Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

TeslaYRudi

#15
Har mye av samme erfaringer som nevnes, hos meg også. Mo i Rana, Vi er inne i andre uka med -15 til -21 gr nå, og flere ganger/dager har AC/klima kommet med luft(gjetter den er 13-17gr-ikke "iskaldt") etter ca 5-10 min kjøring. Varmen funket fint 2 første mnd, men etter vi bikket under 0 og videre forbi -5 og lengre kom dette..Kan ha vært varmt (f.ex22gr) i kupe før dette, også de gangene jeg har forvarmet til f.ex 22gr. men det skjer liksom "plutselig" og alltid i fart..Leste om en som hadde lagt merke til at varmen kom om man stoppet og satte den i P. Uansett om dette er "prioritering av batterivarming el.l.." er det ikke innafor som nybil i Norge.Har meldt inn servicesak,foreløpig ingen respons (ba om remote diagnose el Mobile service i første omgang) ettersom vi bor 30 mil unna TSC.
EDIT; igår merket vi også for første gang at forvarmingen ikke funket OK. Hadde på Tining fra appen i ca 15min, kun "lunk" (ca +10-12gr) i kupeen - AC stod på 22gr.
TMY fra Sept 2021.

Jeronan

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 29. november 2021, klokken 08:37
Vanlig med kaldras fra panoramataket når det blir kaldt.

We had a Model S with Pano roof for over 4 years before our Model Y and never had this issue.

I never used Range Mode, so I never had any AC issues with the car, including driving in -15 to -25 degrees. Cabin was always warm.

So this seems more like a design constraint with the Heat pump in Model 3/Y where it prioritizes heating the battery pack when extreme cold.

I have driven quite a few mornings with -5 degrees outside last couple weeks and all was fine, but this morning was the first time with -10 degrees outside and then noticed that the AC was reducing and it getting a bit chilly in the cabin on my way to work.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Morten M.

Dette minner veldig om min erfaring. Men hadde ingenting med hastighet å gjøre. Varmen kom bare på veldig vekselsvis. Stort sett ikke. Er på service nå, de hadde ikke delene i Norge, men de er bestilt. Har fått lånebil så det er greit. Er i Stavanger.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Jeronan

#18
Sitat fra: Morten M. på mandag 29. november 2021, klokken 10:46
Dette minner veldig om min erfaring. Men hadde ingenting med hastighet å gjøre. Varmen kom bare på veldig vekselsvis. Stort sett ikke. Er på service nå, de hadde ikke delene i Norge, men de er bestilt. Har fått lånebil så det er greit. Er i Stavanger.

What did they say and what are they going to replace?

Since AC works perfectly fine up to -5 degrees and preconditioning also working perfectly fine even this morning with -10 degrees, I have a feeling this is not really a hardware issue but more like either a heat pump constraint and/or software config issue.

If its an issue with sensors (for example) then the issue would be at any temp, like some actually have reported about and they got their sensors replaced.
My gut feeling tells me the car simply prioritizes heating the battery at these very cold temperatures for better energy efficiency, at the cost of cabin heating. ( exactly like how Range mode behaves in other cars )
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Stromseth

#19
For de som er med i de norske Tesla Model Y-Facebookgruppene er det bare å beklage at dere har lest dette tidligere. Men ikke så greit å vite hvem som er med hvor.

Flere som bruker TeslaFi og har lyst til å teste temperaturproblemet litt mer systematisk?

Jeg bestemte meg i alle fall for å gå systematisk til verks for å se om jeg kan finne et mønster. Har ikke testet veldig mye enda så må samle mer data for å konkludere, men pr. nå er det som dette:
Kjørte to turer i går med ca. 90min mellomrom. Tur / retur samme rute på ca. 35km.
Utetemperatur varierte mellom -10 og -15. Det som slår meg er at det blir kaldt i bilen etter ca. 15-16 minutters sammenhengende kjøring begge veiene. Omtrent etter 22-23km.

Temperaturen synker til ca. 17-18 grader (innstilt på 20/21,5) før den kommer tilbake etter 3-5 minutter.

Så jeg sjekket en tur kona kjørte forleden dag. Da er det litt kortere sammenhengende kjøretid og strekning (ca. 13 min / 13km) før varmen forsvinner men også ca. 5 min før varmen kommer tilbake.

En annen faktor som ikke er like tydelig (for få og for korte testturer) er at varmen forsvinner x antall minutter etter at laveste utetemperatur er nådd.

Jeg kommer til å fortsette å teste utover uka da det er meldt fortsatt kaldt her i indre Troms.

Diagrammet viser temperatur på høyre Y-akse. Fart og antall km kjørt på venstre Y-akse.
Tid brukt på turen: X-aksen
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tur nr. 2 i går:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tur forleden dag:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

Parabuthus

Når jeg kjørte hjem idag fra jobb fungerte oppvarmingen normalt. Men da hadde bilen stått i P-hus med 2-3 plussgrader. Ute var d c - 7.

quote author=Parabuthus link=topic=58684.msg1019441#msg1019441 date=1638173834]
Jeg kan melde om det samme i dag i forbindelse med kjøring til jobb i - 10 grader. Satte på forvarming ca 10 min før avgang, men bilen blir ikke særlig varm (annet fra varmesetet). Manuell øking av vifte gir lunken til kjølig luft. Kjørte i 15 min uten bedring.

Er det noen som har meldt saken til Tesla og fått noen respons/forklaring?

Vil se an dette noen turer i kaldt vær før jeg sender inn en sak i appen.

Mvh

Jan Ove
[/quote]
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

Klykken

Har meldt inn problemet til Tesla og skrevet at jeg ikke møter opp til timen før det finnes en diagnose og fiks for feilen.

Mest bare for å melde inn at det faktisk er et problem og at de blir gjort oppmerksom på det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Høres nesten ut som avriming av varmepumpe - men varmeelementet burde da kompensere for at varmepumpen går i revers noen minutter ? Har varmepumpe på min man aldri merket noe problem med avriming av varmepumpen på Jaguar.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Du har sikkert merket det på i3en du hadde? Det gjør jeg fra tid til annen, men måtte være rimelig kaldt - type 20- eller lavere.

Kan være avriming, men burde som du sier være noe som kompenserer for det ja. Tipper det her er softwarerelatert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. november 2021, klokken 07:50
Du har sikkert merket det på i3en du hadde? Det gjør jeg fra tid til annen, men måtte være rimelig kaldt - type 20- eller lavere.

Kan være avriming, men burde som du sier være noe som kompenserer for det ja. Tipper det her er softwarerelatert.

Pretty sure it has to be software related. Yesterday on my way home again it was around -5 to -6 degrees and everything was normal again. Comfortably warm in the cabin.

So it seems the tipping point is around -9 degrees.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. november 2021, klokken 07:03
Høres nesten ut som avriming av varmepumpe - men varmeelementet burde da kompensere for at varmepumpen går i revers noen minutter ? Har varmepumpe på min man aldri merket noe problem med avriming av varmepumpen på Jaguar.
Teslaer med VP har ikke kraftig varmeelementet til å varme kupeluften med.
Ved avriming av fordamperen kan de hente varmen midlertidig fra batteriet. Denne sløyfen er ikke utsatt for rim, og batteriet kan varmes arv motorene slik at det ikke kjøles ned. Systemet til Tesla (Octovalve og Supermanifold) er så fleksibelt at det ikke burde bli senkning av temperaturen i kupeen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Parabuthus

Har meldt inn saken til Tesla i Trondheim, men ingen time før i midten av januar. Kan bli problematisk med kjøringa i jula hvis det blir veldig kaldt. Forventer mer av en splitter ny bil! :(
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

RBK

Alle som får dette problemet kan gjøre en ting først:
Sitt i bilen, hold brems inne samtidig som man holder høyre og venstre rullehjul på rattet inne helt til skjerm blir svart.
Men ikke slipp noe enda, hold helt til T(elsa) kommer opp på skjermen. Dette tar kanskje 2-4 minutter.
Alt fungerte topp etter dette for meg.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

RBK

Oss meg var det forskjell når jeg gjorde som nevnt, prøvde også å resete men jeg kjørte. Husker også at det var forskjell på dette tilbake til Modell S som jeg har hatt et par av.
Men som du nevner, tipper det kommer en oppdatering som fikser dette.
PS! Jeg la inn service på denne feilen og avtalte dag. Skrev at jeg ønsker at de fjerndiagoserte bilen. Hadde i går kveld kontakt på sms med Teska service som sjekket opp bilen og det virker som alt er ok.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Handyman

Reset med brems starter om flere systemer enn resett uten brems.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA