Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelading 80% eller 100%

Startet av ATN1000, fredag 26. november 2021, klokken 11:57

« forrige - neste »

ATN1000

Vi har kjøpt en Mazda og er veldig fornøyd med bil og hvor mye vi får for pengene.
Når det gjelder ladingen er vi usikker på om den skal settes til 80% ved hjemmelading
eller om vi kan lade til 100% uten at det vil svekke batteriet over tid.
Har ikke funne noe om dette, noen som vet?

NorBil

Står en del om dette på et dedikert mx-30 forum. Har lest gjennom en del, får inntrykk av mye synsing og lite fakta. Mazda selv skriver ikke noe om det. Selger sa til meg at batteristyringssystemet sørger for at dette er ivaretatt slik at degradering av batteriet ikke er vesentlig. Den utnytter ikke hele batteriet selv ved 100%, så det er en buffer. Selger mente hjemmelading til 100% var greit. Personlig trenger jeg ikke 100%, så jeg har satt den til 90% (hadde sikkert klart meg med 80% også) og tenker at batteriet kanskje holder marginalt bedre. Vil tro (uten å vite sikkert) at gjentatt hurtiglading er det mest krevende for batteriet. Det blir i hvertfall hevdet "her og der". Så dette var kanskje ikke så mye til hjelp, men det er ihvertfall min konklusjon hittil.

josje

Gratulerer med din nye Mazda ! (fantastisk å kjøre, bra utstyrt og utrolig mye bil for pengene)
Det er 8 år garanti på batteriet så ingen problem å lade 100%, men har du tenkt å ha bilen lenge og være på den sikre siden (skader ikke) kan du sette den ned et hakk hvis det er greit med rekkevidden da...
Lader her til 90% ( topper opp hver natt på arbeidsdager fra kl.1:00 og utover, kjører 60/70km per dag)
Se også:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45218.0


Regen

Litt relevant spørsmål, så slenger det med på denne tråden. Har kjøpt en ny MX-30 nå og synes den virker meget bra, og ikke minst veldig mye for pengene (229 000). Det jeg lurer på er om noen vet om bilen lader på 2 eller 3 kw fra vanlig stikk. Så vidt jeg vet står ikke dette i display, og om den lader på 3 kw må stikken oppgraderes til type 2 for å følge regelverket.
TM3 2021 LR hvit

olemars

Det er det kontrollboksen på ladekabelen som skal ta seg av så det bør stå enten på den eller i manualen til kabelen. De jeg har brukt har hatt max 10A (dvs ca 2kW) og kan stilles trinnvis ned til 6A. Har kun brukt vegglader på MX-30 så har aldri kikket på hvordan nødladeren som følger med ser ut.

jevel

Når det gjelder lading til 100 % så er svaret dessverre ikke svart / hvitt. Anbefaler å ta en titt på denne ressursen for dem som er interessert i å lære om hvordan det virker i detalj:

https://batteryuniversity.com/article/bu-1003-electric-vehicle-ev%C2%A0

Om du lader bilen til 100 % og lar den stå sånn det meste av tiden så vil kjemien i batteriet sakte men sikkert endre seg sånn at batteriet taper evnen til å holde på strøm. Denne prosessen går kontinuerlig i batteripakken, men akselereres av å stå med høyt ladenivå.

Det stemmer (som selgeren forteller) at produsentene bygger inn en buffer for å beskytte batteriet mot overdreven slitasje, men denne er sjelden stor nok til at ikke det å lade til 100 % og la den stå fortsatt påvirker levetiden på batteriet. Garanti er jo også fine greier, men de fleste batterigarantiene tar utgangspunkt i en restkapasitet på 80 %, noe som unektelig begynner å bli skralt når utgangspunktet er såpass lavt som det er i denne modellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA