Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Autowinder

#255
Enig der, såklart de gjør det. Om BMW tester bilene i nord-Finland, er det ikke synonymt med at de har anlegg der utover å booke testing av bilene. Men for Tesla å gjenskape feil vi snakker om her, i nær tilgang til testdatamaskiner, kan de klart gjøre det lokalt snarere enn å sende et team til Alaska.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jeronan

Sitat fra: Handyman på lørdag 15. januar 2022, klokken 13:29
For meg er det like uforståelig at noen seriøst kan tro at Tesla ikke tester bilene i kaldt klima, som at noen kan tro at jorda er flat.
Uansett grundig testing på forhånd er man ikke garantert at det ikke blir problemer. Det er romfartsindustrien et godt eksempel på. Få (eller ingen) andre miljøer tester mer i forkant. Likevel er det ofte forbundet med stor spenning om alt funker når det skal.

Maybe Tesla can explain why they door handles on the Model 3 and Y still freeze up on very cold days after all this time on the market and we have to bang with the palm of our hand to brake the ice inside the handle housing to be able to open the door?  ::) :P

Don't get me wrong though. I take the handles on our Model Y any day over the ones on our previous Model S. :P

Either way. It's at least a positive development that Tesla has opened up a Test center in Alaska.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Klart de burde hatt en bedre patent på dørhåndtakene, men tipper det er et bevisst kompromiss basert på ønske om lavt forbruk/aerodynamiske egenskaper, og lav pris (ikke elektrisk).

Volvo forklarte forøvrig heller aldri hvorfor dørene på XC90en vår frøs fast. Utover det åpenbare, vann og minusgrader er lik is.

Måtte kjøre med førerdøra åpen en gang. Og holde den inntil for hånd. Den tinte etterhvert.  :laugh:

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 15. januar 2022, klokken 19:00
Klart de burde hatt en bedre patent på dørhåndtakene, men tipper det er et bevisst kompromiss basert på ønske om lavt forbruk/aerodynamiske egenskaper, og lav pris (ikke elektrisk).
Må si at på både S, X og 3 har ikke fastfrysing av dørhåndtakene vært noe problem. Må dunke bort is noen ganger, men det er vel ganske normalt uansett. Vi bor i kystklima (Vestfold) med både pluss og minus grader, i tillegg til at vi har hytte på fjellet.

I-Pacen har faktisk vært den med størst irritasjonsmoment angående dørhåndtak, siden de innimellom finner det for godt å bli stående ute når man kjører når det er kaldt.

i3en som hadde konvensjonelle dørhåndtak er faktisk den vi har måttet fikse dørhåndtak på flest ganger. Dog mye enklere å fikse enn på Model S.

Den overlegent beste løsningen var på TMX.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Stjerneglis

Appropos Tesla-dørhåndtak: Noen som har lagt merke til hvordan dørhåndtakene på alle nye fancy elbiler (spesielt de nye merkene) ser ut?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Stig85

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 16. januar 2022, klokken 17:41
Appropos Tesla-dørhåndtak: Noen som har lagt merke til hvordan dørhåndtakene på alle nye fancy elbiler (spesielt de nye merkene) ser ut?

Tenkte på det da jeg skulle sjekke Kia EV6, absolutt inspirert av Tesla 3/Y der. Nå vet jeg ikke om Tesla var først ute med det designet, men uansett.
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Jeronan

Tesla Service called me today, since I have the service appointment this friday.

Asking if I still experience issues with the AC since last software update. I told them that the AC has indeed been quite stable the past week, though it hasn't been really cold yet to fully test it.
He agreed and we moved the appointment to early February, giving some time for cold temps to come back and test more.

I also noticed 2 weeks ago that the heat threads in the windshield (to clear ice from the front cameras) no longer seems to be working. So he immediately made a new separate service request for this, with open date, so that a new windshield can come in first, before I deliver the car for diagnosis and testing. So that when the windshield needs replacing they have it in stock.

I must say I am actually impressed by this. This is how their service should work. Kuddos again for Tesla Karihaugen. :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Spjeldene på min bil er tilsynelatende åpne hele tiden. Kan ikke huske at det var slik på TM3en. Er det noen andre som har observert det samme?
Når de er åpne kan lauv på høsten, snø is og sand på vinteren lett lomme inn. Om bilen står parkert på fjellet i en snøstorm kan jo hele rommet pakkes med snø. Hvis det ikke er behov for luft til radiatoren så ville jeg trodd at det er bedre at spjeldene er lukket. Antar at det henger sammen med problemer med spjeldene. Kanskje problemet er at de ikke fungerer i det hele tatt? Jeg kan vri på dem manuelt og hører at servoen går rundt, så de sitter ikke fast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Tipper de må gjøre spjeldene mer aktive, dvs konstant i bevegelse slik at frysing blir ett mindre problem.
Men nå er det litt panikk, og ting er midlertidig programmert åpent.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stromseth

Om du har utstyr til å lese ut CAN bus-meldinger, f.eks. OBDLink MX+ og en app på telefonen så kan du følge med på om det faktisk er tilfelle at de er åpne hele tiden. 0x201 activeLouverOpenPos og activeLouverOpenPosTarg.
Verdi 100 er fullt åpen, verdi 0 er lukket.

Jeg kjørte 330 mil fra onsdag til og med i går, og fulgte med på disse verdiene hele veien. De beveger seg definitivt en god del ved kjøring, men jeg har ikke greid å finne noe mønster i når eller under hvilke forhold de er hhv lukket og åpen. For det meste enten 100% eller 0%, men også kortere intervaller med 7-9%, 24% og 42%. Ikke til å bli klok på. Men den var veldig ofte åpen når jeg stoppet bilen.

Nå hadde jeg aldri under -10C på turen da. Stort sett 0 til -5, med +5 og -10 som ytterpunkter.

Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 19:53
Spjeldene på min bil er tilsynelatende åpne hele tiden. Kan ikke huske at det var slik på TM3en. Er det noen andre som har observert det samme?
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Handyman

Sitat fra: Stromseth på mandag 24. januar 2022, klokken 22:44
Om du har utstyr til å lese ut CAN bus-meldinger, f.eks. OBDLink MX+ og en app på telefonen så kan du følge med på om det faktisk er tilfelle at de er åpne hele tiden. 0x201 activeLouverOpenPos og activeLouverOpenPosTarg.
Verdi 100 er fullt åpen, verdi 0 er lukket.

Jeg kjørte 330 mil fra onsdag til og med i går, og fulgte med på disse verdiene hele veien. De beveger seg definitivt en god del ved kjøring, men jeg har ikke greid å finne noe mønster i når eller under hvilke forhold de er hhv lukket og åpen. For det meste enten 100% eller 0%, men også kortere intervaller med 7-9%, 24% og 42%. Ikke til å bli klok på. Men den var veldig ofte åpen når jeg stoppet bilen.

Nå hadde jeg aldri under -10C på turen da. Stort sett 0 til -5, med +5 og -10 som ytterpunkter.

Sitat fra: Handyman på mandag 24. januar 2022, klokken 19:53
Spjeldene på min bil er tilsynelatende åpne hele tiden. Kan ikke huske at det var slik på TM3en. Er det noen andre som har observert det samme?
Takk for tips. Jeg har ODBLink MX+ og SMT. Antar at SMT også viser disse. Skal på hytta til helga, så da får jeg sjekke, selv om det ikke er meldt så kaldt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Stromseth på mandag 24. januar 2022, klokken 22:44
Om du har utstyr til å lese ut CAN bus-meldinger, f.eks. OBDLink MX+ og en app på telefonen så kan du følge med på om det faktisk er tilfelle at de er åpne hele tiden. 0x201 activeLouverOpenPos og activeLouverOpenPosTarg.
Verdi 100 er fullt åpen, verdi 0 er lukket.

Jeg kjørte 330 mil fra onsdag til og med i går, og fulgte med på disse verdiene hele veien. De beveger seg definitivt en god del ved kjøring, men jeg har ikke greid å finne noe mønster i når eller under hvilke forhold de er hhv lukket og åpen. For det meste enten 100% eller 0%, men også kortere intervaller med 7-9%, 24% og 42%. Ikke til å bli klok på. Men den var veldig ofte åpen når jeg stoppet bilen.

Nå hadde jeg aldri under -10C på turen da. Stort sett 0 til -5, med +5 og -10 som ytterpunkter.
Fant ikke disse dataene i SMT. Hvilken app bruker du som viser dette?
Opplevde ved parkering i går at spjeldene lukket seg, for så å åpne seg igjen like etter. Så de fungerer i alle fall.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stromseth

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 10:47
Fant ikke disse dataene i SMT. Hvilken app bruker du som viser dette?
Opplevde ved parkering i går at spjeldene lukket seg, for så å åpne seg igjen like etter. Så de fungerer i alle fall.

tes•LAX - CAN Bus Explorer
https://teslax.app/
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

lars667

Da konka varmen ut (helt) igjen på min. Er det bare  jeg som er uheldig igjen? heh. De skiftet kompressor og supermanifold for et par  uker siden.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA