Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

geear

Samme her, det var egentlig ikke på de lange ferieturene at vår tidligere X75 kom til kort, der gikk det stort sett veldig bra. Som regel pent vær, helt greit med en benstrekk, hadde god tid til transportetappene. Eneste gangen jeg har vært nevneverdig plaget med den på den type tur var oppover E6 i Sverige, lå i 140 og hadde kuling rett i mot, endte med å måtte tailgate campingbiler og andre større kjøretøy i 80-90 for å klare de 26 milene vi skulle, tross start med 100%. Det vi var mest plaget med var til og fra hytte uten lademulighet, og da enda verre med henger. I vinter måtte jeg baile ut og lade etter 20 mil (skulle egentlig lade etter 23 mil) selv med WLTP på over 500 km. Med iX40 måtte jeg stoppet etter 10 mil og ladet LENGE på 50kW, for å nå laderen på 20 eller 23 mil, stått lenge der, og igjen ladet begge de to samme stedene på returen igjen. Skjønner at vi er en "corner case", men tror ikke vi er helt alene...

Trond.m

Lading etter 10 mil med iX40 høres helt urealistisk ut, med mindre vi snakker kjøring med hestehenger i 20 minus.

geear

For min del er det som oftest en stor dobbel snøscooterhenger:



(fra https://elbilforum.no/index.php?topic=56962.msg1038837#msg1038837)

Har både hestehenger og lang boggi varehenger også, og har kjørt langt med begge (100 mil med hestehenger), så jeg vet hva det går i. Det er ingen lademuligheter mellom 10 og 20 mil til hytta mi, så når man da etter 10 mil står med SoC på 40-tallet og masse stigning/svinger og ofte dårlig føre, så hjelper det lite om bilen kunne klart 14 eller 16 mil, da blir det å stoppe og lade på 50 kW allerede etter ti mil med biler med WLTP under 50 mil. Noen ganger betyr det å hekte av hengeren, og bli stående til man iallfall har nok til 13 mil til, med margin, for etter 20 mil er det bare noen få ladere som er solid trafikkert, og når man lader der så må man uansett lade så mye for å rekke helt frem til målet og tilbake igjen til første lader på returen. De som har opplevd å kjøre lengre turer med elbil med henger, til destinasjoner uten lading, forstår... så har du de gangene du ikke kan starte med fullt batteri heller, fordi du har vært på jobb før avreise for eksempel, og mangler 10-15% ved avreise.

Som du ser av innlegget bildet er hentet fra, så klarte jeg 20 mil med 6% margin i -5, med bil med WLTP på 507 km. Det hadde aldri gått med iX40, så da måtte jeg fint ladet etter 10 mil, akkurat som med X75, dessverre også derfor iX40 er uaktuell, selv om den helt sikkert hadde gjort jobben for oss på sommerferie, akkurat som X75en gjorde.

niklaso

Ix40 Ørebro-Ålesund med 2.2tonn campingvogn gikk på 4.4kw på mila, med snittfart under det oldemor greier på vei til basar.
Maks rekkevidde fra 100-0 tror jeg kunne vert ca 15 mil. Komfortabelt kjørte vi ca 10 mil. Første ladingene fra ca 10-80% gikk unna på 25 minutt. Påfølgende ladinger går bare treigere og treigere, går fort en kjip time. Da er det kjedelig å lade.
Syns den skuffer litt på langkjøring med mye hurtiglading og litt tyngre kjøring. Hverdagskjøring er heilt konge

hemi

hestehenger på X er også fort lading hver 10'e mil

båter med flat vindskjerm er også fascinerende bremsete og dreper rekkevidde, på lik linje med firkanta hengere, mer enn lastevekt

jeg har hatt 1 stor og 1 liten båt nå på kort tid som jeg har kjørt rundt med og kan sammenligne, og den lille veier nesten 3000KG mindre, likevel er det bare 0.05 forbruksforskjell på fossilbilen på samme strekke.

Den lille veier også halvparten av sportsbilen på henger, men bruker i 80kmh 20% mer enn 1 tonn tyngre henger med bil på i 110kmh

henger på elbil er foreløpig ganske brutalt siden bilene er så ekstremt aerodynamiske, og hengerne er i 100% motsatt ende av skalaen stortsett

LMOR

Spørs hvor fort du skal kjøre, under 80 spiller det vel ikke så stor rolle. Jeg har en stor høy firkantet henger, bruker 3,0 med den alle steder det har vært aktuelt å kjøre den. Synes ikke det er så ille.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA