Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årlig kostnad e-tron 55 & prisfall fremover

Startet av saparchy, lørdag 27. november 2021, klokken 17:52

« forrige - neste »

saparchy

Vurdererer en e-tron 55. Men hva må man beregne som årlig servicekostnad på denne bilen? Og hvordan tror man her inne denne holder seg i pris de neste årene?  Hva er viktig for minst mulig prisfall?

Carboy

Regn med ca 100.000 +/- 20-30.000 i årlig verditap på en bil med nypris 8-900.000.
Er helt i denne prisklassen normalt med 100-150.000 første år, deretter 80-100.000 pr år i snitt (til bilen er utenfor garanti).
Kjøp norsk bil av forhandler med nybilgaranti, det ville jeg betalt litt ekstra for. Enkelte eksemplarer er svært feilbefengte selv om de fleste fungerer bra. Jeg ville aldri vurdert importert bil når det finnes norsksolgte.
Får du 3 år gamle etroner til 600.000 med nypris 900.000 er dette ganske så normalt. Verditapet fortsetter gjerne videre i samme stil prosentvis med normal kjørelengde (maks 20.000km pr år).
Jeg ville også prøvd å unngå første årgangen av en ny bilmodell om jeg kunne, de har ofte flere feil. Det er på generelt grunnlag.

Ellers er bilene meget gode når de fungerer. God komfort, tilstrekkelig rekkevidde, bra ladehastighet og god plass.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

hybrid88

Syns det er vel pessimistisk regnestykke over her. Jeg solgte min etron 55 limited (2019) modell senvinter i år. 660.000kr og 30.000km.

Disse bilene går for omtrent samme idag 9 mnd senere. Vedlagte biler hadde kort liggetid.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234556555

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234498773

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=239534695

Kjøper du nybil får man selvfølgelig et heftig verditap første året men syns bruktprisene holder seg ganske bra.

Serviceintervall 2 år 30.000km. Service koster ca 7000-8000.

Jeg er på min tredje etron som ikke har gått via Møller importøren, men paralellimport. Kjempefornøyd. Fått fikset alle feil på garanti via møller. Ikke vær redd for å kjøpe paralellimport bil.
Etron 55
E-golf
911 GT3

Vaduz

Bare av nysgjerrighet, hvorfor bytte til samme bil hvert år? Er det noe nytt og spennende som lokker eller er det bare nybilfølelse du liker? Og koster ikke det noen 100k per skifte?

Kaptein70

solgte min etter ca 20 måneder ... ca 10000kr i verdifall per måned (nypris 890)

Merce

Sitat fra: hybrid88 på søndag 28. november 2021, klokken 17:57
Syns det er vel pessimistisk regnestykke over her. Jeg solgte min etron 55 limited (2019) modell senvinter i år. 660.000kr og 30.000km.

Disse bilene går for omtrent samme idag 9 mnd senere. Vedlagte biler hadde kort liggetid.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234556555

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234498773

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=239534695

Kjøper du nybil får man selvfølgelig et heftig verditap første året men syns bruktprisene holder seg ganske bra.

Serviceintervall 2 år 30.000km. Service koster ca 7000-8000.

Jeg er på min tredje etron som ikke har gått via Møller importøren, men paralellimport. Kjempefornøyd. Fått fikset alle feil på garanti via møller. Ikke vær redd for å kjøpe paralellimport bil.

Dette sier ikke hva de er solgt for.. Ingen averterer uten prutningsmonn..

Kaptein70

når jeg solgte lå biler fra Møller rundt kr 40.000 over det jeg fikk

veldig godt utstyrt bil med relativt beskjedent km ... jeg ble ikke nedringt av kjøpere

hybrid88

Har byttet fordi det har kommet nytt utstyr og endringer siden første lansering. Og når tapet nettopp har vært så lite som nevnt over så har det vært ok. Jeg har aldri kjøpt ny, men nesten ny og det største tapet har allerede inntruffet.

Angående solgtpris vs annonsert pris så vet jeg av flere bekjente selgere i audi at det er tilnærmet null rom for pruting hos audi i hvertfall. Nettopp fordi kurrante biler som jeg linket er etterspurt
Etron 55
E-golf
911 GT3

PF

Ser jo at min limited som koster litt over 900 med vinterdekk ikke akkurat har holdt seg mega godt i pris. Snart gått 30k.
Flere tilsvarende ligger nå på finn for rundt 600-650. Vi snakker om standard tapet på mellom 75-100 i året.
Men ser man opp i mot X5n jeg hadde så hadde den tapt seg 400 de to første årene når jeg kjøpe den, så sånn sett kanskje ikke så ille.

Utfordringen for min del er at limited har nesten alt jeg ønsker meg av utstyr, og ny med mer koster for over 1mill, og da får man egentlig akkurat samme bilen. Skal jeg bytte har jeg lyst til å at det faktisk føles som noe nytt, spesielt når mellomlegget blir såpass. Så blir nok fortsatt ur-etron på meg til noe helt nytt og spennende er på markedet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA