Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekurve ix40

Startet av BjørnarHole, onsdag 24. november 2021, klokken 21:06

« forrige - neste »

LMOR

Det ble 19,5 på returen, kjørt ca 60km, så da gikk det kanskje så mye som 4kWh med til å varme opp batteriet. Det kan også stemme med at jeg bommet på beregningen bort. Tenkte å komme frem til ladestasjonen med litt over 10%, men kom frem med 6%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

geear

Sitat fra: LMOR på lørdag 15. januar 2022, klokken 10:55
Gjorde en test i dag, med et kaldt batteri fra start, ca 2grader. Har ikke vært til lading/varming på flere dager. Hadde satt Ionity laderen som mellommål, og etter ca 1t kjøring med forbruk på 2,6 kom jeg frem til ladestasjonen med 6% igjen. Ladingen gikk rett opp til 146kW. Veldig bra. Men etter en stund, passert 20% skrudde jeg på varme i bilen, og da sank den umiddelbart til 125, men kan være tilfeldigvis det som uansett hadde skjedd. Gikk ned til 95 ved 40% og 75 ved 50%, ladet de første 42kWh på 23min. Gikk opp igjen til 80 etter 63.., men da hadde bilen skrudd seg av. Satte den på igjen, stod en stund på 80, men gikk ned igjen til 75. så det er en forskjell på om varmen står av eller på ser det ut til. Raskest blir det da hvis en går en tur i mellomtiden.., ned til 70 ved 70% med varme på. 51kWh på 30min. 60kW fra 75%, 44 fra 78%. Ladet 6-80% på 37min, fornøyd med det. Rett over 0 grader ute, og uten forvarming før turen. Opp igjen til 50kW.. fra 80% og frem til 90%, så ned til 45. 60kWh på 40min. 90% etter 47min. Ville se når det dropper fra 45kW. 68kWh på 50 min, gikk ned til 40kW rett før 95%, og så 37, og mer vil jeg ikke lade.. 70kWh på 53min
Siden laderen kan levere mer enn batteriet kan ta inn, så er det helt logisk at effekten vist på laderen øker når du slår på varmen i bilen, slik at bilen trekker mer strøm.. hadde du lest av effekt inn på batteriet så vil jeg tro det var mer stabilt, men mulig iX ikke viser det, og uten vet du ikke hva som faktisk ender opp på batteriet, etter tap og varme..

LMOR

Det var motsatt, effekten gikk ned når jeg skrudde på varmen, men ikke så mye som i3. Det er i så fall fordi bilen selv er redd for at batteriet blir for varmt hvis du både lader og varmer opp bilen. Tipper de øker ladehastigheten når de har fått inn mer bruksdata.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

geear

Beklager, leste motsatt. Merkelig i så fall, varme i bilen bør ikke påvirke batteriet så lenge man lader på en lader som gir enn bilen kan ta imot, men har kanskje noe med hvordan kjøleanlegget er lagt opp - at den ikke kan varme kupéen og kjøle batteriet samtidig?

LMOR

Ja, det var det som var problemet på i3. Men denne testen er ikke nok til å konkludere, siden det var såpass liten forskjell. Kan være tilfeldig.
Uansett godt fornøyd. Jeg hadde på varme i bilen i hvert fall ca 90% av tiden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Egil Fonn

Opplever det samme på eqc. (at lade effekt går ned ved bruk av kupe varmer.) Dette skjer ikke umiddelbart, men etter noen minutter. Har tenkt at årsaken er at varme anlegget bruker rest varme fra batteri og dermed senker batteri temp som igjen går utover lade hastighet?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LMOR

Kan kanskje virke begge veier, men på i3 så ble batteriet for varmt, slik at hastigheten måtte reduseres.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

I dag gjorde jeg en ny test som er viktig for meg, da det ikke alltid er en ladestasjon når en har mellom 10 og 20% igjen. Og så er det bedre å lade hvis en kjører forbi en lader som er ledig enn å komme frem til siste mulighet der alle andre også er.

Utgangspunktet var samme som i går, slik at batteriet burde ha samme temperatur.

Kom frem med 42%, til en 150kW Recharge lader. Etter 4min var den fremdeles ikke kommet lengre opp enn 57kW, så da tenkte jeg at dette ikke er noe vits å teste mer. Da kan en like gjerne lade på en 50kW lader.
Men så at det var kommet en ny 225kW Recharge lader ved siden av, og byttet til den for å se om det mot formodning var forskjell.
Her startet jeg med 47%, og denne var oppe i 65kW etter 50s, og 90kW før det hadde gått 3min. Merkelig. Fikk ladet med mer enn 50kW frem til 75%, og ved 80% var jeg nede i 45kW. Men totalt fra 47% til 80% på 23min, og med 26kWh inn. Greit å vite at det fremdeles lønner seg med lynlader+ fra ca 50%. Fra 60-70% hvis en må lade, er det nok med 50kW.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA