Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hente Model Y i Drammen med fullmakt - noe problem?

Startet av TrondT1, onsdag 24. november 2021, klokken 12:07

« forrige - neste »

TrondT1

Skal hente Y med fullmakt.
Følgende info er mottatt (utdrag):
Viktig informasjon om levering av din Model Y den xxxxxx i Drammen.

1* Levering vil bli gjennomført kontaktløst og utendørs.
2* Du vil bli henvist til din bil via SMS fra Tesla.
3* Vi tillater kun at 1 person møter til utlevering.
4* Du sjekker inn ved å skanne QR-kode med din mobil, som du finner utenfor leveringsområdet.
5* Ta med gyldig BankID og gyldig legitimasjon til leveringsstedet.
* Vennligst last ned Tesla app på din telefon før ankomst, da denne er nødvendig for å gjennomføre leveringen.

Jeg skal hente bil, med fullmakt. Har noen gjort det, går det bra. Er det noe å passe på?
1: Levering vil bli gjennomført kontaktløst. Noen til å motta fullmakten?
2: Bilhenvisning SMS - når? Får du utlevert bil-"nøkler" av en person?
4: "Sjekker inn" - hva er det? Er det for å komme inn en dør?
5: Når bruker du bank-ID?

Ville være surt å møte opp med fullmakt, og så fungerer det ikke! (ingen svarer på telefon i dag).

d_instebo

Jeg hadde en lignende situasjon da jeg hentet ut bilen for litt siden. Bilen var bestilt (via Teslas nettside) på mitt navn. Men min samboer er den som tjener brorparten av grynene i huset - så vi tok opp lån i hennes navn. Det likte ikke Tesla som ikke klarte å koble bestillingen med finansieringsbeviset, så de endret bestillingen til min samboers navn. Men det var aldri planen at min samboer skulle hente bilen. Etter mye om og men skrev min samboer fullmakt som jeg tok med.

Når du møter opp i Drammen er det en diger QR-kode utenfor døren som det er umulig å gå glipp av. Den scanner du med mobilkamera og åpner linken. Der skal du svare på noen spørsmål, blant annet om du henter bilen på vegne av andre. Velg "ja", og navnet på den du henter på vegne av. Jeg vil så anta at du bare kan gå inn og presentere deg med signert fullmakt. Etter noen minutter får du en epost hvor du må signere overtagelse med bank-id, og etter det tar det noen minutter før du får en sms om at alt har gått bra, og da kan du åpne appen som du bruker for å låse opp bilen. Har du problemer kan alltid de inne i butikken hjelpe deg.

Av bilene som er helt ny, så er det er ikke så veldig mange biler som står parkert utenfor. Hvis du har tilgang til registreringsnummeret (som du kan søke opp på vegvesen.no ved hjelp av VIN) så finner du fort den bilen som du skal hente.

Enden på visen for min del var at Tesla ikke trengte fullmakt. Bestillingen var i mitt navn likevel.

filtvet

Så det er ikke mulig å sjekke bilen før man får den og sier ok?

d_instebo

Du har full anledning til å sjekke den utvendig, siden bilen tross alt står der. Dersom du har innsigelser til noe innvendig er det ikke verre enn at du sjekker den etter at du har signert, og går inn og påpeker hva du ikke liker.

NB. Dekkene ligger inni bilen og baksetene er lagt ned. Jeg gadd ikke å lempe dekkene ut, men du står selvsagt fritt til å gjøre akkurat det du måtte ønske. Jeg gikk ganske grundig gjennom bilen utvendig og fant ingenting å påpeke, og etter hvert heller ingenting innvendig heller.

Dersom jeg finner noe så registrerer jeg det i appen og så regner jeg med at Tesla er serviceinnstilt og fikser det.

Kaptein70

Sitat fra: filtvet på torsdag 25. november 2021, klokken 13:58
Så det er ikke mulig å sjekke bilen før man får den og sier ok?

Når jeg hentet sto ikke bilen der, så nei måtte signere alt før jeg fikk se bilen
Skyldes kontaktløs utlevering

Men, jeg viste ingen form for legitimasjon når jeg hentet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA