Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iv80x - rekkevidde

Startet av Thobly, mandag 21. februar 2022, klokken 07:11

« forrige - neste »

Thobly

Hei!

Har kjøpt meg en iv80x og er veldig fornøyd med bilen i seg selv. Det eneste er at jeg ble litt skuffet (foreløpig) over rekkevidden, og høyt forbruk. Jeg hadde en Tesla modell S 2015 modell som hadde lavere forbruk enn iv80x, noe jeg synes er rart siden Enyaqen er 6-7 år nyere med en nyere teknologi på batteriet (så vidt meg bekjent).

Jeg skal til hytta i vinterferien, og den ligger på Beitostølen. Jeg bor i Ski, så jeg er spent på hvordan forbruket vil være. Når jeg kjøpte Enyaqen var ønsket å ha en el-bil som kunne kjøre fra Ski til Beitostølen (ca. 27 mil) uten å måtte være avhengig av å lade og sitte med rekkeviddeangst på vei opp - selv på de kaldeste og kjipeste dagene. Jeg var positiv når NAF testet rekkevidden til iv80x på vinteren, og de kom litt over 40 mil. Men foreløpig, med et forbruk på ca. 24 kw/100 km, så klarer jeg ikke helt å få mattestykket til å gå opp. Vi kjører helt vanlig, ingen grisekjøring eller høyhastighetsvei, og temperaturen de siste to ukene har ligget på mellom +5 og -2. 

Men jeg kan gi en oppdatering etter vinterferien om hvordan det gikk.

Når det er sagt er det jo fint at Skoda kommer med en oppdatering i Q2 som gjør at ladehastigheten vil økes. Det vil jo hjelpe mye.

Rusalka

24kw per 100 km: Er det "småkjøring"?
Kjent fenomen med stort forbruk på småkjøring om vinteren i elbiler (og fossilbiler...).

Thobly

Det er et godt poeng. Det er småkjøring nå ja.

Tafsern

Sitat fra: Thobly på tirsdag 22. februar 2022, klokken 17:07
Det er et godt poeng. Det er småkjøring nå ja.

Småkjøring krever mye energi.

Dog vil det bedre seg med oppdatering 3.0.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA