Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av batterier før ladestopp

Startet av atrus, tirsdag 23. november 2021, klokken 17:54

« forrige - neste »

atrus

Mener jeg har lest et sted at Tesla starter prosessen med å forvarme batteriet før et planlagt ladestopp via navigasjonen for å oppnå maksimale forhold for rask lading. Er det samme mulig hvis man legger inn et ladestopp via We Connect-appen i selve bilen på ID4? Dvs. har ID4 støtte for slikt?

daktari

#1
Nei dessverre,  ID.4 har ikke det. Den varmer opp en lunk i batteriet, men ikke til optimal temp for lading når det er kaldt ute.

Det var en oppdatering Tesla kom med ca 1 år (?) etter at Model 3 kom på markedet, så man kan jo håpe at VW også oppdaterer dette til våren.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Er vel kun Polestar 2 og Tesla som har dette pr. d.d.

oivindg

2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond.m

#4
Kia e-Niro og EQC har det også. Og iX3 LCI og iX får det. Og flere følger nok etter.

Det kan jo være nyttig, bare man vet hvordan den skal slås av. På EQC satte navigasonen automatisk inn ladestopp og forvarming dersom den beregnet under 10 % rest ved destinasjonen. Forvarmingen ville da føre til at man ikke kom fram uten å ta den ladestoppen, men slo man av navigasjonen så kom man fram uten ladestopp. Tror kanskje ikke den forvarmet i eco, men problemet var at man ikke kunne vite når funksjonen var aktiv med mindre man følgte nøye med på forbruket. Det stod ikke noe i instruksjonsboken heller.
Håper VW kommer med en bedre løsning på dette med varsel om at batterivarme er på, og at dette forkorter rekkevidden. Kia e-Niro hadde manuell batterivarme med et varsel om forkortet rekkevidde.

Tellus

Her kunne man uansett starte med en helt manuell bryter som slo på forvarming. I neste omgang kunne man implementere all verdens smarte løsninger koblet til kart, forbruksestimater osv.

I sin iver i å forsøke å selge inn at elbiler er som alle andre biler dummer fabrikantene ned bilene slik at bruksverdiene bli unødvendig lav.

Hvorfor  viser nesten ingen elbiler batteritemperatur ? Svaret er sannsynligvis at fabrikantene ikke ønsker at eierene skal bekymre seg om slikt. Et hederlig unntak i Nissan Leaf som fra start i hvert fall hadde en slags måler selv om den ikke viste faktisk temperatur.

Locci

Sitat fra: Tellus på onsdag 24. november 2021, klokken 08:46
Her kunne man uansett starte med en helt manuell bryter som slo på forvarming. I neste omgang kunne man implementere all verdens smarte løsninger koblet til kart, forbruksestimater osv.

I sin iver i å forsøke å selge inn at elbiler er som alle andre biler dummer fabrikantene ned bilene slik at bruksverdiene bli unødvendig lav.

Hvorfor  viser nesten ingen elbiler batteritemperatur ? Svaret er sannsynligvis at fabrikantene ikke ønsker at eierene skal bekymre seg om slikt. Et hederlig unntak i Nissan Leaf som fra start i hvert fall hadde en slags måler selv om den ikke viste faktisk temperatur.

Hadde jo vært en enkel implementering, batteri ikonet kunne vært blått for kaldt, grønt for optimalt og oransje når det er over optimal temperatur. Gud og hverman trenger jo ikke vite nøyaktig temperatur i pakken
ID.4 1st Max

daktari

Eller for oss eldre hadde man jo instrument for olje-temp eller kjølevæske-temp i gamle dager.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løytnanten

Litt betenkelig at man har bestilt en bil som tydeligvis ligger år bak andre merker på mange tekniske områder.

biggern

#9
Når SW 8.61 kommer iløpet av 2023 er vel det meste nødvendige og praktiske forhåpentligvis ivaretatt  :)
Nesten slik som SW produsentene holdt på med oppgraderinger på 1990 og 2000 tallet.

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

I3? Ikke sett noe slikt på min.
Er det noe nytt som er kommet på 2021 modell?

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. november 2021, klokken 19:10
I3? Ikke sett noe slikt på min.
Er det noe nytt som er kommet på 2021 modell?
Nei det tror jeg ikke. i3 har en ganske primitiv forvarming av batteri (varmekabel), men har ikke sett at den kan aktiveres under kjøring. Løsningen har vært aktiv kjøring før hurtiglading.

02jan

Nei i3 hadde kun oppvarming av batteri ved å være tilkoblet stikkontakt ved parkering.

Jeg tok det for gitt all alle nye elbiler hadde mulighet for oppvarming av batteri under kjøring , helst med en visning av batteritemp og knapp for selvalgt av eller på med batterivarne.

Nå må vi slutte stå med nisselua i hånda, jeg ser ikke frem til å bruke elbil nok en vi ter med turer ned fra fjellet/skiturer med frossene batterier. Forstår godt at de fra fosilbiler ikke forstår et kvekk av problemstillingen her.

Men forstår ikke hvorfor elbil bilister helst ikke vil se temperatur og heller vil juletrebelysning i grill og mener at bilen kan bestemme selv om varme skal av eller på - som forutsetter at jeg skal fikle med navigasjon og velge ladestasjoener.

Ser at bilen jeg har bestilt ikke har mulighet til å varme batteri - trenger ikke 4x4 bil på sommerbil...
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA