Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

Radial

Første dager med 5-6minus på sentrale østlandet nå, og en kort tur i nærområdet med noen mil på motorveien ble en svært kald affære for alle i bilen.

Bilen varmer seg opp "greit" stillestående, men over 50, da faller temperaturen i bilen ganske mye - og Klimaanlegget nekter å følge etter, uansett hvor mye du prøver å justere manuelt eller i auto.

Etter 30minutter i relativt kald bil på veien hjem, kom plutselig varme igjen når vi tok av motorveien...

Flere med samme erfaring? SW eller HW problem tro?
Fikk 2021.40.6 her om dagen...er det den som tuller det til?

Batteriet hadde ingen dotter på effekt-linja, så skal være grei varme tilgjengelig i batteriet i det minste.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Kim-

Når 2021 model 3 ble utlevert var det mye greire med at varmepumpen ikke klarte å levere. Ble avdekket feil på trykksensorer. Kan det være noe samme med Y? Varmepumpen kan og ha gått i avriming for å få vekk is på radiatoren. Har merket selv at varmen kan forsvinne i 10 minutter.

Var det kald luft fra dysene?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Radial

Ikke -5°c luft ut dysene nei, men vifta stod på 2(!) i automatikken og det kom noe som var svakt lunket ut av dysene, selv om jeg ønsket maks varme i lang tid.

Prøvde for morro skyld å kjøre defrost på frontruta, da kom vifta på maks og det ble dramatisk kaldt i bilen isteden 😜

Avriming kan sikkert stemme, men pokker eller... Må da være varme ett annet sted man kan bruke til det enn å knerte varmen i kupeen!?

Sensor-problemene til TM3 har streifet meg, men skulle tro de hadde kontroll på dette nå?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Meld saken i appen. Det skal IKKE være slik.
Jeg ser at noen Yer også har hatt fjorårets TM3-problemer. Håper absolutt ikke at problemet er like omfattende, men det vil tiden vise når kulda har vart en stund.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

Så langt ikke spesielt imponert over verken varme eller forbrukstall i kulda. Men virker som om ting fungerer. Er varm luft her og der, bare ikke nok. Spørs om batteritemp prioriteres.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Nå er det bare 2-3 minus her men jeg kan lage badstue i kupeen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på søndag 28. november 2021, klokken 14:38
Nå er det bare 2-3 minus her men jeg kan lage badstue i kupeen.

På motorveien også?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

Jeg har kjørt rundt i -13-16 i dag, og fryser tidvis. Innimellom har det plutselig blitt glohett, men lurer på om jeg ikke kjørte saktere da. Spesielt på beina kunne det vært varmere. Heldigvis er det rattvarme og setevarme, det kommer godt med nå. På fjorårets TM3, med kun varmepumpe, mener jeg ting fungerte likt, men der har du mye mindre kupé å varme opp. Vet ikke om det er forskjell i kapasitet på varmeapparatene her, det kan virke som mange komponenter er identiske? Vurderer nok å kjøpe isolasjonstrekk til panoramavinduet for å redusere varmetapet der.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

I have a feeling that Model 3/Y have range mode on by default. (another choice they took away?)

Earlier I did not notice anything up to -5 degrees, but this morning it was -10 degrees and I noticed for first time when driving that it started to become a bit chilly in the cabin, so had to set seat heating to max.
(was driving without jacket though, but that was no problem earlier days with temps outside up to -5 ).

So it looks like, as someone else above mentioned, that it prioritizes battery heating? (bit like Range Mode on Model S/X).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Dieselgubben

Vanlig med kaldras fra panoramataket når det blir kaldt.

Klykken

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 29. november 2021, klokken 08:37
Vanlig med kaldras fra panoramataket når det blir kaldt.
Det er ikke dette, og det oppleves langt fra like "kaldt" som når du har viftene som blåser kaldluft mot deg. Antar det er varmepumpa som kjører avriming slik som de pumpene hjemme. i3en vår fra 2014 er like snål. Plutselig blir det kaldt etter 20-30min kjøring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Parabuthus

Jeg kan melde om det samme i dag i forbindelse med kjøring til jobb i - 10 grader. Satte på forvarming ca 10 min før avgang, men bilen blir ikke særlig varm (annet fra varmesetet). Manuell øking av vifte gir lunken til kjølig luft. Kjørte i 15 min uten bedring.

Er det noen som har meldt saken til Tesla og fått noen respons/forklaring?

Vil se an dette noen turer i kaldt vær før jeg sender inn en sak i appen.

Mvh

Jan Ove
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

Padden

Samme erfaringer her. Satte på forvarming 15 min før. Det var riktignok minusgrader inne i bilen på tidspunktet, men bilen ble sånn passe varm. Opp lever også litt varierende varme under kjøring.

En ting: Er det varmepumpa som hørers ut som går konstant på høygir i kalt vær?

Klykken

Varmepumpa i bilen bråker ganske greit når det er kaldt i alle fall, så kan være det.

Hadde bilen på fjellet i helga mens vi var på hytta, og ble -22C dagen etter. Bilen var fullstendig gjennomkald, og satte på forvarming 30min før vi ankom. Bilen ble +21C innvendig på den tiden, og is på frontruta var nesten borte. Den forholdt seg også varm hele veien hjem (ca. 30min kjøring), så det kan virke som det er litt tilfeldig.

Har ikke meldt dette til Tesla enda, da det er 25mil til nærmeste SC, så gjør som med forrige Tesla og "samler opp" mye småtterier og tar alt på en smell én gang i året, hvis det ikke er noe kritisk som skjer da. Varme i bilen kan imidlertid være det, så hvis det streiker helt får de komme med flakbil og hente den og sette igjen en lånebil.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA