Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når bruker man bremsepedalen?

Startet av Fleur, tirsdag 23. november 2021, klokken 22:18

« forrige - neste »

Silkefot

Ellers er det heller aldri feil å ta med en ny bil til glattkjøringsbanen for å få prøvd den litt og bli vant
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Fleur

Sitat fra: elhansen på søndag 28. november 2021, klokken 11:46
Bra jobba handyman. Veldig nyttig, grundig og oppklarende.
Sitat fra: Handyman på søndag 28. november 2021, klokken 11:11
Sitat fra: Fleur på søndag 28. november 2021, klokken 10:44
Leser andre steder at når man slipper gassen så bremser den på bakhjulene som på glatta tilsvarer å dra i håndbrekket. Det høres jo ikke bra ut for bremser bilen uansett hva man gjør. Om man da overstyrer og bruker bremsepedalen, hva skjer da? Antar den da bremser på alle 4 hjulene, eller?
Slapp helt av. Det er en sterk overdrivelse. Et typisk håndbrekk låser bakhjulene, det gjør ikke regen. Det som skjer er at bakhjulene ruller litt saktere enn underlaget, og derfor mister noe veigrep, når dette skjer trår stabiliseringssystemet inn og overfører regen også til forhjulene. Jeg har testet og målt dette med ScanMyTesla.
Fordelen med bremsing bak, er at man beholder mer styring foran, men det er uvant, siden de fleste er vant til at man mister styring (selv med ABS) mår man bremser. Det er uvant at baken logrer, men det er veldig kontrollert.
Test bilen under trygge forhold ved første anledning og gjør deg kjent med hvordan bilen virker på glatta. Det gjør jeg med alle mine biler. De færreste bilene oppfører seg likt.
Se denne posten min om målingene:
https://elbilforum.no/index.php?topic=58630.msg1019126#msg1019126
Takk skal du ha. Så på normalt vinterføre i Oslo-området er det ikke nødvendig å slå på terrengmodus? Eller er det slik at det kan være lurt å ha på den hele vinteren, ettersom føret veksler mellom bart, snø og glatt? Evt kun slå den på når den er glatt?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Sitat fra: Fleur på søndag 28. november 2021, klokken 14:05
Takk skal du ha. Så på normalt vinterføre i Oslo-området er det ikke nødvendig å slå på terrengmodus? Eller er det slik at det kan være lurt å ha på den hele vinteren, ettersom føret veksler mellom bart, snø og glatt? Evt kun slå den på når den er glatt?
Jeg kommer nok kun til å så på funksjonen ved spesielt vanskelige føreforhold. Altså når det er kaos på veiene og "ingen andre biler kommer frem" ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: Handyman på søndag 28. november 2021, klokken 14:35
Sitat fra: Fleur på søndag 28. november 2021, klokken 14:05
Takk skal du ha. Så på normalt vinterføre i Oslo-området er det ikke nødvendig å slå på terrengmodus? Eller er det slik at det kan være lurt å ha på den hele vinteren, ettersom føret veksler mellom bart, snø og glatt? Evt kun slå den på når den er glatt?
Jeg kommer nok kun til å så på funksjonen ved spesielt vanskelige føreforhold. Altså når det er kaos på veiene og "ingen andre biler kommer frem" ;-)
Ok tror jeg får prøve meg fram. Hadde gledet meg til endelig å få firehjulstrekk og så høres alt nesten verre ut når man begynner å lese rundt.
Antar den forserer snødekte /småglatte bakker greit, selv uten terrengmodus? Håper det er forskjell fra min gamle forhjulsdrevne bil bare, den sleit med en del helt vanlige bakker om vinteren.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Sitat fra: Fleur på søndag 28. november 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Handyman på søndag 28. november 2021, klokken 14:35
Sitat fra: Fleur på søndag 28. november 2021, klokken 14:05
Takk skal du ha. Så på normalt vinterføre i Oslo-området er det ikke nødvendig å slå på terrengmodus? Eller er det slik at det kan være lurt å ha på den hele vinteren, ettersom føret veksler mellom bart, snø og glatt? Evt kun slå den på når den er glatt?
Jeg kommer nok kun til å så på funksjonen ved spesielt vanskelige føreforhold. Altså når det er kaos på veiene og "ingen andre biler kommer frem" ;-)
Ok tror jeg får prøve meg fram. Hadde gledet meg til endelig å få firehjulstrekk og så høres alt nesten verre ut når man begynner å lese rundt.
Antar den forserer snødekte /småglatte bakker greit, selv uten terrengmodus? Håper det er forskjell fra min gamle forhjulsdrevne bil bare, den sleit med en del helt vanlige bakker om vinteren.
Det er etter min mening en av de beste AWD du kan finne. Du kommer til å smile når kjører på glatta, jeg garanterer. Ikke ta bekymringer på forskudd, det kan fort hende at de ikke blir noe av.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Sitat fra: Handyman på søndag 28. november 2021, klokken 14:46
Sitat fra: Fleur på søndag 28. november 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Handyman på søndag 28. november 2021, klokken 14:35
Sitat fra: Fleur på søndag 28. november 2021, klokken 14:05
Takk skal du ha. Så på normalt vinterføre i Oslo-området er det ikke nødvendig å slå på terrengmodus? Eller er det slik at det kan være lurt å ha på den hele vinteren, ettersom føret veksler mellom bart, snø og glatt? Evt kun slå den på når den er glatt?
Jeg kommer nok kun til å så på funksjonen ved spesielt vanskelige føreforhold. Altså når det er kaos på veiene og "ingen andre biler kommer frem" ;-)
Ok tror jeg får prøve meg fram. Hadde gledet meg til endelig å få firehjulstrekk og så høres alt nesten verre ut når man begynner å lese rundt.
Antar den forserer snødekte /småglatte bakker greit, selv uten terrengmodus? Håper det er forskjell fra min gamle forhjulsdrevne bil bare, den sleit med en del helt vanlige bakker om vinteren.
Det er etter min mening en av de beste AWD du kan finne. Du kommer til å smile når kjører på glatta, jeg garanterer. Ikke ta bekymringer på forskudd, det kan fort hende at de ikke blir noe av.
Ok, gleder meg

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Klykken

Har du shitty dekk blir også kjøreopplevelsen tilsvarende. Det gjelder alle biler. Vedr. fremkommelighet skal det være null stress på normale veier og bakker. Våt is og speilglatte veier er derimot likt for alle biler. Sklir du så sklir du.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA