Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomsmell på 6000kr

Startet av ovev, lørdag 18. august 2012, klokken 11:32

« forrige - neste »

ovev

2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

elektrolux

Ja. Jeg mener fremdeles at Autopass ikke er et krav for å kunne kjøre gratis gjennom bomringene.

Har nå mottat tillegsgebyr på 300 kr på utestående betalinger, men har gitt beskjed om at kravet bestrides, så bomselskapet har ikke lov å gå videre til Inkasso, før dette eventuelt er avgjort i retten.

Den dagen jeg ser beviset på at Elbil MÅ ha bombrikke vil jeg nok anskaffe dette, selv om jeg er ytterst imot å støtte opp om bomringene våre på en slik måte.

Jeg vil heller kjøre innom en Esso stasjon og sende en 0 kr faktura på passeringer om det er det som skal til.

Viser igjen til skrivet fra Samferdselsdepartementet som sier at en uten bombrikke ikke må kjøre i felt beregnet for Autopass. Det står ingenting om at en MÅ ha autopass.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Fikk i går et krav på 243 kroner på passeringer jeg gjorde med elbilen før jeg fikk flyttet over bombrikken fra den gamle fossilbilen jeg kvittet meg med. Har gitt beskjed, regner med de sletter kravet. Men det er likevel helt utrolig at de bruker penger på å sende ut slike krav når bilnummeret allerede er registrert med gratisabonnement i deres egne datasystemer!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

#3
Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. august 2012, klokken 11:47
Ja. Jeg mener fremdeles at Autopass ikke er et krav for å kunne kjøre gratis gjennom bomringene.
Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 18. august 2012, klokken 12:20
Men det er likevel helt utrolig at de bruker penger på å sende ut slike krav når bilnummeret allerede er registrert med gratisabonnement i deres egne datasystemer!
Et gratis abonnement er uansett den greieste måten for å unngå bryderiet med slike fakturaer, dessuten bidrar en til at pengene fra de som må betale (meg inkludert) går til vei istedet for til administrasjon
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Griffel har rett. Jeg har også rett, men kun om ALLE fulgte mitt eksempel og nektet å bruke Autopass.

Enten ville bomringene blitt administrert på en bedre måte, eller så ville innkreving av disse midlene blitt gjort på en mer rettferdig måte, f.eks via drivstoffet. Da kunne vi med Webasto også bidratt litt.

Dette burde vært administrert av staten, ikke av private aktører, som putter alt mye av avgiften i egne lommer.

Lurer også på hvor mye en privat bedrift kan lyve om Autopasspåbud og plage brukere med brev og trusler om avgifter, uten at det får følger for bompengeselskapene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. august 2012, klokken 13:00
Enten ville bomringene blitt administrert på en bedre måte, eller så ville innkreving av disse midlene blitt gjort på en mer rettferdig måte, f.eks via drivstoffet. Da kunne vi med Webasto også bidratt litt.

Dette burde vært administrert av staten, ikke av private aktører, som putter alt mye av avgiften i egne lommer.
Private og private? De er riktig nok organisert som AS-er, men eid av det offentlige. Fjellinjen for eks. av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
Jeg husker for noen år siden at Fjellinjen sponset et idrettsarrangement. De fikk da klar beskjed av eierne om at pengene de samlet inn ikke var noe Fjellinjen kunne disponere, men var offentlige midler samlet inn til div. Oslopakker, overskudd på drift skulle tilbake til eiere og brukes på trafikk.

Jeg er i utgangspunktet enig i dette med drivstoff, men her er det også politiske problemer, drivstoff-avgifter går til statskassen, og kan dermed ikke benyttes av Oslo og Akershus på veier men går direkte til statsbudsjettet. Å få regjeringen til å si fra seg hvordan disse pengen skal disponeres blir ikke enkelt samme hvilke partier som sitter i regjering.

Bompenger er derimot øremerkede midler for hvert enkelt prosjekt (egen lov for hvert prosjekt) og kan bare lovlig benyttes til det formålet som er vedtatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Ellers var dette å lese i Aftenposten for en snau uke siden:

"«Obligatorisk brikke i alle kjøretøy vil nærmest eliminere denne formen for feilfakturering», skriver Statens vegvesen i et brev til samferdselsdepartementet.

Veivesenet ønsker å sette en stopper for at bompengeselskapene i Norge hvert år sender ut tusenvis av feilaktige regninger. Årsaken til feilfaktureringene er at det automatiske systemet som leser av bilskiltene, leser feil og dermed sender regningen til gal person.

Statens vegvesen mener de ville unngått dette problemet om alle hadde hatt bompengebrikke i frontruten. Dette er imidlertid ikke uproblematisk, forteller Atle Årnes, fagdirektør i Datatilsynet.
- Kan misbrukes

- Faren er at brikkene blir brukt til formål de ikke er ment til. Man kan tenke seg at noen kjøper avlesningsutstyr og bruker det til å registrere biler. Den informasjonen kan så misbrukes, sier Årnes.

Han forteller at de er i dialog med Veivesenet om hvordan de best skal ivareta personvernet i den automatiske bompengeløsningen."

Forøvrig "Man kan tenke seg at noen kjøper avlesningsutstyr og bruker det til å registrere biler." Et kamera til å fotografere bilskilt er en rimlig løsning , og for de som ønsker å missbruke slik informasjon betyr nok ikke 4-5 promille feilavlesninger så mye.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Fra Vegvesenets Takstrettningslinjer:


Generelle prinsipper
I Norge skal vanligvis alle stasjoner være
betjent og kunne motta kontant betaling, jf.
Håndbok 199 Takstretningslinjer for bompengeprosjekter
på offentlig veg.


Datatilsynet
Datatilsynet har ansvar og myndighet når det
gjelder personvernmessige forhold knyttet til
bompengeinnkreving. For Datatilsynet er det
viktig at trafikanter kan passere bomstasjoner
mest mulig anonymt og i minst mulig grad
legge igjen elektroniske spor (f.eks. digitale
videobilder og brikkenummer som identifiserer
kjøretøyet).


Personvern og betaling på stedet
En annen fordel med betaling med mynter til
automat er at trafikanten får gjort opp på stedet
og kan passere helt anonymt gjennom
bomstasjonen. Manuell betaling til betjent kan
i sin ytterste konsekvens ikke kalles anonym
betaling fordi betjenten kan notere seg personidentiteter,
bilnummer og tidspunkt for passering.
En myntautomat tilfredsstiller derfor to
krav, mulighet for anonymitet og mulighet for
kontant betaling på stedet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Som tidligere nevnt så er elbilsaken tjent med at vi tar de viktige kampene. Etter min mening er frihet til å ikke bruke bombrikke feil kampsak. Resultatet kan fort bli at vi får mange fiender som går sammen om å fjerne bompengefritaket.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Aspiranten

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. august 2012, klokken 12:36
Et gratis abonnement er uansett den greieste måten for å unngå bryderiet med slike fakturaer, dessuten bidrar en til at pengene fra de som må betale (meg inkludert) går til vei istedet for til administrasjon

Tommel til Griffel her. Har selv anskaffet Autopass nå, selv om det ikke er noen bomringer i umiddelbar nærhet som tar Autopass.

Min erfaring med autopass og elbil strekker seg bare til en tur retur gjennom Eiksundsambandet (?) på Sunnmøre. Kjørte gjennom for å gå en dagstur i fjellet over Ørsta, og tilbake igjen. Etter en måned kom faktura. Jeg sendte epost til bomselskapet og påpekte at det er snakk om elbil, og at skiltnummer er bevis for dette. Svar to dager senere: krav slettet.

Det er likevel såpass irriterende å måtte bry min tid på slikt, at jeg like greit ordnet meg autopass fra bomringen i Bergen via internett, siden vi har den andre bilen også der. Betalte ingenting og vips lå brikken i postkassen...
Nissan Leaf

elektrolux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 18. august 2012, klokken 18:38
Etter min mening er frihet til å ikke bruke bombrikke feil kampsak.

Der er vi uenige.

Bompengeselskapene bør respektere reglene slik de er, og ikke plage brukerene med urettmessige krav og trusler.

Det er en enkel sak å skille EL skilt fra andre skilt.

Skal vi f.eks godta et Taxi og busser blinker og forsøker å presse oss ut av kollektivfeltet.

Det beste er kommunikasjon og gjensidig respekt. Ikke arroganse og anarki.

Lær opp taxi, bussjåfører, og ansatte i bomselskapene reglene som gjelder for Elbil, så slipper vi alt dette tullet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 18. august 2012, klokken 18:38
Som tidligere nevnt så er elbilsaken tjent med at vi tar de viktige kampene. Etter min mening er frihet til å ikke bruke bombrikke feil kampsak. Resultatet kan fort bli at vi får mange fiender som går sammen om å fjerne bompengefritaket.

Carl Anton
Husk at vegvesenet har uttalt at hensikten med bompenger er at de som benytter vegen skal betale for den, og at unntakene (først og fremst elbil) dermed unnergraver hensikten, og anbefaler overfor politikerne at evt. støtte til de som har unntak heller bør gis på annen måte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. august 2012, klokken 20:27
Husk at vegvesenet har uttalt at hensikten med bompenger er at de som benytter vegen skal betale for den, og at unntakene (først og fremst elbil) dermed unnergraver hensikten
Jeg hadde ikke hatt noe imot å betale bompenger dersom de gikk til å bygge og vedlikeholde veien jeg kjører på. Men det er ikke tilfelle. En gradvis større og større del går til andre formål enn veistrekningen der bompengene innkreves.

Derfor føler jeg meg slett ikke som en snylter når jeg kjører gratis gjennom bommene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

tomrh

#13
En jeg kjenner klarer ikke å organisere økonomien sin uten å ha en egen pengepung for kronestykker til ditt, en egen konto for utgifter til datt osv. Det å knytte bompenger direkte opp mot veibygging er samme tankegangen.

Jeg har en eneste konto som alle inntekter går inn på og utgiftene går ut fra, og jeg har et budsjett for mitt private forbruk. Det har i praksis staten også, den heter statskassa. Bruken av pengene kalles et statsbudsjett. I budsjettet finnes det en post for utgifter til veibygging, og en post for inntekter fra bominnkreving. Det finnes også en utgiftspost for miljøkjøretøy-subsidier, fordi regjeringen ønsker å stimulere bruk av bl.a. elbil. Staten har valgt å betale ut subsidiene gjennom fritak for bom- og fergeutgifter, og gjennom reduserte avgifter (momsfritak, årsavgift).

Vi skal aldri ha dårlig samvittighet for at vi mottar subsidiene gjennom å passere gratis i bom og på ferge, det har ingenting med veifinansiering å gjøre. Staten kunne valgt andre måter å betale ut subsidiene på, f.eks. et kontant fradrag ved bilkjøp, skattefradrag etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

#14
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 19. august 2012, klokken 19:45
den heter statskassa. Bruken av pengene kalles et statsbudsjett. I budsjettet finnes det en post for utgifter til veibygging, og en post for inntekter fra bominnkreving.
Ikke helt bompengene er som oftest kommunale og fylkeskomunale inntekter og det meste av utgiftene til  f.eks. Olsopakkene går fra Oslo og Akershus sine kasser + bompenger fra "oss" og så litt tilskudd fra staten. Staten tillater Oslo å kreve bompenger som skal gå vei og kollektivtrafikk. I statskassa havner aldrig øremerkede inntekter. De fleste av veiene eies av fylket eller kommune.

Sitat fra: El rayo på søndag 19. august 2012, klokken 12:58
Derfor føler jeg meg slett ikke som en snylter når jeg kjører gratis gjennom bommene.
Det er det vil ingen grunn til heller, jeg bare gjorde oppmerksom på anbefalingen fra vegvesenet, som synes det er riktigere at sponsingen skjer på annen måte
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA