Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel sitter bom fast

Startet av d_instebo, torsdag 25. november 2021, klokken 21:39

« forrige - neste »

d_instebo

Hei. Hentet min M3 på fredag, og lader hjemme med Easee og en vanlig Type 2-kabel som fulgte med vår Renault Zoe. Jeg sliter litt med å bli klok på hvordan jeg løsner ladekabelen eller avslutter ladeøkt på enklest mulig måte.

Som regel går det fint. Jeg åpner appen og trykker «Lås opp ladeport», jeg hører at låsemekanismen åpner og jeg tar ut kabelen. Men innimellom står jeg der og ser temmelig dum ut. Jeg trykker «stopp ladeøkt», «Lås opp ladeport», jeg hører noe åpner seg, men kabelen sitter likevel bom fast.

Inni bilen står det at ladeporten er åpen, men kabelen sitter likevel bom fast. Jeg må så starte en ny ladeøkt, stoppe lading igjen, låse opp porten, forsøke på nytt (uten hell), starte ladeøkt og til slutt åpnes låsemekanismen.

Hva er det jeg gjør feil? Hvordan sørger jeg for å åpne ladeporten slik at kabelen er løs hver gang jeg ønsker å koble fra? Hvordan går dere frem, og er det noe galt jeg burde melde fra om?

Endret: Jeg vil bare presisere igjen at som regel så løsner ladekabelen, og jeg har erfaring med elbil fra før (Renault Zoe), så jeg er ikke blodfersk med elbil og skjønner at ladekabelen er låst når bilen lader..

TB

Kan årsaken være at når bilen låser opp så står låsehaken litt i spenn mot kabel, slik at kabel ikke kan tas ut?

Det er gjerne litt varierende toleranser her, så har merket det kan skje. Se om kabel beveger seg når du låser opp?
Prøv også dytt litt på kontakten når du velger å låse opp.

Lett å fremprovosere fenomenet jeg forsøker å forklare:
Dra i kabel, samtidig som du låser opp, da vil ikke kabel bli låst opp.

Om du finner hvor den tar, og kan utvide litt med fil, sandpapir, eller tilsvarende. Litt silikon til slutt på plasten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Har du samme problem med ladekabelen som fulgte med Teslaen?

d_instebo

Sitat fra: TB på torsdag 25. november 2021, klokken 23:08
Kan årsaken være at når bilen låser opp så står låsehaken litt i spenn mot kabel, slik at kabel ikke kan tas ut?

Det er gjerne litt varierende toleranser her, så har merket det kan skje. Se om kabel beveger seg når du låser opp?
Prøv også dytt litt på kontakten når du velger å låse opp.

Lett å fremprovosere fenomenet jeg forsøker å forklare:
Dra i kabel, samtidig som du låser opp, da vil ikke kabel bli låst opp.

Om du finner hvor den tar, og kan utvide litt med fil, sandpapir, eller tilsvarende. Litt silikon til slutt på plasten.

Takk for tilbakemelding. Det kan hende at det er noe som er i spenn, ja. Jeg får være litt mer nøye når jeg plugger i, og kanskje denne kabelen ikke passer hundre prosent.


Sitat fra: geear på torsdag 25. november 2021, klokken 23:12
Har du samme problem med ladekabelen som fulgte med Teslaen?

Har ikke prøvd den originale kabelen enda fordi jeg har ønsket å fremprovosere disse "låsingene" og lære meg hvorfor det skjer. Men jeg må nok forsøke den også etter hvert, og håper den kommuniserer bedre med bilen.

AlexØ

Høres for meg ut som at du bare trenger å file vekk list av plasten på låse hullet på kabelen.

geear

Sitat fra: d_instebo på fredag 26. november 2021, klokken 12:49
Har ikke prøvd den originale kabelen enda fordi jeg har ønsket å fremprovosere disse "låsingene" og lære meg hvorfor det skjer. Men jeg må nok forsøke den også etter hvert, og håper den kommuniserer bedre med bilen.
I mine øyne hadde det vært første steg i feilsøkingen. Funker det helt problemfritt med medfølgende kabel så har du svaret, da er det Renault-kabelen din som ikke er helt kompatibel med Teslaen. Så kan du jo sammenligne plassering av låsehull og lignende og kanskje fikse det selv.

d_instebo

Ladet med den blå medfølgende Type2-laderen i natt. Gikk ut, trykket på "lås opp ladeport", jeg hører at låsemekanismen åpner seg, og fortsatt sitter den kabelen bom fast. Ble igjen stående der som en klovn i 3-4 minutter, røsket frem og tilbake, startet og stoppet lading 4-5 ganger før kabelen til slutt løsnet.

Jeg fatter ikke hvordan dere låser opp ladeporten. Hva er hemmeligheten?

geear

#7
Vi gjør det likt som deg, sender et signal til bilen om at den skal be ladeporten låse opp. Enten en gjør det fra knapp på ladestøpselet, fra app eller fra bilen, så er det ikke metoden som er årsaken, det er nok feil på din bil og du bør melde inn servicebehov i appen din, så ordner det seg nok. :)

Har hatt Tesla i fire år og aldri opplevd at støpselet har stått fast. Har derimot opplevd tilsvarende problemer på e-Golf, da var det frost og/eller feil på ladeporten.

d_instebo

Ok. Da har jeg ringt dem og sagt fra. Det var også mitt første møte med Tesla sin tekniske support. De tror det er noe galt med ladeporten, og skulle selvsagt komme hjem til meg og fikse det. For en som bor litt usentralt, så setter de her en helt ny standard når det kommer til service. Jeg er vant fra tidligere med å måtte bruke feriedager eller avspasering på slikt. Det er vel ingen andre merker som er i nærheten.

Handyman

Sitat fra: d_instebo på onsdag 01. desember 2021, klokken 08:59
Ladet med den blå medfølgende Type2-laderen i natt. Gikk ut, trykket på "lås opp ladeport", jeg hører at låsemekanismen åpner seg, og fortsatt sitter den kabelen bom fast. Ble igjen stående der som en klovn i 3-4 minutter, røsket frem og tilbake, startet og stoppet lading 4-5 ganger før kabelen til slutt løsnet.

Jeg fatter ikke hvordan dere låser opp ladeporten. Hva er hemmeligheten?
Som tips om det skulle skje igjen, det er enkelt å løse ut pluggen manuelt:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-BEE08D47-0CE0-4BDD-83F2-9854FB3D578F.html#:~:text=Manuell%20utl%C3%B8sing%20av%20ladekabel
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA