Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomsmell på 6000kr

Startet av ovev, lørdag 18. august 2012, klokken 11:32

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. august 2012, klokken 09:58
Dessuten tror jeg nok kameraene virker fint opp mot 200km/t og kanskje 300km/t, ellers kunne man jo bare sneket seg unna ved å trykke gassen i bunn før passering ;)

Mythbusters testet ut dette i en episode. De klarte å få testbilen opp i langt over 200 km/t, men fotoboksen klarte fremdeles å ta bra bilder av skiltene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Elmo

#31
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. august 2012, klokken 10:15
Det er denne teknologien Vegvesenet skal bruke istedenfor oblater. Og som politiet i andre land bruker for å finne etterlyste biler mm.

Bruker allerede. Mange avskiltede biler på E6 sydover fra Oslo etter en slik kontroll :D

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 20. august 2012, klokken 09:51
Ja, og jeg kan faktisk gå inn på min side i Trondheims-ringen og selv endre bilnummeret knyttet til brikken.

Samme mulighet på Fjellinjen.no også.  Har selv byttet regnr på brikke både fossil -> fossil og elbil -> elbil.
Ikke forsøkt elbil -> fossil (enda)  ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

el-snorre

Sitat fra: Trond Arve på søndag 19. august 2012, klokken 22:34


Forventer at Elbilforeningen (spesielt ved sin styreleder) gir en krystallklar anbefaling til alle elbilister om å anskaffe brikke. Generelt tror jeg vi som gruppe er tjent med litt mer ydmykhet. Vil forøvrig tro at ethvert datasystem klarer å sile ut EL, men det er kanskje ikke først på lista over planlagt funksjonalitet i systemene; vi er tross alt en relativt liten gruppe. Skjerpings!

Elbilforeningen og jeg oppfordrer helt klart til at man bruker AUTOPASS, det mener jeg da både her og i annen komunikasjon tydelig kommer frem.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Trond Arve

Sitat fra: el-snorre på mandag 20. august 2012, klokken 13:20
Elbilforeningen og jeg oppfordrer helt klart til at man bruker AUTOPASS, det mener jeg da både her og i annen komunikasjon tydelig kommer frem.

Jeg kunne ønske meg at første kommentar var at Elbilforeningen anbefaler bombrikke for å unngå slike feilfaktureringer, framfor det vage "Jeg kan forstå at man fra rasjonelle hensyn ønsker at man benytter brikke og anbefaler at elbilister gjør det." et stykke ut i svaret (men det er mulig jeg er for streng; er bare lei av at vi elbileiere framstår som sutrete unger selv om vi har fått det suverent største kakestykket).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

el-snorre

Dette er hva Elbilforeningen oppfordrer til på elbil.no:

"Passering i bomringer

En av elbilens mangfoldige fordeler er å kunne passere gratis i bomringer. Men for å unngå unødvendig bryderi for selskapene som krever inn bompenger, f.eks. som Fjellinjen i Oslo, bør elbilisten skaffe seg et gratis abonnement og betale depositum for en autopassbrikke. Da blir du ikke fotografert, og vil helt sikkert ikke få krav om avgift. Dessverre kan alle gjøre feil, derfor hender det også at selv biler med EL-skilt, men uten brikke, får krav om bompenger.
"

I neste versjon av startmappa som vil følge alle nye elbiler jobber vi med en tekst som oppfordrer til bruk av Autopass.

Jeg mener forøvrig ikke det er vagt uttalt slik det var skrevet. Dog er poenget at bomselskapene krever passeringsavgift fra de som har fritak unødvendig og er fortsatt ikke sikker på at de har den retten.
Men ja vi skal være ydmyke, dette er ikke en kampsak for foreningen, derfor anbefaler vi også bruk av bombrikke.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jagarock

#35
at de enda ikke har klart å oppdatere datasystemene sine til å bare droppe å sende ut regninger til biler som starter på EL?
if !registreringsnummer.startswith("EL") sendBill(registreringsnummer); liksom.. det burde ikke være mer enn en eneste linje med kode.

er det så mange fossilbiler som jukser med skiltene sine at det ville blitt et problem?  8)
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Griffel

#36
Sitat fra: jagarock på mandag 20. august 2012, klokken 21:33
at de enda ikke har klart å oppdatere datasystemene sine til å bare droppe å sende ut regninger til biler som starter på EL?
if !registreringsnummer.startswith("EL") sendBill(registreringsnummer); liksom.. det burde ikke være mer enn en eneste linje med kode.

er det så mange fossilbiler som jukser med skiltene sine at det ville blitt et problem?  8)
Husk bare at uansett om regningen går ut eller ikke er det merarbeid forbundet med skiltlesning og enkelt-avregninger sammenlignet med et gratisabonnement. Jeg vil tro at det bare er et fåtall elbiler som får faktura selv om du kjører uten brikke.

En god prosent av skiltene som fotograferes må leses manuelt da de av ulike grunnen feiltolkes av OCR systemet. Dessuten må også elbilpasseringen registreres det av hensyn til revisjon for avstemming mot antall passeringer også-videre. Alt dette er enklere om elbilistene har et gratis abonnement, da skjer avstemmingen mot abonnementsregisteret. Eksempelet som over er overforenklet og neppe akseptable i økonomiprogrammer.

I Budstikka står det oftere om bilister som er tatt med forfalskede eller stjålene skilt, enn om elbilbranner.
http://www.budstikka.no/nyheter/kjorte-med-stjalne-bilskilt-for-a-spare-penger-i-bomringen-1.7460555

Fjellinjen krever ikke at du har brikke, men har formulert det slik:
"Elbiler er fritatt betaling i hele Norge.
Det er kun hvis du tegner fritakavtale at du ikke vil motta faktura for passeringer.
Uten fritaksavtale er du nødt til å søke om fritak hver gang.

Fritaksbestemmelsene for miljøvennlig kjøretøy er lovbestemt og gjelder per i dag hydrogen- og elbiler. 
Krav til dokumentasjon:
Du trenger kun å oppgi bilnummeret ditt."


Siden en avtale forenkler systemet ser de vel egentlig ingen gode grunner til å gjøre det enklere å kjøre uten brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Tenkte å opprette Autopass avtale med Fjellinjen dersom de godtar en ren avtale, uten at jeg samtidig må si meg enig i regelverk som ikke stemmer med Norske lover, og signere ansvarskrav for brikken, og missbruk av denne, slik vårt lokale bomselskal krever.

Kom så langt:

City Think ELxxxxx er en type kjøretøy som skal ha fritak for passeringer i ditt bompengeselskap. For å få registrert fritaket på ditt kjøretøy må du opprette sak hvor du oppgir registreringsnummer og evt. brikkenummer. Kopi av vognkort skal sendes til bompengeselskapet. Det kan du gjøre ved å trykke på 'Opprett sak' under. Kopi av vognkortet legger du som vedlegg til saken, eller sender det inn til Fjellinjen AS Postboks 459 Sentrum 0105 OSLO .

Forsøkte å opprette sak, men gav opp, da motivasjonen sviktet underveis....

Dette blir for mye arbeid, og styr når det skal gjøres på hver eneste bil en er innom.

Nei takker meg til EL skilt, og håper på at Bomselskapene blir like flinke til å linke EL skiltene til systemene sine som de påsåelig er å linke Autopass informasjonen til systemene sine.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. august 2012, klokken 00:35
"Elbiler er fritatt betaling i hele Norge.
Det er kun hvis du tegner fritakavtale at du ikke vil motta faktura for passeringer.
Uten fritaksavtale er du nødt til å søke om fritak hver gang.

Linje 1 gjør at linje 3 ikke gjelder. Ferdig med den saken. ;)

Antar man kan klage på mail, så da er det bare å lage en mal der man fyller inn fakturanr, og evt. andre "referansenummere" som er nødvendig, si at man bestrider kravet pga at elbil er fritatt for bomavgift, og trykke send. Referer evt. til tilsvarende tidligere saker og legg ved dokumentasjon på at bilen er elektrisk, etc.

For den som orker, vel å merke. Det er sikkert mulig å sette opp noe automagi i mailboksen sin for slikt også, så minimerer man eget arbeid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Catalyzator

Vil bare oppklare en missforståelse her om min kommentar om brikka   ;D 

Jeg skrev at den var værre enn George Orwell sin 1984 og mente at den
skaper så mye rare omtaler og paranoiditet langt utover sunn fornuft.
Personlig mener jeg at det kun er lovbryterne som uansett har noe å
skjule og derfor motarbeider den på generellt grunnlag men det er jo
uansett langt utenfor topick's her.

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

elektrolux

Sitat fra: Catalyzator på tirsdag 28. august 2012, klokken 19:36
Personlig mener jeg at det kun er lovbryterne som uansett har noe å
skjule og derfor motarbeider den på generellt grunnlag men det er jo
uansett langt utenfor topick's her.

Det kan jeg avkrefte.

Det er idiologiske grunner som ligger bak, og ønske om et enklere samfunn.

At så mange mennesker, som kunne produsert noe nyttig for AS Norge, skal sitte i styrer, og regnskap, og gud vet hva for å overføre noen penger fra bilister til stat er helt bak mål.

Alle vet at for å kjøre X km trenges X menge energi. Skattlegg denne energien og send pengene til rett sted.

Det er også utrolig at de som bruker veiene mest, skal få mest rabatt. Med andre ord skal alenemoren som ikke er i stand til å kjøpe en billig men servicekrevende Elbil, eller en ny og dyr elbil, betale for at Taxi og andre I store SUV'er skal kunne kjøre fritt etter 100 passeringer/måned.

Det burde vært motsatt. Gratis bom 2 ganger daglig! Etter det saftig tillegg. >:( >:( >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. august 2012, klokken 08:54
...
Med andre ord skal alenemoren som ikke er i stand til å kjøpe en billig men servicekrevende Elbil, eller en ny og dyr elbil, betale for at Taxi og andre I store SUV'er skal kunne kjøre fritt etter 100 passeringer/måned.
Det burde vært motsatt. Gratis bom 2 ganger daglig! Etter det saftig tillegg. >:( >:( >:(
Skal ikke diskutere ideologi her, men det siste punktet du kommer med: Fri kjøring etter 100 passeringer per måned?

Hvor er dette? Hvis dette er tilfelle så strider det mot gjeldende EØS-regler for veibetaling. For endel år siden hadde Fjellinjen A/S måneds- og årskort. Jeg hadde et slikt. For noen færre år siden (husker ikke akkurat når) fikk staten en dom i EØS-domstolen mot seg og måtte endre reglene slik at måneds- og årskortene forsvant. Man fikk klippekort isteden, med maksimalt 20% rabatt i forhold til enkeltpasseringer.

Det eneste unntaket Norge fikk fra de generelle reglene var at vi kan innføre bompenger på et veianlegg for å ta inn penger som skal gå til utbedringer av den samme veistrekningen. Å betale ett sted for å finansiere et annet ble heller ikke lenger tillat slik at bommene på E18 ved Drammen og E16 på Sollihøgda forsvant.  Begge anleggene var nedbetalt for lengst og pengene ble brukt andre steder.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 29. august 2012, klokken 09:56
Hvor er dette? Hvis dette er tilfelle så strider det mot gjeldende EØS-regler for veibetaling.

Det var faktisk gratis etter 75 passeringer:

Avtale




AutoPASS-avtale med Bomringen Nord Jæren: 

Du kan tegne avtale pr WEB  eller på en Servicestasjon: 

Rabatter: Privatpersoner kan tegne forskuddsavtale med forskuddskan 20% rabatt eller en etterskuddsavtale med 10% rabatt pr passering (forutsetter avtalegiro). Firmakunder kan tegne etterskuddsavtale med 20% rabatt (depositum tilkommer).

Månedstak: Med AutoPASS-avtale betaler du maksimalt for 75 passeringer pr kjøretøy pr kalendermåned. Fra og med passering nr. 76 kjører du gratis ut den kalendermåneden.

Timesregel: Med AutoPASS-avtale betaler du bare for en passering hvis du passerer bomstasjonene flere ganger med samme kjøretøy innenfor en time. Timesregel gjelder også for de som har brikke og avtale fra annet AutoPASS-anlegg.
Timesregelen gjør at 20% rabatt i praksis er mye mer enn 20%.  Selv må jeg betale 40 kr for å kjøre fra Figjo til Stavanger, eller 60 kr fra Nærbø til Stavanger, mens jeg med brikke hadde sluppet unna med 13 kr. Har også reagert på at dette må være i strid med EU reglene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Rabattregelen for timespassering har vi også her i Oslo, men ikke for månedspassering. Jeg tror at Nord-Jæren bryter med EØS-reglene her. Hvis noen har tid/krefter til å gå etter dette så hadde det vært fint!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

#44
Har faktisk (ganske lett) funnet frem til gjeldende EØS-direktiv:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1999:187:0042:0050:EN:PDF

Det kalles "Directive 1999/62/EC" og lett Googling på dette gir en mengde resultater, også til mer lokale forhold for Elektrolux: http://www.bt.no/meninger/Bompenger-er-brudd-pa-EOS-regler-1812912.html

Hovedprinsippet er at man kun skal betale for bruk av en viss veistrekning og der står diskusjonen rundt Rennfast. Hvordan det har gått videre med den saken er for meg ukjent.

Direktivet som nedfeller max 20% rabatt her jeg ikke lykkes med å finne, bortsett fra teksten "National tolls and vignettes must be non-discriminatory, excessive rebates on tolls are forbidden"

For en yrkessjåfør er antakelig 75 passeringer per måned bare en brøkdel av de reelle passeringene, slik at regelen om "excessive rebates" antakelig er brutt i dette tilfellet.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA