Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Trond.m

#270
Ja, det fornuftige valget er nok 20 tom. 22 tom kler bilen bedre i manges øyne, og selv havnet jeg på et kompromiss med 21 sommer og 20 vinter.
Forskjellen i rekkevidde mellom 20 og 21 tom er nok ikke så stor på tørr vei, men pga. bredden utgjør det nok litt i regnvær. Forskjellen i WLTP er bare 10 km,  men kjører man tom for strøm med 21 tom 9 km fra en ladestasjon, så merkes det jo 😉 Men etter 10 år med elbiler, så har jeg ennå unngått å kjøre tom for strøm.

ervil

Ja, smaken er som baken😃. Bilen leveres originalt med 20, 21 og 22'' og etter min mening så trenger iX store felger for utseendes skyld. Rekkevidden er mer enn bra nok for mitt behov og testen min viser at du selv kan regulere rekkevidden betydelig selv ved å justere hastigheten.
Komforten er uppklagelig med 22'' og BMW brukte selv biler med denne dimensjoner på pressebilene under verdenslanseringen. Etter min mening er Nokian R3 SUV vinglete hvis dekksidene blir for høye. 285/40-22 gir stabile og sportslige kjøreegenskaper og fortsatt nydelig komfort (de leveres ikke i 275 som er originaldimensjon for 22'' fra BMW. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Trond.m

#272
BMW bruker Continental vinterdekk på 20 tom. Synes det er helt ok, og iX er jo ikke akkurat noe sportslig bil likevel. At pressebiler har 22 tom er forståelig da store felger selger, men personlig velger jeg mer med hodet enn hjertet når det gjelder dekk 😉. Så der er vi forskjellige 👍

Etter hvert begynte jeg faktisk å like 1002 20 tom felgen også. I begynnelsen synes jeg den var like stygg som resten av bilen, men man venner seg til det meste.

LMOR

Lading på Ionity Sira etter å ha sendt destinasjonen fra appen, gikk direkte opp i 140kW ved 36%.
Ute har det vært ca 1-2 pluss i gjennomsnitt.
Så tydelig at forbruket steg ca de siste 30min.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Tilbake på samme sted, uten forvarming om morgenen, men med valg av laderen som mellomstopp. Kjørt 80km hit, hadde 19% igjen. Gikk rett opp i 149kW.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Carboy

Har nå kjørt iX40 med 22 tommere fra Oslo til Kragerø, der jeg kjører ofte.
Konklusjon: samme rekkevidde som I-pace og e-tron 55.
Testet både iX40 og iX50 samme ruten. Der I-pace, etron 55, EQC og iX40 alle har ca samme gjenværende batteri med meg bak rattet, ca 37-42% ved ankomst, har iX50 ca 56-57%. Fordelen med iX50 er dermed at den kan kjøres tur-retur. Siden vi har destinasjonslader er ikke behovet for iX50 tilstede.
Jeg vurderte å bytte iX40 til iX50, men nå er det mva og økte priser og lang leveringstid. Jeg byttet derfor i stedet den andre bruksbilen, en I-pace, i en nyere brukt fullsize Range Rover diesel som fungerer ypperlig til lengre turer.
Skulle jeg hatt bare en bil og den skulle være en elbil ville iX50 stått øverst på listen. Da ville den være verdt 380.000 mer.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

Basert på én tur, eller flere?

Ikke overrasket over at iX40 ligger på rett over 30 mil med en del motorvei, ser fortsatt ut for meg som at den er veldig lik som X75D, men mer overrasket hvis det stemmer at i-Pace og e-tron 55 ikke går noen mil lenger.

Carboy

#277
Sitat fra: geear på onsdag 25. mai 2022, klokken 09:07
Basert på én tur, eller flere?

Ikke overrasket over at iX40 ligger på rett over 30 mil med en del motorvei, ser fortsatt ut for meg som at den er veldig lik som X75D, men mer overrasket hvis det stemmer at i-Pace og e-tron 55 ikke går noen mil lenger.

Foreløpig bare basert på en tur, men jeg kjenner kjørestilen og temperatur og forhold godt. Da overrasker iX40 positivt, såpass at den helt ekstremt gode iX50 for meg blir overflødig når elbil uansett er hverdagsbil med hjemmelader. Det skal mye kjøring til før man lader mer enn en gang i uken og jeg har den fast på at den lader til 85%.
IX50: startet med 83% i Bærum og havnet etter ganske fossilaktig motorveiskjøring (15-20 over) på 39% ved avkjøringen der jeg ofte har 43-50% når man har startet på 100% med iX40 eller I-pace. Etron 55 og EQC er også overraskende like i sommertemperaturer som I-pace og iX40 på rekkevidde på denne strekningen. Bare små nøyanser som skiller.
Og IX50 er på «øyemål» ca 30% bedre range enn disse 4 igjen med 32% mer batterikapasitet enn iX40. Virker logisk sånn sett også.
Men iX50 når ikke komfortnivået til en fullsize Range Rover. Den kjennes heller som en «stor hypermoderne i3» ved sammenligning når man hopper rett fra en stor Range Rover og inn i en iX. Men iX er likevel veldig bra og kul, stillegående, kvikk og sporty. Og komfort nok. De som klager på setene skjønner jeg ikke, jeg synes de er ganske så gode. Kanskje ørlitegrann kort sittepute, ellers happy.
Vinterstid er det sikkert langt bedre med iX50 på langtur, men siden jeg nå har en dieselbil til den slags er den beskymringen ute av bildet.
Jeg synes iX40 er en svært god velkjørende bil til sin pris på avhengig av utstyr mellom kr 750-850.000. Men iX50 med mva til 1,2 er den ikke like prisverdt i mine øyne. Hadde gitt 1-1.050 for en iX50, men der stopper entusiasmen for min del for den økte rekkevidden. Til 1,2 og litt over er det mye annet moro å velge i.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

Forskjellen er at når du tar høyde for driftskostnader også, så vil en fossilbil til 1,2 mill være dyrere enn en iX50.

Får meg ikke helt til å kjøpe fossilbil igjen, altså, både når man ser på verditap og driftskostnader så drukner fordelene litt for min del.. har riktig nok fossilt allerede, men kun til kos. Og selv til kos har jeg fått en veeeldig kjølig holdning til fossilt.

Carboy

#279
Sitat fra: geear på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:48
Forskjellen er at når du tar høyde for driftskostnader også, så vil en fossilbil til 1,2 mill være dyrere enn en iX50.

Får meg ikke helt til å kjøpe fossilbil igjen, altså, både når man ser på verditap og driftskostnader så drukner fordelene litt for min del.. har riktig nok fossilt allerede, men kun til kos. Og selv til kos har jeg fått en veeeldig kjølig holdning til fossilt.


Ja, men det er ikke så voldsomt stor forskjell at det er viktig i det store regnestykket. Selv om iX50 akkurat nå er superpopulær må man regne med at den er verdt 50% etter 5 år i likhet med alle andre biler til 1,2 mill, brukte eller nye. Da er det kun drivstoff og bompenger og eventuelt service som utgjør forskjellen. Så er Range Rover med V8 såpass mye bedre og avslappende å kjøre på langtur enn iX at jeg synes det er verdt litt merkostnad. At man skal begynne å spare på bompenger eller drivstoffkostnader ved kjøp av bil til 1,2 mill er litt på siden av det jeg mener bør være fokus. En iX50 er jo ganske lik iX40. Og iX40 er langt billigere, og der er det mer et poeng at den er rimelig i drift fordi den er i en lavere prisklasse. Men for andre kan det være verdt å betale både 2-3-400 mer for en iX50 enn en iX40, det er bare ikke det for min del.
Bil er dyrt uansett, men på elbil «merkes det ikke».
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

hemi

jeg er stadig på cayenne, da jeg fortsatt ikke helt tror ix50 klarer TR deturene jeg ønsker kjøre på vintern, samt mangler 1000kg på kroken.

Vi nærmer oss!

ix med 20-30kwh mer batteri, 1000kg mer på kroken, og komfortstolene så blir det elbil

Carboy

#281
Sitat fra: hemi på onsdag 25. mai 2022, klokken 15:17
jeg er stadig på cayenne, da jeg fortsatt ikke helt tror ix50 klarer TR deturene jeg ønsker kjøre på vintern, samt mangler 1000kg på kroken.

Vi nærmer oss!

ix med 20-30kwh mer batteri, 1000kg mer på kroken, og komfortstolene så blir det elbil

Du hadde ikke klart å kjøre den så hardt at du ikke kom tur retur oslo-kragerø, men med henger er det noe annet selvsagt. Da er det diesel som gjelder  :) men det går fint med elbil også, man må bare regne med å lade hver 20-25 mil

Jeg tror at jeg vil gå så langt som å si at iX50 må være markedets beste elbil nå, kanskje sammen med den dyrere EQS og kanskje Taycan (kjøremessig). Men det kommer mye spennende de neste 3-4 årene man kan kjøpe når mva er der uansett. F eks elektrisk Range Rover kommer 2024 med levering 2025, den skal jeg vurdere.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

#282
Sitat fra: geear på onsdag 25. mai 2022, klokken 14:48
Forskjellen er at når du tar høyde for driftskostnader også, så vil en fossilbil til 1,2 mill være dyrere enn en iX50.

Får meg ikke helt til å kjøpe fossilbil igjen, altså, både når man ser på verditap og driftskostnader så drukner fordelene litt for min del.. har riktig nok fossilt allerede, men kun til kos. Og selv til kos har jeg fått en veeeldig kjølig holdning til fossilt.

Samme her, bortsett fra at min holdning til fossilt er like entusiastisk som før liker jeg også elbiler godt.
Hva slags bil leker du deg med? En elbil skal jeg alltid ha, for det er genialt innenfor sitt bruk, men litt for kjedelig til kosekjøring og det er deilig å ha en bruksbil man ikke trenger å lade også, uansett hva kostnaden måtte være.
Men har for tiden også da denne Range Rover SDV8, og en V12 Aston Martin (som foretrekker 98 bensin) ved siden av BMW iX. IX er overraskende nok bittelitt større inni plassmessig enn den store Range Roveren. Begge er gode på plass, men iX enda litt bedre. IX selv i 40 utgave føles som rene lynraske sportsbilen i forhold til den store langt tregere og mye mer komfortable Range Roveren.
Og det er noe eget å sette seg inn i en stillegående V8 og høre duren etter å ha kjørt rundt i elbil, men også å gire litt opp og ned i en høylydt V12. Men likefullt deilig å avvelske tilbake til elbil, avhengig av hvilket modus man er i. Og V12 med 98 bensin er dyrt å kjøre mye med, men egentlig ikke så ille å kjøre passelig hyggeturer med.

Når det er sagt:
IX40 er en meget god og stillegående bil, morsom og drivlinjen er sømløs smooth, kanskje til og med enda mer sømløs enn en v12. Må si gassrespons og kjørefølelse er bedre i iX enn både ganske spreke sportslige I-Pace, men også de mer komfortable EQC og tunge Etron 55.
Med luftfjæring får den enda litt mer svevekomfort i enkelte humper, uten at den blir flyvende teppe aktig som en Range Rover er i mye større grad. Men forskjellen til uten luft er overraskende liten.
IX40 må være det beste elbilkjøpet for de som trenger en bil av litt størrelse i dag. IX50 for de som bestilte i mars 2021 og betalte 950-1 mill var også svært godt kjøp. Men 1,2? Not for me.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

Får ikke tallene helt til å stemme utfra min erfaring. iX40 har ca 68% av netto av en iX50. 72 kWh. En ID.4 har netto 78 og etron 55 har 83/86 avhengig av modell.

Jeg hadde såpass lite rest SOC med iX40 i vinter, uten skiboks, at det ikke funket for oss. Der jeg kommer frem med ca 20% soc med etron/id.4 med skiboks kom jeg frem med ca 10% uten skiboks med iX40. Dette var veldig skuffende men ikke overraskende, da netto batteri på de 2 andre er såpass mye høyere og forbruket lavere/likt eller for etron høyere, men ikke så mye høyere at nytten av større netto batteri nulles it.

Mulig dette er fordel iX40 på sommer vs etron, men da er f.eks id.4 ekstremt sparsom og vinner igjen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

mtp på at carboy kjøpte seg ny rangerover etter noen mnd med ix40 er han kanskje ikke så overbevist over rekkevidden likevel.. heller... eeeegentlig? ;)

men er jo fin bybil, i3 når du skal ha med barnevogn typ bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA