Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

elbil med 'organ pedal'

Startet av Panduck, onsdag 24. november 2021, klokken 14:11

« forrige - neste »

Panduck

etter å ha prøvekjørt enda en bil, polestar 2, og ent opp med vont i beinet, ble det klart at jeg trenger bil med "organ pedal", slik i3 har.

men dette er ikke noe det opplyses om i specs  at bilen har... funnet ut at alt av BMW og Mazda har dette,  har noen info om andre elbiler med slik pedal?

Orbit

Regner med han mener at watt-pedalen montert opp fra gulvet, dvs bunn av pedal står stille og er hengslet i gulvet (i motsenting til det vanligste hvor den henger ned fra dashboordet på samme måte som bremsen). På i3 kan hælen hvile mot bunn av pedalen, og så bruker en bare vinkling av fotbladet for justering av pådrag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Panduck

Stemmer, slik pedalen er på i3 gjør det at foten kan hvile på en helt annen måte enn pedaler som "henger" sammen med bremsen. Dette gjør tydeligvis underverker for foten min når jeg kjører, og nær sagt alt jeg har prøvekjørt som ikke har dette, gir meg vondt i benet.

Panduck

Mazda skryter av pedalvalget sitt (som er samme som i i3), og jeg begynner å forstå hvorfor.

geear

Nå er vel den animasjonen litt overdrevet, de fleste pedaler har en litt annen vinkel enn det som vises der. Man skyver ikke rett frem når den er litt nede.

Hvordan fungerer det med grus og sand og greier når pedalen kommer opp fra gulvet? Og matter?

Panduck

Sitat fra: geear på fredag 26. november 2021, klokken 14:05
Nå er vel den animasjonen litt overdrevet, de fleste pedaler har en litt annen vinkel enn det som vises der. Man skyver ikke rett frem når den er litt nede.

Hvordan fungerer det med grus og sand og greier når pedalen kommer opp fra gulvet? Og matter?

Har aldri vært noe problem. Dette er vel noe som BMW og Mazda har på alle sine biler (?), så jeg antar det ikke er et stort problem. Men spørsmålet er altså om det finnes andre elbiler som har det...

Ingeniøren

he he, hadde i3 men la ikke merke til det en gang - så STOR forskjell er det  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

oivindg

Organ pedal er vel mest ergonomisk, så nå som pedalen er elektronisk og ikke mekanisk, tror jeg flere og flere biler vil få det.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Panduck

#8
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 27. november 2021, klokken 08:48
he he, hadde i3 men la ikke merke til det en gang - så STOR forskjell er det  :D

jeg  forstår ikke denne type svar.  mitt spørsmål var relativt enkelt, om noen visste om andre elbiler enn de fra bmw og Mazda som har slike pedaler. hvordan er dette svaret relevant?

jeg måtte snu etter 10 min. prøvekjøring med iD3. fikk skikkelig vont I beinet. de fleste biler er bedre, men etter å ha prøvekjørt det ene og det andre, er resultatet alltid det samme,  vondt i høyre ben, uansett hvor riktig jeg sitter...

kjørte Leaf før i3, og den korte rekkevidden var en redning. men den gangen var jeg ikke klar over alternativ. Etter at jeg skrev litt frustrert på et polestar foum om hvor flott bilen var,  og at vi hadde bestilt med en gang,  hadde det ikke vært for at jeg hadde samme problem med den, skrev en bruker der at det nok var pedal typen om var avgjørende, han hadde nøyaktig det samme problemet.

kanskje det er at føttene mine nærmer seg str 50, ikke vet jeg, det er flere biler (Mach-E, eC4) jeg ikke engang kan kjøre trygt da det ikke er nok plass.

Jeg vil ikke tilbake til vone ben. Det er rett og slett så enkelt.

Jambo

Jeg tror dette er veldig smak og behag. Personlig hadde jeg registrert at det eksisterte disse to variantene av gasspedaler uten å tenke over om en av dem fungerte bedre enn den andre. I min bil nå har jeg bunnhengslet (såkalt orgel-pedal). Jeg tror faktisk for min del at den andre typen fungerer bedre, og det vil jeg få i ID4-en jeg har bestilt. Jeg føler at man mer individuelt kan sette foten i den stillingen/vinkelen som passer som hvileposisjon både når man gir gass selv og når cruise control er på, mens med "orgel-pedal" er man låst til å måtte ha helen der pedalen er hengslet i bunn, og kan dermed kun hvile foten i den utgangsvinkelen eller med det utgangspunktet.

Jambo

Sitat fra: Panduck på fredag 26. november 2021, klokken 12:51
Mazda skryter av pedalvalget sitt (som er samme som i i3), og jeg begynner å forstå hvorfor.
Denne tegningen er veldig overdrevet for begge typer pedaler. F.eks. ignorerer den fullstendig at foten er bøyelig. Når den hengende gasspedalen er tråkket helt inn, er det i virkeligheten fremdeles god kontakt mellom fotsålen og pedalen. Og "orgel-pedalen" tråkkes ikke ned i gulvet. Den er hengslet i bak-kant i gulvet. Uansett er som regel ikke vandringen for slike pedaler særlig lang.

Panduck

Jeg hadde et enkelt spørsmål... Jeg har forklart hvorfor. Andre sine opplevelser er ikke så veldig relevant for meg... jeg lurer bare på om det finnes andre biler med slik pedal..

Ikke noe annet...

geear

Tror kanskje temaet drukner litt i en dårlig tegning. Hvis konseptet bare er at du vil at den skal rotere om et punkt i gulvet i stedet for over fotbrønnen, så har vel alle BMWer hatt dette i flere titalls år? Selve pedalarmen er akkurat lik som tegning 1, men pedalen sitter fast i gulvet i andre enden, med en hengsle, og er også hengslet i armen som kommer fra oversiden. Så prinsippet blir at den beveges akkurat likt som om den gikk "ned" i gulvet slik tegning 2 viser, og som du ønsker. En bi-effekt er at eldre BMWer har hyppige problemer med knirkende gasspedaler på grunn av dette, silikonspray og WD-40 og andre glidemidler er hendig virkemiddel, så for min del har det vært mer til irritasjon enn glede.

Så svaret mitt er sjekk iX og iX3, tipper de har det likt.

Panduck

#13
Jeg vet at bmw og Mazda har dette. Lurte altså på om det var andre biler som hadde det...

Mazda har for kort rekkevidde.

Blir vel til at vi venter på iX1..

1317142119


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA