Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker

Startet av MrBacon, tirsdag 14. desember 2021, klokken 23:01

« forrige - neste »

Ingeniøren

Synes det er synd om kun rekkevidde skal bestemme valget ditt av bil....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 15. desember 2021, klokken 22:27
En må og huske at det er forskjell på 2x13 mil tur/retur samme vei, og 26 mil i én retning. Blåser det noe helt sykt i den ene retningen, så får man det gjerne igjen i betydelig lavere forbruk andre veien.
2x13 mil gjør da at det blir en ekstra oppvarming, noe som stjeler mye av rekkevidde. Blåser det mye vil det gjøre saken værre, ikke bedre. Du taper mere på motvind enn du får igjen på medvind grunnet at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Barid Bel

Sitat fra: geear på onsdag 15. desember 2021, klokken 22:27
Sitat fra: MrBacon på onsdag 15. desember 2021, klokken 18:53
Takk for svar dere

Slik jeg tolker svarene så er foreløpig (med mitt budsjett) Tesla Model 3 til neste år som vil være mest aktuelt ifbm pendling og diverse kjøring til bhgen. Er det ingen andre elbiler som klarer Larvik-Lysaker uten lading innenfor 300k budsjett ila 2022? Som sagt så er jeg villig til å vente til slutten av 2022 for å se bruktbilprisene dumpes enda mer før jeg kjøper. Jeg kommer til å ta toget mye av dagene, så får jeg heller lade litt i Drammen dersom det blir krise med Ioniq'en.
JO! Syns det tar litt av her, men du har jo også (fortsatt) 350-400 km som krav i opprinnelig innlegg, samtidig som du spør om noen klarer Lysaker-Larvik. Er det 26 mil eller 35-40 du vil ha som worst case minimum vinterstid?

Kan ikke fatte at e-Niro og Kona ikke skal klare 2x13 mil uansett vær.. må jo opp i noe sånt som 250Wh/km for at det ikke skal gå, og det er høyt for en e-Niro. Vår erfaring etter tre år (riktig nok bil to, som madammen kjører), er at den er veldig realistisk på rekkevidde, og har lav reduksjon vinterstid. En må og huske at det er forskjell på 2x13 mil tur/retur samme vei, og 26 mil i én retning. Blåser det noe helt sykt i den ene retningen, så får man det gjerne igjen i betydelig lavere forbruk andre veien.

Infotainment er veldig konvensjonelt ja (kjenner kun e-Niro), men carplay veier i stor grad opp for det.

Går helt fint med Niro/Kona dette. Damen pendler Sandefjord-Oslo med Niro (2x110 km),  holder normal motorveihastighet for pendlere og sparer ikke på komforen. Bruker ca 60% av batteriet på de harde vinterdagene.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. desember 2021, klokken 11:06
Sitat fra: geear på onsdag 15. desember 2021, klokken 22:27
En må og huske at det er forskjell på 2x13 mil tur/retur samme vei, og 26 mil i én retning. Blåser det noe helt sykt i den ene retningen, så får man det gjerne igjen i betydelig lavere forbruk andre veien.
2x13 mil gjør da at det blir en ekstra oppvarming, noe som stjeler mye av rekkevidde. Blåser det mye vil det gjøre saken værre, ikke bedre. Du taper mere på motvind enn du får igjen på medvind grunnet at luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten.
Håper jeg misforstår hva du sier her, for du kan umulig påstå at det krever mindre energi å kjøre 26 mil i motvind enn 13 mil i motvind og 13 mil i medvind?

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 16. desember 2021, klokken 14:35
Håper jeg misforstår hva du sier her, for du kan umulig påstå at det krever mindre energi å kjøre 26 mil i motvind enn 13 mil i motvind og 13 mil i medvind?
Nei, det jeg ville påpeke var at man ikke får tilbake (på langt nær) det man taper på motvind med medvind på en lik distanse.

Men på E18 blåser det gjerne fra nord om morgenen og fra syd på ettermiddagen (anektdotisk etter 10+ år som sykkelpendler i Vestfold og 6 år med pendling Porsgrunn-Horten), så Larvik-Oslo-Larvik vil ofte ha det uheldige utslaget at man får motvind hele turen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Har sykkelpendlet i noen år jeg og, og min erfaring er at man som regel skal ha medvind for å ikke føle at det er motvind, selv vindstille føles som motvind når man får litt fart, og samme hvilken retning mine jobbmedsyklister kommer fra, så påstår alle at de "alltid" har motvind til jobb og motvind hjem igjen.  :laugh:

Uansett, å sette minimumskrav på 35-40 mil worst case vinterstid, vil typisk være å kjøre til fjellet i skikkelig møkkavær med vinden i mot, da kjører man gjerne én retning. Dette er en helt annen øvelse enn å kjøre 26 mil. Selv ikke en ny Tesla X LR til 1,1 mill vil klare 40 mil uansett omstendighet...

MrBacon

I 2022 hvilke biler er det snakk om, innenfor mitt budsjett (bruktbil). Det nevnes at 35-40 mil er for mye. Jeg endret kravet, kan gå med på å innimellom måtte hurtiglade, men med småbarn så vet en aldri når en må dra. Derfor ønsket jeg å ha litt ekstra rekkevidde for å være sikker, uansett vær på e18 tur retur larvik-oslo

Setter pris på alle forslag :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA