Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?

Startet av Hansi, søndag 28. november 2021, klokken 12:06

« forrige - neste »

Hansi

Hei,

Jeg vurderer å oppgradere fra 2013 Leaf til 2017 28 kWh Ioniq. Hva er kjente ulemper, feil og problemer med 2017 Ioniq?

Fordeler
Energieffektiv
Rask hurtiglading
CCS hurtigladestandard (på rett sted for Tesla SuC når det åpnes)
Kapabel til langkjøring av grunnene over
Adaptiv cruisekontroll
Justerbar regenerering, en innstilling med null regen?

Bakdeler
Ikke app, ikke OVMS
Støy
Fjernlys
Sikt bakover?
Turtle mode 5%?

Ting jeg er usikker på
Fremkommelighet vinter
SOH batteri, holdbarheten på batteripakken
Kvalitet adaptive cruise control, er den like god som på f.eks. e-Golf?
Støtter den ladebegrensning til f.eks. 80% SOC? Hva er cellespenning ved 100% SOC?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Storfe

Mine kommentarer på listen din:

Pluss:
Gode nærlys
Elektriske seter med minne
Kjøling i seter.

Minus:
Litt dårlig til å ta i veien på vinterføre,  men ikke håpløs. Kan slå av antispinn ved behov.
Dårlig "layout" på knapper og funksjoner på rattet.

Annet: ACC fungerer bra, dog litt knotete å aktivere og justere fart.
Du lader alltid til 100%, ingen ladegrense.
En del av tingene her forutsetter høyeste utstyrsnivå.

olemars

Kjører PHEV utgaven (med teknikk-pakke) så ikke 100% sammenlignbart.

ACCen syns jeg fungerer helt fint, har kjørt mange mil i ett strekk på vestlandsveier uten å røre en eneste pedal. Den mangler riktignok noen av de funksjonene du finner i nyere biler, som stop and go, fartsreduksjon i svinger og rundkjøringer o.l. Den kan også være litt vel ivrig på å bremse hvis bilen foran tar av i et kryss.

Aldri tenkt over at det er noe støy inni, heller ikke at det skulle være dårlig sikt bakover. Syns egentlig det er god sikt i forhold til en del andre biler jeg har kjørt. Ryggekamera gjør det enda mindre merkbart, men der er det et lite problem med at linsen fort blir møkkete.

Hansi

Takk for tilbakemeldinger :)

Da tolker jeg det slik at fremkommeligheten på vinteren er så som så, men at ACC er bra.

Jeg er skuffet over manglende ladegrense, på Leafen har jeg ladegrense på 80% aktivert mesteparten av tiden og har ikke dårlig samvittighet i forhold til batterihelse av å la den stå konstant tilkoblet, det vil jeg nok dessverre ha på elbiler uten ladegrense.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

ThomasD

Vi har 17-modell elektrisk. Har enda ikke stått fast på vinteren (4. vinteren nå). Jeg synes det er helt grei fremkommelighet, men kan ikke sammenlignes med 4-hjulstrekker.
Ang. pling og plong så merker jeg lite til det, kanskje jeg er miljøskadet etter å ha kjørt Outlander noen år nå.
Nærlys er bra, fjernlys er en tragedie.
Manglende App plager ikke oss, det er mye man kan programmere i skjermen uansett.
Sikt bakover i speilet er litt så som så, men det er bra ryggekamera, så du ser det du trenger der + speil.
Turtle-mode: ikke prøv den. Det går VELDIG fort nedover på rekkevidden når bilen gir de siste varslene før rekkevidden forsvinner fra skjermen.
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

Hansi

Takk for tilbakemelding  :)

Jeg fant en underskriftskampanje for ladegrense (de har vel formulert seg litt feil, men det kommer relativt tydelig frem at det er ladegrense de ønsker seg).
https://chng.it/CBqrMSrnnt
Jeg har signert, håper flere vil signere denne :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Storfe

Manglende ladegrense er vel basert på at batterikjemien er av en type som ikke tar skade av å stå på 100%? Generelt kan du sjekke de eldste bilene på finn og se hva det meldes om rekkevidde her.

Hansi

Hvilken batterikjemi er det egentlig? Jeg har søkt litt uten å finne helt sikkert svar. Så vidt jeg vet har ingen batterikjemier godt av å stå på 100%.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf

Sitat fra: Hansi på fredag 10. desember 2021, klokken 00:34
Så vidt jeg vet har ingen batterikjemier godt av å stå på 100%.
LFP batterier tåler vel det fint. Teslaer med denne typen batteri anbefales jo å lade til 100% minst en gang i uken. Men Ioniq har ikke slike batteri.

Mange biler som ikke har ladegrense, det er fordi 100% på bilen er satt til å være under det som regnes som 100% cellespenning. Men det er en avveining av rekkevidde mot kostnader for produsenten. For batterihelsen vil det alltid lønne seg å lade til mindre enn 100% til daglig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hansi

Vet at Teslaer med LFP batteri anbefales å lade til 100% minst en gang i uka ja. LFP har jo svært bra cycle life, men jeg er ikke sikker på om å stå på 100% SOC "hele tiden" er så bra allikevel.

Enig angående cellespenning, derfor jeg spør om "Hva er cellespenning ved 100% SOC?" i første post.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Zimon

Ang vinter og snø fremkommelighet så er den ingen klatrer, men kjøring på normale vinterveier her på østlande som er måket/strødd og også når det snør er ingen problemer. Jeg har kun hatt problemer med å komme opp oppkjørselen til carporten min hvor jeg må 90 grader til venstre og opp en liten bakke. Om det er mye snø eller slapsete så har jeg trengt 1-5 forsøk, som regel 1-2, eller så går jeg ut og måker bort litt. Skrur av esp (antispin).

Utover det en veldig bra bil som vi er veldig fornøyd med. Ikke største rekkevidde, men holder for de fleste med pendling, kjøre til barnas idrett etc. Lader fort på hurtigladere også opp til 77%, klarer å dra mer opp til 70-75 på 100Kw ladere.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

johnsalf

En kan aldri lade batteriene 100%. Hyundai har laget en buffer "i begge ender" slik at en verken kan tømme batteriet helt, eller lade mer enn hva batteriet trives med.
Så lenge jeg hadde bilen (4.5år og 86.000km) merket jeg ingen reduksjon i kjørelengde og ladet alltid til topps.
Var heller ingen på fb-gruppa som rapporterte kortere kjørelengde eller andre tegn på batteridegraderig. (Melde meg ut av gruppa da jeg skiftet ut bilen i juli)

johnsalf

Kan også kommentere vinteregenskapene:
Den har lik tyngdefordeling på hjulene, dermed sitter den godt på veien i svinger.
Med myk elbil-start er den også fin å starte på glatta, er heller ikke dårlig på veldig glatte, slake bakker.
Men: Der det virkelig er bratt blir den for lett framme og sliter med å komme opp, spesielt hvis den er lastet bak.
Selv hadde jeg aldri problemer på snø og is (kjørte bare normale bakker,) men opp den stupbratte grusveien til naboens hytte (om sommeren) slet jeg med opplastet bil.

Hansi

Takk for tilbakemelding.
Forsøkte du, eller har noen andre forsøkt, å plassere noe tungt i fronten av bilen, f.eks. lage en slags frunk som man legger noe tungt i (er det plass til det?), slik at man får mer tyngde på drivhjulene og antageligvis bedre fremkommelighet?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

RJK

Ser ut som man kan få plass til ladekabler, men ikke veldig mye mer, på en 28 kWh Ioniq, men ville ikke lagt en tung sandsekk der:

https://www.evaccessoriesireland.com/product-page/hyundai-ioniq-28kw-front-storagr-box

Også diskutert kort her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=48935.0

Ser ikke ut som det er bedre plass/løsning i 38 kWh-utgaven av det jeg ser av bilder...

https://www.evaccessoriesireland.com/product-page/hyundai-ioniq-38kwh-front-storagr-box

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA