Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bomsmell på 6000kr

Startet av ovev, lørdag 18. august 2012, klokken 11:32

« forrige - neste »

elektrolux

Jeg er såpass gammel at jeg husker et norge der alle kunne ferdes fritt.

Nå koster det å kjøre med feil kjøretøy på de samme veiene. >:(

Dette tillater jeg meg å tilpasse meg ved korrekt valg av kjøretøy, samt å protestere ved å ikke bruke Autopass hverken på Fossil, eller El biler. Dette betaler jeg dyrt for på fossilene, da jeg må betale 2 ganger full sats ( 40 Kr) for å passere 2 bommer etter en tur utenfor Rogaland, mens jeg med Autopass kunne passert begge bommene for en redusert sats på 12 kr.

Jeg er av den formening at jeg på fossilen betaler det som skal betales.

Dessuten er det moralsk umulig for meg å tegne et abbonement, da tegning av abbonement betyr at en godtar bomselskapets regler. Bomringen rundt Stavanger påstår at Autopass er påkrevt, og dette må jeg si meg enig i; noe alle vet jeg ikke er. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Aspiranten

Jeg gleder meg til fremtiden hvor vi som ikke bruker bilen til alt mulig rart slipper å måtte betale for alt mulig rart av veibygginger over skatteseddelen!  ;)
Nissan Leaf

el-snorre

Jeg er av den mening at elbilerikke kan gebyrlegges for å passere et bomanlegg uten brikke. Elbiler er fritatt paseringsavgift punktum finale!
Det burdet i alle fall være slik. Elbilen har fritak og et enkelt kjennetegn gjennom EL-skilt, burde da være unødvendig med et gebyr på noe som i utgangspunktet er gratis. De aller fleste bomanlegg i Norge er nå automatisert og fosilbilistene kan velge om de vil passere med bombrikke og rabatt eller ikke. Elbilen er og blirfritatt.
Jeg kan forstå at man fra rasjonelle hensyn ønsker at man benytter brikke og anbefaler at elbilister gjør det. Dog forventer jeg at de ulike bomselskapene manuelt krediterer elbiler ved henvendelser om man ikke klarer sile ut EL i et tydelig ellendig datasystem.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

tomrh

#18
Sitat fra: Griffel på søndag 19. august 2012, klokken 21:00
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 19. august 2012, klokken 19:45
den heter statskassa. Bruken av pengene kalles et statsbudsjett. I budsjettet finnes det en post for utgifter til veibygging, og en post for inntekter fra bominnkreving.
Ikke helt bompengene er som oftest kommunale og fylkeskomunale inntekter og det meste av utgiftene til  f.eks. Olsopakkene går fra Oslo og Akershus sine kasser + bompenger fra "oss" og så litt tilskudd fra staten. Staten tillater Oslo å kreve bompenger som skal gå vei og kollektivtrafikk. I statskassa havner aldrig øremerkede inntekter. De fleste av veiene eies av fylket eller kommune.

Jeg gjorde en overforenkling, du skjønte vel poenget mitt? Stat og kommune er det "offentlige" - dit skattepengene går. Fordeling av midler i det offentlige er en svart boks som vi kaller "byråkrati", som vi ikke åpner nå. Bompenger er bare en annen måte å kreve inn skattepenger på. I stedet for at "det offentlige" betaler veiene direkte, er det mer rettferdig at de som bruker veien faktisk betaler mer skatt for den.

På samme måte er fritak for bom for miljøkjøretøy en bedre måte å subsidiere på enn f.eks. kontantavslag ved kjøp av elbil som andre land praktiserer, siden det oppfordrer til bruk (subsidiets størrelse øker proporsjonalt med bruken). Men dette favoriserer bynære strøk fordi nesten alle bomveier finnes der. Og det favoriserer byer i kyststrøk siden alle fergesamband og bruer/undersjøiske tunneller finnes der. Vi vil jo at folk på landsbygda i innlandet også skal kjøre mer elbil? ;-) Så enda mer rettferdig ville det vært å subsidiere ved f.eks. et kilometerfradrag for miljøkjøretøy på selvangivelsen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trond Arve

#19
Sitat fra: el-snorre på søndag 19. august 2012, klokken 21:48
Jeg er av den mening at elbilerikke kan gebyrlegges for å passere et bomanlegg uten brikke. Elbiler er fritatt paseringsavgift punktum finale!
Det burdet i alle fall være slik. Elbilen har fritak og et enkelt kjennetegn gjennom EL-skilt, burde da være unødvendig med et gebyr på noe som i utgangspunktet er gratis. De aller fleste bomanlegg i Norge er nå automatisert og fosilbilistene kan velge om de vil passere med bombrikke og rabatt eller ikke. Elbilen er og blirfritatt.
Jeg kan forstå at man fra rasjonelle hensyn ønsker at man benytter brikke og anbefaler at elbilister gjør det. Dog forventer jeg at de ulike bomselskapene manuelt krediterer elbiler ved henvendelser om man ikke klarer sile ut EL i et tydelig ellendig datasystem.

Forventer at Elbilforeningen (spesielt ved sin styreleder) gir en krystallklar anbefaling til alle elbilister om å anskaffe brikke. Generelt tror jeg vi som gruppe er tjent med litt mer ydmykhet. Vil forøvrig tro at ethvert datasystem klarer å sile ut EL, men det er kanskje ikke først på lista over planlagt funksjonalitet i systemene; vi er tross alt en relativt liten gruppe. Skjerpings!
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Rio

Sitat fra: el-snorre på søndag 19. august 2012, klokken 21:48
Jeg er av den mening at elbilerikke kan gebyrlegges for å passere et bomanlegg uten brikke. Elbiler er fritatt paseringsavgift punktum finale!
Det burdet i alle fall være slik. Elbilen har fritak og et enkelt kjennetegn gjennom EL-skilt, burde da være unødvendig med et gebyr på noe som i utgangspunktet er gratis. De aller fleste bomanlegg i Norge er nå automatisert og fosilbilistene kan velge om de vil passere med bombrikke og rabatt eller ikke. Elbilen er og blirfritatt.
Jeg kan forstå at man fra rasjonelle hensyn ønsker at man benytter brikke og anbefaler at elbilister gjør det. Dog forventer jeg at de ulike bomselskapene manuelt krediterer elbiler ved henvendelser om man ikke klarer sile ut EL i et tydelig ellendig datasystem.

Jeg må innrømme at jeg synes det ville vært langt mer matnyttig for elbilister hvis elbilforeningen kjempet mer synlig for at elbiler skal få lade gratis også på private parkeringsplasser (x% av plassene), og spesielt på kommunale parkeringsplasser som er "utleid" til private aktører og derved omgår påbudet om gratis parkering for elbiler.

Jeg tror, som andre her, at det vil svare seg å være ydmyk mtp brukker, og heller får til gratis parkering.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Catalyzator

Å hva hvis en stakkars utenlandsk El-bil passerer en slik bom da ? 
Blir det inkassokrav i tollen ved hjemreise når dem er på vei ut over
svinesundsbrua fordi dem ikke har brikke ?

Den brikka er værre en George Orvell sin 1984 ...  ::)   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

#22
Sitat fra: Catalyzator på søndag 19. august 2012, klokken 23:52
Å hva hvis en stakkars utenlandsk El-bil passerer en slik bom da ?  
Den stakkars utenlandsk El-bil har ikke EL på skiltet og får dermed i likhet med alle andre utenlanske bilister en regning i posten som han kan velge om han vil betale eller ikke (betale og ha god samvittighet, eller la være og nesten ikke ha dårlig samvittighet). Han kan også velge å sende en email med dokumentasjon på at han har elbil og la være å betale med god samvittighet.

Sitat fra: Catalyzator på søndag 19. august 2012, klokken 23:52
Den brikka er værre en George Orvell sin 1984 ...  ::)  
Brikken er vel vell ikke fult så ille som bilskiltet vi alle er pålagt å ha på bilen, og som kan fortograferes av hvem som helst (å huff). Så fortsett med anonym hest.
Forskjellen ligger i færre feilavlesninger, vanskeligere å forfalske, letter å spore om den blir stjålet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#23
Sitat fra: el-snorre på søndag 19. august 2012, klokken 21:48
De aller fleste bomanlegg i Norge er nå automatisert og fosilbilistene kan velge om de vil passere med bombrikke og rabatt eller ikke. Elbilen er og blir fritatt.
Fra Asker til Oslo kan fossilbilister med brikke betale kr. 32,40 men de som ønsker å kjøre uten brikke må ut med et ekstra gebyr på kr. 8,10 i tillegg. Det er ikke uten videre sikkert at dette gebyret dekker meromkostningene med optisk skiltkontroll.
Elbilister slipper både bompenger og dette gebyret og belaster dermed administrasjonen med unødvendige utgifter slik at det blir mindre igjen til vei og kollektivtrafikk. Denne sponsingen var nok egentlig ikke tenk slik, men er en følge av at reglene er eldre enn de automatiske bomstasjonene.
Elbilister som ønsker at mest mulig av de pengene som fossilbilistene legger igjen i bommene skal gå til vei og kollektivtrafikk benytter brikke. De som heller synes at administrasjonen bør få flere ansatte, eller som tror at en brikke er mindre annonym et skiltene på bilen og synes det er viktig, eller ikke vil ha brikke av andre politiske grunner kan gjerne kjøre uten, men ikke klag på en eller annen feil faktura som skal blir slettet etter en henvendelse.

Sitat fra: el-snorre på søndag 19. august 2012, klokken 21:48
Jeg kan forstå at man fra rasjonelle hensyn ønsker at man benytter brikke og anbefaler at elbilister gjør det. Dog forventer jeg at de ulike bomselskapene manuelt krediterer elbiler ved henvendelser om man ikke klarer sile ut EL i et tydelig ellendig datasystem.

En del av bilskiltene som fortograferes må behandles manuelt, og da skjer det altid noen feil som ikke nødvendigvis har med datasystemet å gjøre, i tillegg er vel perfekte datasystemer en skjeldenhet, og det er vel slik at feilfakturar blir kreditert. Bomsmellen på 6000 kr ble jo også det etter en oppklaring, i dette tilfelle var det helt klart en manuell feil i bomselskapet, men den ville vært unngått om vedkommende hadde tegnet et gratis abonnement.
At enkelte bomselskaper tror at gratisabonnement er nødvendig er også manuelle feil, som reduseres av velvillige elbilister.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Trond Arve på søndag 19. august 2012, klokken 22:34
Sitat fra: el-snorre på søndag 19. august 2012, klokken 21:48
Jeg er av den mening at elbilerikke kan gebyrlegges for å passere et bomanlegg uten brikke. Elbiler er fritatt paseringsavgift punktum finale!
Det burdet i alle fall være slik. Elbilen har fritak og et enkelt kjennetegn gjennom EL-skilt, burde da være unødvendig med et gebyr på noe som i utgangspunktet er gratis. De aller fleste bomanlegg i Norge er nå automatisert og fosilbilistene kan velge om de vil passere med bombrikke og rabatt eller ikke. Elbilen er og blirfritatt.
Jeg kan forstå at man fra rasjonelle hensyn ønsker at man benytter brikke og anbefaler at elbilister gjør det. Dog forventer jeg at de ulike bomselskapene manuelt krediterer elbiler ved henvendelser om man ikke klarer sile ut EL i et tydelig ellendig datasystem.

Forventer at Elbilforeningen (spesielt ved sin styreleder) gir en krystallklar anbefaling til alle elbilister om å anskaffe brikke.

Det gjør han jo også, og det blir feil å arrestere mannen bare fordi han støtter et viktig prinsipp: Nemlig at regler bør følges, også av den sterke part.

Ellers forstår jeg ikke hvorfor en ved å tegne abbonement samtidig signerer på at en samtykker i alt bomselskapet påastår i egne rettningslinjer.

Jeg har giftet meg uten å samtykke i alt kona mener. Har kun signert på å elske henne, og holde sammen i gode og onde dager. Slik burde også være mulig ved tegning av Autopass avtale. Det er kun en avtale om at jeg får rabatt, mot at jeg gir selskapet kreditt. Et slags bankinnskudd med andre ord. Hvorfao skal jeg signere på at jeg samtykker at Elbiler MÅ ha Autopass, når jeg vet de ikke må ha det.

Autopass gir kun mulighet for å passere i autopass filen i stedet for manuel filen. Der det er automatiske anlegg må jo alle passerere i samme filene uansett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: Catalyzator på søndag 19. august 2012, klokken 23:52
Den brikka er værre en George Orvell sin 1984 ...  ::)   

Du har fått med deg at vi har sluttet med (årsavgift) oblater i Norge?
Fordi teknologien som skal til for å lese av bilskilter har blitt så bra at man kan lese av alle skiltene på bilene kjører forbi, selv om de kjører ganske fort (opp til 80km/t)?

Og i motsetning til bombrikken, er registreringsnummeret knyttet til en bil -og eier.
(Mens det er bare utsteder av bombrikken som vet hvem som eier hvilken brikke)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. august 2012, klokken 06:29
Sitat fra: Trond Arve på søndag 19. august 2012, klokken 22:34
Forventer at Elbilforeningen (spesielt ved sin styreleder) gir en krystallklar anbefaling til alle elbilister om å anskaffe brikke.

Det gjør han jo også...

Vi leser el-snorre ganske ulikt; jeg så ingen krystallklar anbefaling iallefall.

Sitat fra: elektrolux på mandag 20. august 2012, klokken 06:29
Ellers forstår jeg ikke hvorfor en ved å tegne abbonement samtidig signerer på at en samtykker i alt bomselskapet påastår i egne rettningslinjer.
....

At du er prinsipielt mot brikkke og nekter å bruke den har jeg forstått og respekterer, Imidlertid er jeg opptatt av at Elbilforeningen bruker kreftene på viktigere områder, og prøver å gå foran med en ydmyk holdning.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. august 2012, klokken 09:24
Og i motsetning til bombrikken, er registreringsnummeret knyttet til en bil -og eier.
(Mens det er bare utsteder av bombrikken som vet hvem som eier hvilken brikke)

Ja, og jeg kan faktisk gå inn på min side i Trondheims-ringen og selv endre bilnummeret knyttet til brikken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

#28
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. august 2012, klokken 09:24
Fordi teknologien som skal til for å lese av bilskilter har blitt så bra at man kan lese av alle skiltene på bilene kjører forbi, selv om de kjører ganske fort (opp til 80km/t)?

Det er da vitterligen 100km/t forbi bomstasjonene på E6 Gardermoen-Hamar ? At det ikke er det på E6 ved Moss ennå antar jeg er fordi de ikke har fått fjernet mye av de gamle installasjonene der og rettet ut veien.

Dessuten tror jeg nok kameraene virker fint opp mot 200km/t og kanskje 300km/t, ellers kunne man jo bare sneket seg unna ved å trykke gassen i bunn før passering ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Jeg tenkte på teknologi som leser av skiltnummer, gjør OCR og sjekker nummer mot en database i løpet av et sekund eller to.
Det er denne teknologien Vegvesenet skal bruke istedenfor oblater. Og som politiet i andre land bruker for å finne etterlyste biler mm.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA