Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TMY sliter med varmen i kulda  (Lest 22592 ganger)

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1939
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #255 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 08:59 »
Just a day later and another hotfix lands.  44.30.7. Installing now.

Typical that temps are above zero now. Hopefully this weekend it gets colder again and we can start testing to see if there are any improvements.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1301
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #256 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 12:30 »
Fant en bedre løsning til en fix på kveldsskiftet i Fremont da sikkert 😆
TMY LR AWD «Amore Caldo»

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1301
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #257 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 16:01 »
Hehe, det er ikke utenkelig at de har et fryselager on-site 😉
TMY LR AWD «Amore Caldo»

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2220
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #258 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 16:28 »
Hehe, det er ikke utenkelig at de har et fryselager on-site 😉
Med vindtunnel ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1301
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #259 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 18:44 »
Ja, store bilprodusenter har ofte tilgang på det.
TMY LR AWD «Amore Caldo»

lars667

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 674
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #260 på: Fredag 14. Januar 2022, klokken 21:45 »
Da var i alle fall min Y varm igjen. De skiftet supermanifold, kompressor og noe rørstyr mellom dem. Jeg fikk ingen feilmelding, men det blåste bare kaldere og kaldere. Usikker på hvordan den feilen har medvirket til ustabil temperatur.
2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
2020 e-Golf FL

Otkristo

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 624
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #261 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 12:13 »
Nei det var nok Sunny-California-teamet som reversjerte 44.30.6 fordi de ikke kunne reprodusere feilen den visstnok skulle fikse.
Tesla har anlegg for vintertesting i Alaska.
https://youtu.be/FWGKCV5rHRI

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4686
  • Noe løst som er fast, eller noe fast som er løst.
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #262 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 13:29 »
For meg er det like uforståelig at noen seriøst kan tro at Tesla ikke tester bilene i kaldt klima, som at noen kan tro at jorda er flat.
Uansett grundig testing på forhånd er man ikke garantert at det ikke blir problemer. Det er romfartsindustrien et godt eksempel på. Få (eller ingen) andre miljøer tester mer i forkant. Likevel er det ofte forbundet med stor spenning om alt funker når det skal.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1301
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #263 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 17:38 »
Enig der, såklart de gjør det. Om BMW tester bilene i nord-Finland, er det ikke synonymt med at de har anlegg der utover å booke testing av bilene. Men for Tesla å gjenskape feil vi snakker om her, i nær tilgang til testdatamaskiner, kan de klart gjøre det lokalt snarere enn å sende et team til Alaska.
« Siste redigering: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 17:59 av Autowinder »
TMY LR AWD «Amore Caldo»

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1939
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #264 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 17:53 »
For meg er det like uforståelig at noen seriøst kan tro at Tesla ikke tester bilene i kaldt klima, som at noen kan tro at jorda er flat.
Uansett grundig testing på forhånd er man ikke garantert at det ikke blir problemer. Det er romfartsindustrien et godt eksempel på. Få (eller ingen) andre miljøer tester mer i forkant. Likevel er det ofte forbundet med stor spenning om alt funker når det skal.

Maybe Tesla can explain why they door handles on the Model 3 and Y still freeze up on very cold days after all this time on the market and we have to bang with the palm of our hand to brake the ice inside the handle housing to be able to open the door?  ::) :P

Don't get me wrong though. I take the handles on our Model Y any day over the ones on our previous Model S. :P

Either way. It's at least a positive development that Tesla has opened up a Test center in Alaska.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9556
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #265 på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 19:00 »
Klart de burde hatt en bedre patent på dørhåndtakene, men tipper det er et bevisst kompromiss basert på ønske om lavt forbruk/aerodynamiske egenskaper, og lav pris (ikke elektrisk).

Volvo forklarte forøvrig heller aldri hvorfor dørene på XC90en vår frøs fast. Utover det åpenbare, vann og minusgrader er lik is.

Måtte kjøre med førerdøra åpen en gang. Og holde den inntil for hånd. Den tinte etterhvert.  :laugh:

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9725
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #266 på: ſøndag 16. Januar 2022, klokken 10:24 »
Klart de burde hatt en bedre patent på dørhåndtakene, men tipper det er et bevisst kompromiss basert på ønske om lavt forbruk/aerodynamiske egenskaper, og lav pris (ikke elektrisk).
Må si at på både S, X og 3 har ikke fastfrysing av dørhåndtakene vært noe problem. Må dunke bort is noen ganger, men det er vel ganske normalt uansett. Vi bor i kystklima (Vestfold) med både pluss og minus grader, i tillegg til at vi har hytte på fjellet.

I-Pacen har faktisk vært den med størst irritasjonsmoment angående dørhåndtak, siden de innimellom finner det for godt å bli stående ute når man kjører når det er kaldt.

i3en som hadde konvensjonelle dørhåndtak er faktisk den vi har måttet fikse dørhåndtak på flest ganger. Dog mye enklere å fikse enn på Model S.

Den overlegent beste løsningen var på TMX.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tharkon

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil

Stjerneglis

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 449
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #268 på: ſøndag 16. Januar 2022, klokken 17:41 »
Appropos Tesla-dørhåndtak: Noen som har lagt merke til hvordan dørhåndtakene på alle nye fancy elbiler (spesielt de nye merkene) ser ut?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Stig85

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 60
    • Vis profil
Sv: TMY sliter med varmen i kulda
« Svar #269 på: ſøndag 16. Januar 2022, klokken 18:09 »
Appropos Tesla-dørhåndtak: Noen som har lagt merke til hvordan dørhåndtakene på alle nye fancy elbiler (spesielt de nye merkene) ser ut?

Tenkte på det da jeg skulle sjekke Kia EV6, absolutt inspirert av Tesla 3/Y der. Nå vet jeg ikke om Tesla var først ute med det designet, men uansett.
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling