Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen

Startet av turfsurf, mandag 29. november 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

LMOR

Har lest om det et sted, men finner det ikke igjen.
Tipper det er en software bug.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Eodman

Hei

Er det noen her med ixX40 som har erfaring med kjøring til Skeikampen eller Hafjell fra Oslo (via E6)? Har i dag en Etron 55 2019 og kommer greit opp til Skeikampen med ca 20% igjen vinterstid. Dette er ved kjøring på E6, ved Rv4 er forbruket noe lavere. Vurderer nå overgang til ix40 men vill ikke risikere å måtte lade på fast basis når alle andre har samme behov fredag ettermiddag. Takker for alle tilbakemeldinger

ErikMe

#212
Festlig du spurte om det for kjørte den strekningen i helgen som var med 2 store "barn", alpint-ski, bilen full av utstyr. Skiene var pakket inn i en Thule skibag som lå baki med ene delen av baksetet slått ned.

Det var guffent kaldt -4 ved avreise lørdag veldig tidlig med litt snø i luften. Startet med 93 % på batteriet, ikke oppvarmet. Under reisen varierte det mellom -3 og -10 såvidt jeg husker. En kort burger-stopp.

Kom frem til laderen på hovedparkeringen ved Skeikampen med ca 15 prosent.

Turen hjem kvelden etter, overrasket med hvor lite strøm det gikk. Mer nedoverbakke regner jeg med. Bilen brukte knapt strøm frem til mjøs- brua.  Var varmere i været på hjemreisen.

Eodman

Sitat fra: ErikMe på fredag 18. mars 2022, klokken 11:22
Festlig du spurte om det for kjørte den strekningen i helgen som var med 2 store "barn", alpint-ski, bilen full av utstyr. Skiene var pakket inn i en Thule skibag som lå baki med ene delen av baksetet slått ned.

Det var guffent kaldt -4 ved avreise lørdag veldig tidlig med litt snø i luften. Startet med 93 % på batteriet, ikke oppvarmet. Under reisen varierte det mellom -3 og -10 såvidt jeg husker. En kort burger-stopp.

Kom frem til laderen på hovedparkeringen ved Skeikampen med ca 15 prosent.

Turen hjem kvelden etter, overrasket med hvor lite strøm det gikk. Mer nedoverbakke regner jeg med. Bilen brukte knapt strøm frem til mjøs- brua.  Var varmere i været på hjemreisen.

Takk for svar!, det gjør meg tryggere på valget. Hjemover er aldri problematisk

ErikMe

#214
Sitat fra: Eodman på fredag 18. mars 2022, klokken 12:49
Sitat fra: ErikMe på fredag 18. mars 2022, klokken 11:22
Festlig du spurte om det for kjørte den strekningen i helgen som var med 2 store "barn", alpint-ski, bilen full av utstyr. Skiene var pakket inn i en Thule skibag som lå baki med ene delen av baksetet slått ned.

Det var guffent kaldt -4 ved avreise lørdag veldig tidlig med litt snø i luften. Startet med 93 % på batteriet, ikke oppvarmet. Under reisen varierte det mellom -3 og -10 såvidt jeg husker. En kort burger-stopp.

Kom frem til laderen på hovedparkeringen ved Skeikampen med ca 15 prosent.

Turen hjem kvelden etter, overrasket med hvor lite strøm det gikk. Mer nedoverbakke regner jeg med. Bilen brukte knapt strøm frem til mjøs- brua.  Var varmere i været på hjemreisen.

Takk for svar!, det gjør meg tryggere på valget. Hjemover er aldri problematisk

:-)   Må ta med jeg ikke har kjørt elbil på langtur før denne gangen og kjørte relativt rolig nordover.  Men fulgte trafikken helt greit på E6.  Hadde planlagt evnt stopp for en liten lading men det var ikke nødvendig   :)  Var tydeligvis heller ikke nødvendig å lade til 100 %. Kanskje en ide hvis det er minus 15  ;)  Kjørte på standard 20 felger med 255 bredde hjul. Mulig den bruker enda litt mindre med de originale 235 dekkene.

Hjemover veldig festlig, bare å flå på   ;)  enda så brukte den lite strøm. Tror jeg endte på mellom 18-19 hva nå den målingen er.  Hadde masse rekkevidde da jeg kom hjem. Skal dog sies at trafikken gjorde det ble mye kjøring i fartsgrense.

ErikMe

Og kjære, snille BMW.  Vær så elskverdig å lage en "shortcut Tile" slik at vi kan få alt med klima og ønskede shortcuts kjempe lett tilgjengelig på home-screen    :) :)  Please BMW, det må være mulig   :)

daktari

Sitat fra: ErikMe på fredag 18. mars 2022, klokken 14:54
Og kjære, snille BMW.  Vær så elskverdig å lage en "shortcut Tile" slik at vi kan få alt med klima og ønskede shortcuts kjempe lett tilgjengelig på home-screen    :) :)  Please BMW, det må være mulig   :)
Trekk ned fra toppen har en del shortcuts?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ArTa

Sitat fra: ErikMe på fredag 18. mars 2022, klokken 14:54
Og kjære, snille BMW.  Vær så elskverdig å lage en "shortcut Tile" slik at vi kan få alt med klima og ønskede shortcuts kjempe lett tilgjengelig på home-screen    :) :)  Please BMW, det må være mulig   :)

Klima har du alltid tilgjengelig på bunn. Resten kan du selv lage shortcuts for med metoden vist i posten over
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

ErikMe

Sitat fra: daktari på fredag 18. mars 2022, klokken 15:24
Sitat fra: ErikMe på fredag 18. mars 2022, klokken 14:54
Og kjære, snille BMW.  Vær så elskverdig å lage en "shortcut Tile" slik at vi kan få alt med klima og ønskede shortcuts kjempe lett tilgjengelig på home-screen    :) :)  Please BMW, det må være mulig   :)
Trekk ned fra toppen har en del shortcuts?

Jepp det funker men skulle gjerne hatt en "Tile" på hjemskjermen med rattvarme, setevarme, temp, vifte, rear klima.... Og eventuelt andre kjekke ting. Av/på med lane departure warning.  Masse snacks jeg skulle hatt der.

ErikMe

Sitat fra: ArTa på fredag 18. mars 2022, klokken 16:17
Sitat fra: ErikMe på fredag 18. mars 2022, klokken 14:54
Og kjære, snille BMW.  Vær så elskverdig å lage en "shortcut Tile" slik at vi kan få alt med klima og ønskede shortcuts kjempe lett tilgjengelig på home-screen    :) :)  Please BMW, det må være mulig   :)

Klima har du alltid tilgjengelig på bunn. Resten kan du selv lage shortcuts for med metoden vist i posten over

Kan man lage en shortcut der man slår på / velger nivå for rattvarme og setevarme ?

Zooom

Beklager hvis dette allerede er svart ut, men er det noen som har noen gode erfaringer med vinterkjøring med takboks? Tenker først og fremst på ix40. Hvilket forbruk får dere?

Trond.m

#221
Sitat fra: Zooom på lørdag 26. mars 2022, klokken 17:51
Beklager hvis dette allerede er svart ut, men er det noen som har noen gode erfaringer med vinterkjøring med takboks? Tenker først og fremst på ix40. Hvilket forbruk får dere?
Har forsøkt å se etter målinger i FB gruppa. Vanskelig å si så mye om dette, da det varierer mye avhengig av vær, føre, dekk, kjørestil og valgt takboks. Bør nok regne 10 % kortere rekkevidde. Da er vel 30 mil det maksimale du kan forvente en vanlig vinterdag med 20 tom uten stigning. Skal du kjøre fra havnivå til hytte på fjellet 1000 moh vil jeg anta at 22-23 mil uten ladestopp i grenseland av hva du kan oppnå uten å få ekstrem rekkeviddeangst. Må erkjenne at jeg personlig ikke har erfaring med takboks på iX40, så svaret må tas med en klype salt.

Zooom

Sitat fra: Trond.m på lørdag 26. mars 2022, klokken 19:41
Sitat fra: Zooom på lørdag 26. mars 2022, klokken 17:51
Beklager hvis dette allerede er svart ut, men er det noen som har noen gode erfaringer med vinterkjøring med takboks? Tenker først og fremst på ix40. Hvilket forbruk får dere?
Har forsøkt å se etter målinger i FB gruppa. Vanskelig å si så mye om dette, da det varierer mye avhengig av vær, føre, dekk, kjørestil og valgt takboks. Bør nok regne 10 % kortere rekkevidde. Da er vel 30 mil det maksimale du kan forvente en vanlig vinterdag med 20 tom uten stigning. Skal du kjøre fra havnivå til hytte på fjellet 1000 moh vil jeg anta at 22-23 mil uten ladestopp i grenseland av hva du kan oppnå uten å få ekstrem rekkeviddeangst. Må erkjenne at jeg personlig ikke har erfaring med takboks på iX40, så svaret må tas med en klype salt.
Ja, dette samsvarer vel ganske bra med hva jeg har sett for meg. Rekkevidden virker jo helt ok til vanlig, men litt bekymra når jeg må feste på en takboks på vinterferien og potensielt sommerferien. Avhengig av hvor mye kona pakker. Har ikke kjøpt bil enda, men er i tenkeboksen.

Tony Rofstad

Vi har ix40 med skiboks ;)

På kaldeste vinteren i romjula dro vi med 90% og kom fremt til hytta med 8%.
Det er da ca 19,2mil og starta på 190moh og opptil 925moh over 2 fjell.....Bil i sportmodus og masse varme på hele veien.
Kan legge til at dette også var jomfruturen så ikke mest fornuftig kjøring fra min side heller ;)

Jeg vil si at gode 25mil til fjells på vinteren absolutt er innafor når man har blitt litt kjent med bilen...

Trond.m

#224
Da oppnådde du en teoretisk rekkevidde på 23,4 mil på 100 % og 735 høydemeter. Men som regel mester 2-3 % nesten før du er ute av garasjen, og 5-8 % bør man minst ha igjen for å kjøre trygt. Så det underbygger vel at 22-23 mil med 1000 m stigning er et greit estimat vinterstid.  Starter og stopper man på samme høyde kan man kanskje klare 30 mil. Men farten er helt avgjørende. Jeg forutsetter en snittfart på 67-70 km/t som er vanlig på landevei med varierende fartsgrense 60-80.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA