Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvaring av batteriet?

Startet av safari, tirsdag 30. november 2021, klokken 12:26

« forrige - neste »

safari


Er det her på forumet som har en formening om hvor lenge hjemmelading
burde stå på for å få et kjørevarmt batteri nå som kuldegradene er her?

hELgenen

Sitat fra: safari på tirsdag 30. november 2021, klokken 12:26

Er det her på forumet som har en formening om hvor lenge hjemmelading
burde stå på for å få et kjørevarmt batteri nå som kuldegradene er her?

Jeg har ikke svaret - men jeg ville nok ladet på lavest mulig effekt lengst mulig før avreise...
Dette for å ha jevn lunk i hele batteripakken..

ReneM

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. desember 2021, klokken 18:28
Sitat fra: safari på tirsdag 30. november 2021, klokken 12:26

Er det her på forumet som har en formening om hvor lenge hjemmelading
burde stå på for å få et kjørevarmt batteri nå som kuldegradene er her?

Jeg har ikke svaret - men jeg ville nok ladet på lavest mulig effekt lengst mulig før avreise...
Dette for å ha jevn lunk i hele batteripakken..

Jeg ladet 12+ timer på 16A. Når jeg gikk inn i bilen fikk jeg fortsatt melding om at batteriet var kaldt og hadde redusert effekt og rekkevidde. Vil derfor lade med minst 32A om mulig. Du får snart muligheten til å planlegge lading, da kan man enkelt styre dette best mulig.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

RJK

Sitat fra: ReneM på fredag 03. desember 2021, klokken 14:17
Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. desember 2021, klokken 18:28
Sitat fra: safari på tirsdag 30. november 2021, klokken 12:26

Er det her på forumet som har en formening om hvor lenge hjemmelading
burde stå på for å få et kjørevarmt batteri nå som kuldegradene er her?

Jeg har ikke svaret - men jeg ville nok ladet på lavest mulig effekt lengst mulig før avreise...
Dette for å ha jevn lunk i hele batteripakken..

Jeg ladet 12+ timer på 16A. Når jeg gikk inn i bilen fikk jeg fortsatt melding om at batteriet var kaldt og hadde redusert effekt og rekkevidde. Vil derfor lade med minst 32A om mulig. Du får snart muligheten til å planlegge lading, da kan man enkelt styre dette best mulig.
Varme i batteriet, får du nok ikke før du får inn litt ekstra effekt. Å stå lenge med lav effekt, vil knapt gi varme utover det du likevel taper til omgivelsene. Mer effekt gir mer varmeutvikling, som dessuten gjør batteriet klart til å ta i mot energi til også å lade batteriet.

Det er faktisk en av mange grunner til at jeg synes lite om de lave effektgrensene de nå skal bruke for å få oss til å "spare nettet". Problemet er ikke den enkelte, men det totale effektbruket, så da er det bedre å kjøre på med noe mere effekt når den totale effektbruken er lav, enn at mange må lade over lengre tid, og inn i timene der effektbruken allerede er høy, for at hver av oss skal prøve å holde oss innenfor en grense.

Å fyre for kråka med lav effekt over lengre tid, fører bare til mer forbruk av strøm totalt, og også i de timer som de ønsker at effektbruken blir noe lavere. Så, ja, beste er 32A om vinteren når det er kaldt. Bare så synd det fort blir det dyreste valget etter nyttår.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Men selv med ett ladetap til varme på 20% blir det bare 2,2 kW om en drar 11 kW ut av laderen. Så den helt store batterivarmingen blir det jo ikke. Hvorfor ikke bruke forvarme av batteri fra bilens batteri styring?

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 04. desember 2021, klokken 10:40
Men selv med ett ladetap til varme på 20% blir det bare 2,2 kW om en drar 11 kW ut av laderen. Så den helt store batterivarmingen blir det jo ikke. Hvorfor ikke bruke forvarme av batteri fra bilens batteri styring?
Du får vel ikke forvarmet batteriene uten at det går gjennom batteristyringen. Men hvordan dette fordeler seg ved forskjellige temperaturforhold og forskjellig effektinntak, er det store spørsmålet. Det er jo derfor man kan bli stående fort 10-20 minutter ved hurtig/lynladeren uten å få noe inn på batteriet, mens batteriet blir varmet opp.

Først når batteristyringen sier batteriet kan ta imot litt strøm, vil det ta imot akkurat så mye som den aksepterer der og da. Og det er også batteristyringen som styrer dette ved forvarming av bil, den trekker det den klarer, men fordeler først til oppvarming, frem til batteriet er klar til å lades noe.

Hvis ikke burde jo alle oppnådd teoretisk max av hva bilen kan ta i mot, selv på kaldeste vinteren. Vi vet jo veldig godt at dette ikke skjer. Spørsmålet i saken er jo egentlig hvor mye effekt kan man sende bilen for max oppvarming av batteriet, før avgang.

Og da er jo riktignok det et punkt at batteriet samtidig skal være ladet opp til ladegrensen eller 100 % SoC, om ladegrense ikke er satt.

Med mindre du mener man skal varme batteriet på energi fra batteriet, fremfor fra "grid".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

#6
Forstod spørsmålet som hvor lenge bilen må lade før det blir merkbar varme i batteriet. Men tror ikke det har noe særlig effekt, gitt av ladetap effekten ikke er mange kW selv ved 20% tap.

Men forvarme batteriet bruker vel noe som 7-8 kW og for å ikke tappe batteriet bør en ha litt juice på veggladeren, ja.

Polestar 2 krever 80% SoC og tilkoblet ladekabel for å forvarme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA