Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlerbil med plass til familie på 5 på lokale turer

Startet av guaxas, torsdag 25. november 2021, klokken 17:36

« forrige - neste »

guaxas

Trenger tips, råd og vink i forsøket på å manøvrere i denne jungelen av elbiler, hurtigladere, plugger og standarder.

Behovet er som følger:
-Pendler Fredrikstad-Oslo 3 ganger i uka, 210km tur/retur
-Vil følge fartsgrensen, ønsker ikke å ligge i 90km/t på E6
-Ikke mulighet for lading på jobb, ønsker å kunne klare 210km på vanlig vinterdagen 
-Har 3 barn (en på 6år og tvillinger på 2år), så håper det finnes noe med muligheter for familien på 5 til å bruke bilen på kortere lokale turer
-Åpen for å ha barnesete i forsetet
-budsjett helst under 300k.

Edison

Brukt Tesla Model S burde vel klare det medte du spør om, men det er jo ikkje den billegaste bilen å eige. Dei nyare bilane eg kjem på som klarar rekkeviddekravet ein vinterdag og som du kan få til under 300k er Hyundai Kona og sannsynligvis Opel Ampera e, men ingen av dei har spesielt god plass til 5. I tillegg har du Nissan Leaf med det største batteriet, men her må nokon med erfaring svare på om denne går 21 mil på motorvegen om vinteren.

Du får ny ID3 til rundt 350 000, eller brukt Tesla Model 3 SR.
Citroen e-C4 klarar nok 21 mil mesteparten av året, men ikkje på dei kaldaste dagane. Ikkje resten av PSA-gjengen med 50 kWh batteri heller.

kaiat

Jeg ser at Kia e-Niro begynner å nærme seg 300k på bruktmarkedet nå. Den skulle vel innfri på det meste.

1000kwh

Nye MG ZS funker jo til dette og med 7 års garanti og lite kødd :)

Litt over 300k, men så får man ny bil.

geear

Sitat fra: kaiat på fredag 26. november 2021, klokken 09:31
Jeg ser at Kia e-Niro begynner å nærme seg 300k på bruktmarkedet nå. Den skulle vel innfri på det meste.
Støttes! En 2019 64 kWh e-Niro, har fortsatt 4-5 år garanti igjen. Kan budsjettet strekkes litt ville jeg vurdert Tesla Model 3 SR+, men ulempen med Model 3 er den dårlige bagasjeromsåpningen.

Bare pass på at det er en norsksolgt bil slik at du har det lave bagasjeromsgulvet.

e-Niro har også 100 kg taklast, så det er gode muligheter for en tungt lastet takboks.

210 km er ingen problem uansett forhold også MED takboks, og selv etter å ha kjørt til og fra jobb i 110 en sur vinterdag, og har hatt ladegrense på 90%, så har du mer enn nok igjen til turer på kvelden, uten panikklading.

Den har også så lavt strømforbruk og lader brukbart raskt, at den er veldig godt egnet på langturer. Og den har CCS, som er den europeiske standarden og tilgjengelig overalt. Også på Tesla sine ladestasjoner, dersom de blir åpnet for alle.

guaxas

Takk for gode tips til nå.  :) Liker tanken på 4-5år med garanti igjen.

Skal få tatt en titt på e-Niro i helgen og forhåpentligvis prøvekjørt den. Men hvordan er den i forhold til Kia Soul 2019? Fruen syns den ser så bra ut ut og den ser ut til at de har samme rekkevidde i alle fall og CSS for hurtiglading. Dog mindre praktisk bagasjerom, men Soul ser ut til å ha bedre plass i baksete (hvert fall høydemessig).
Så noen ting med Soul som er negative sammenlignet med e-Niro?

auty

2019 versjonen av Kia Soul har ikke spesielt bra rekkevidde.
2020 versjonen derimot har bra rekkevidden. Denne er ganske lik e-Niro på mange måter, hvis jeg har forstått rett, men har stor bakseteplass og lite bagasjerom sammenlignet med e-Niroen.
Også spørs det om fruen synes 2020 versjonen ser like bra ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA