Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Min første elbil

Startet av Fossil, torsdag 25. november 2021, klokken 11:42

« forrige - neste »

Fossil

Jeg er på markedet for min første elbil. Ser ut som jeg ender opp med en Polestar 2 etter å ha prøvd diverse. Ang konfigurering. Hvilken bør jeg velge av Plus og Pilotpakkene? Eller bør jeg ha med begge?

hELgenen

Sitat fra: Fossil på torsdag 25. november 2021, klokken 11:42
Jeg er på markedet for min første elbil. Ser ut som jeg ender opp med en Polestar 2 etter å ha prøvd diverse. Ang konfigurering. Hvilken bør jeg velge av Plus og Pilotpakkene? Eller bør jeg ha med begge?

Vært diskutert her inne og det endte vel på en slags konsensus at pilot pakken ga mest for pengene.
Ser at Tesla Bjørn sin video med en PP MED varmepumpe ikke ga så veldig mye bedre tall på forbruket.
Så da er spørsmålet om du må ha glasstak

Ellers er bilen uten noe som helst pakker også en ganske ok utstyrt bil. Du har LED lys som er ok volvo lys, du har elektriske seter for fører og passasjer og stoffsetene blir av flere omtalt som et bedre alternativ en vegan setene som visstnok blir litt klamme..... Det er spesielt 2 ting du får med pilot pakken. 1. Adaptiv cruise vs vanlig cruise. 2. Pixel LED vs vanlig led.

ReneM

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. november 2021, klokken 12:06
Sitat fra: Fossil på torsdag 25. november 2021, klokken 11:42
Jeg er på markedet for min første elbil. Ser ut som jeg ender opp med en Polestar 2 etter å ha prøvd diverse. Ang konfigurering. Hvilken bør jeg velge av Plus og Pilotpakkene? Eller bør jeg ha med begge?

Vært diskutert her inne og det endte vel på en slags konsensus at pilot pakken ga mest for pengene.
Ser at Tesla Bjørn sin video med en PP MED varmepumpe ikke ga så veldig mye bedre tall på forbruket.
Så da er spørsmålet om du må ha glasstak

Ellers er bilen uten noe som helst pakker også en ganske ok utstyrt bil. Du har LED lys som er ok volvo lys, du har elektriske seter for fører og passasjer og stoffsetene blir av flere omtalt som et bedre alternativ en vegan setene som visstnok blir litt klamme..... Det er spesielt 2 ting du får med pilot pakken. 1. Adaptiv cruise vs vanlig cruise. 2. Pixel LED vs vanlig led.

Enig med kommentar over. Forøvrig er det flere nyttige funksjoner i pilot pakken:
- kurvelys
- 360 grader kamera
- automatisk avblendende utvendige speil
- blind-spot monitoring og varsling for kryssende trafikk bak

Vil også anbefale pilot fremfor plus pakken hvis du ikke har anledning til å velge begge.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

hELgenen

Snodig at Volvo søsken ikke leverer alle bilene standard med 


  • blind-spot monitoring og varsling for kryssende trafikk bak


BubbaJoFet

#4
Med mindre du ikke skal ha AWD, hadde jeg tatt en titt her.
https://www.polestar.com/no/preowned-cars/search-result/polestar-2
Dette er MY2021 demobiler som selges av Polestar, ikke kundebiler.

De billigste har en tendens til å dukke opp på finn.no etter noen uker, så en må følge med litt

Fossil

Takk for tips alle sammen.
Jeg har for så vidt mulighet til både pilot - og pluspakke. Det var først og fremst varmepumpa som fristet. Dette har jeg lest på tidligere tester av bilen var så etterlengtet og ønsket. Går vinninga opp i spinninga altså?

hELgenen

Sitat fra: Fossil på torsdag 25. november 2021, klokken 17:47
Takk for tips alle sammen.
Jeg har for så vidt mulighet til både pilot - og pluspakke. Det var først og fremst varmepumpa som fristet. Dette har jeg lest på tidligere tester av bilen var så etterlengtet og ønsket. Går vinninga opp i spinninga altså?

Jeg vet ikke 100% - men har ikke lest noen tester ennå som tyder på at varmepumpen gir så veldig mye mer rekkevidde. Og når man har glasstak i tillegg som krav så vil jeg jo mene at noe varme går bort der - om ikke annet så vil en jo ofte få kaldras fra glasstak som gjør at man vil skru opp temp. noen få hakk.

Så plus pakken er jeg usikker på faktisk...
Dvs. SKAL du ha glasstak - vel så er det jo ikke noe å tenke på. MEN - dersom det først og fremst er varmepumpen du vil ha - så vet jeg ikke helt.

En ting som derimot betyr noe - er jo hva andre tror om varmepumpe.
Dette kan jo slå jo rett ut på bruktprisene.......

Jeg tror nok noen tenker som så at VP er noe man bare MÅ ha i Norge...

Men jeg tror også at forvarming av batteriet kan ha vel så mye å si på en rekkevidde om vinteren.......

Tror ikke jeg har lest noen tester der VP og ikke VP kjører side om side....Det er jo først da man vet med 100% sikkerhet hva det faktisk betyr....

Contango

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 25. november 2021, klokken 15:20
Med mindre du ikke skal ha AWD, hadde jeg tatt en titt her.
https://www.polestar.com/no/preowned-cars/search-result/polestar-2
Dette er MY2021 demobiler som selges av Polestar, ikke kundebiler.

De billigste har en tendens til å dukke opp på finn.no etter noen uker, så en må følge med litt
Hmmm. Jeg så ikke på alle men de jeg så på var virkelig ikke rimelige.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

BubbaJoFet

Sitat fra: Contango på mandag 29. november 2021, klokken 19:42
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 25. november 2021, klokken 15:20
Hmmm. Jeg så ikke på alle men de jeg så på var virkelig ikke rimelige.
Har ikke kommet noe nytt der på en stund, nei. De som ligger der nå har pp eller skinn interiør. Når jeg la ut lenken var det fra 490k->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA