltdWI

Så ja livsfarlig på vinerføre men ikke på 500 meter , bare ta det rolig , og velg helst tiden da det er minst trafikk, hentet min kl 11 , da var det veldig få biler på veiene.
Bare kjipt om man skulle bli stoppa da

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Ampera

Sitat fra: Fleur på tirsdag 30. november 2021, klokken 09:41
Sitat fra: Ampera på tirsdag 30. november 2021, klokken 09:21
Går helt fint å kjøre 500 meter.

Har selv hentet min M3P i Tromsø i mars på sommerdekk og kjørt til nærmeste dekkforhandler for å skifte ( 4km av disse var vel 1,7km i tunnel) , var da et par cm men ny snø men helt flat kun en liten oppoverbakke rett ved dekkforhandleren. Var faktisk oversket over hvor bra sommerdekkene funket  8)

Måtte signere et A4 ark hos tesla da at de tar fra seg ansvar ved å levere bilen på sommerdekk etc.

Her kan du også se hvordan sommer dekk oppfører seg på ordentlig vinterføre.
https://youtu.be/elP_34ltdWI

Så ja livsfarlig på vinerføre men ikke på 500 meter , bare ta det rolig , og velg helst tiden da det er minst trafikk, hentet min kl 11 , da var det veldig få biler på veiene.
Bare kjipt om man skulle bli stoppa da

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

https://www.aftenposten.no/norge/i/kj5Jj/ingen-selvfoelge-at-lappen-ryker-med-sommerdekk-paa-vinterfoere

Fleur

Bilen er henta. Var null problem den lille biten. Veien var nesten bar flere steder og der det var snø tok jeg det rolig. Testa litt på parkeringsplassen før jeg kjørte og det var ikke noe problem å bremse. Hadde full kontroll hele veien.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


tjommi

#25
Gratulerer med ny bil!

Edit: skriveleif
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Fleur


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA