Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktbilpriser Model X Raven

Startet av egniii, onsdag 24. november 2021, klokken 20:04

« forrige - neste »

egniii

Hei,

Jeg er på jakt etter en Model X raven utgave fra 2019-2020. Etter å ha googlet meg litt frem så har jeg funnet denne prisoversikten på nybilpriser da disse bilene var nye (se vedlegg).

Stemmer det altså at 2019 modeller som har kjørt 30-40k, ligger på nesten tilsvarende nybilpris på finn nå? Det finnes knapt raven utgaver å oppdrive under 850k. Ifølge denne oversikten så har en post juli 19 mod raven med EAP og 7 seter kostet ca 900k ny. Hva er grunnen til at disse har holdt deg så godt i verdi? Og tenker dere at denne utgaven er et godt kjøp i disse tider, eller en tikkende bombe når det kommer til verdifall?

Hører gjerne hvilke tanker dere har.
Mvh Ørjan

oroar

Jeg vurderte også en brukt X Raven ca 2020modell. Etter å ha fulgt med på Finn en stund har jeg slått det fra meg. Bruktprisene er hinsides og det virker som de selges for disse prisene også. Jeg gjetter at de vil få et greit fall i pris når den nye X kommer og de gamle nærmer seg 4-5 år gamle.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

geear

Nyprisen har økt kraftig (1,1 nå?), og det er solgt veldig få Model X siden raven kom. I 2020 ble det kun solgt 625 stk Model X, og 41 stk i 2021, så samlet for 20 og 21 er kun 666 (!) biler, da er alle utgaver inkludert.

hELgenen

Prisene er helt hinsides sett opp mot alternativer. Men dersom man ikke vil ha noe annet...så må man bare strekke seg.
Sånn er det bare...



THE

For min egen del vurderer jeg en 2020/21 LR+ som mer attraktiv enn den nye utgaven som skal komme en eller annen gang. Ny X må jeg prøve grundig før det evt. blir aktuelt å kjøpe, tenker spesielt på Yoke-ratt, "intelligent og automatisk" girskift og ikke minst at prisen på ny X er hinsides enhver fornuft. Slik sett tror jeg at X Raven med oppgradert luftfjæring og økt rekkevidde kan holde seg bra i pris framover, men bilen skal uansett skrives ned til null over en del år.

Min 2017 TMX 100D hadde listepris på 1008000,- da jeg skrev kontrakt i august 2017. Denne bilen får jeg vel ca 500-550k for nå vil jeg tro, så prisfallet blir stort i kroner og ører på så dyre biler. Økonomisk er det mye lurere å kjøpe en rimeligere bil, men selv om utvalget av elbiler blir større og større så er det egentlig ingen alternativer på markedet nå som jeg vurderer som gode nok til å erstatte X'en vi har, bortsett fra en nyere TMX. Kunne kanskje tenkt meg en BMW iX50 hvis den ikke så ut som en uheldig krysning av I3 og Leaf og hadde større bagasjerom. Uansett er det vel helt i det blå om iX50 leveres før ny TMX, og prisen er jo ganske frisk for en iX50 også. Hvis Tesla åpner superladenettverket for alle bilmerker til greie betingelser så kan det være aktuelt med noe annet enn Tesla, men foreløpig er fordelen Tesla har med superladerne så stor for mitt bruk at jeg nok ville kjøpt Tesla igjen hvis jeg skulle kjøpt bil nå. Spørsmålet er om jeg hadde endt opp med en overpriset brukt TMX Raven+ eller hadde svelget noen kameler og endt opp med en ny TMY...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

#5
Hvis du bare får 500-550k for din X100 så må den ha en del kilometer på telleren. Jeg fikk mer enn det for min X75 nettopp, og den var også bestilt i august 17. Hadde riktig nok lav kilometer sammenlignet med de fleste andre X-er. Tapte forbausende lite, egentlig... månedskost på 5-6k...  :o

THE

Min X100D er en AP2.0 bil med 133000 km, så langt over snittet i kjørelengde. De fleste bilene som ble bestilt i august 2017 ble stort sett levert med AP2.5 i november/september 2017 også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Ok. Tror alle bilene som kom i september hadde AP2.0, men det gikk en cutoff et sted rundt 7-8. august for produksjon i august og utlevering i september, mens de som bestilte etterpå fikk i november/desember med AP2.5. Min var med 2.5, men hadde også FSD, så den var oppgradert til HW3. 133kkm var høyt, så da er jeg enig i at du må et stykke ned i pris, men selv om du taper mye i kroner så gir det omtrent samme kilometerpris som jeg hadde.

overskyet

Bruktprisene er så høye fordi mange av Teslaene selges med 100% finansiering og lang nedbetaling til folk som ikke egentlig har råd til så dyre biler. Derfor må de ha så mye, hvis de ikke skal ende opp med å betale for å bli kvitt den.

Finansavisen har en artikel om det her:
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld

Øyvind.h

Sitat fra: overskyet på onsdag 08. desember 2021, klokken 16:53
Bruktprisene er så høye fordi mange av Teslaene selges med 100% finansiering og lang nedbetaling til folk som ikke egentlig har råd til så dyre biler.
Flott om du kan dokumentere at mange av bilene selges til folk som ikke har råd. Jeg vil heller si at de som ikke tok rente på 0,25% mangler økonomisk dømmekraft.

Ville du virkelig sagt nei til en rente på 0,25% fordi du er redd for at noen skal tro du ikke har råd til bilen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: overskyet på onsdag 08. desember 2021, klokken 16:53
Bruktprisene er så høye fordi mange av Teslaene selges med 100% finansiering og lang nedbetaling til folk som ikke egentlig har råd til så dyre biler. Derfor må de ha så mye, hvis de ikke skal ende opp med å betale for å bli kvitt den.

Finansavisen har en artikel om det her:
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld
Hører stadig folk snakke om hva slags bil de har råd til basert på å sammenligne låneavdrag med hvor mange tusen de har "overskudd" hver måned, så du har nok rett i at mange kjøper bil over evne, men er ikke sikker på at dette er verre hos Tesla enn andre. Husk at statistikkene viser at Tesla-eiere har lønn godt over snittet, og at renteavtalene til Tesla har gjort at mange har tatt lån fordi det er økonomisk lurt. Jeg har lånefritt hus og hytte, og et solid overskudd av lønn hver måned, men tok allikevel billån på Model X i 2017. Med 0,25% rente var det som å få penger, så det var en no-brainer. Tviler på at jeg var alene om dette resonnementet. Hadde fortsatt 0,25% rente da jeg solgte bilen og betalte ut lånet etter mer enn 3,5 år.

egniii

Sitat fra: overskyet på onsdag 08. desember 2021, klokken 16:53
Bruktprisene er så høye fordi mange av Teslaene selges med 100% finansiering og lang nedbetaling til folk som ikke egentlig har råd til så dyre biler. Derfor må de ha så mye, hvis de ikke skal ende opp med å betale for å bli kvitt den.

Finansavisen har en artikel om det her:
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2020/01/26/7491480/teslaeiere-elsker-gjeld

Selv et 100% finansiert lån på 900 000 (nybilpris raven)fra juli 2019 med dårlig rente, er nå nede i under 750k 2 år senere. Jeg kjøper derfor ikke argumentet ditt her. Hadde bruktbilprisene ligget rundt 750 så hadde det vært en mer reell prising, men bilene ligger jo 100k over dette.. Det handler vel mer om tilbud/etterspørsel, da det som andre nevner over her, ikke ble solgt mange LR raven i 2019-2021 og at det nå er umulig å få tak i ny bil fra Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA